2021-06-06, 14:30
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Så är det definitivt, och om vi får hoppas att detta inte stämmer. Är det korrekt att varje mutation inte bara är mer smittsam (närmast självklart), utan även mer dödlig, så är det ett riktigt otrevligt virus.

En hypotes är ju att det inte är viruset som gör dig sjuk utan alla spikproteiner som cirkulerar i kroppen och skapar inflammationer.även när immunsystemet kommit igång.

Man kan ju då tänka sig att mer virulenta varianter hinner skapa fler spikproteiner som i sin tur skapar mer inflammationer?

Det är iallafall min gissning.
Citera
2021-06-06, 14:46
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
En hypotes är ju att det inte är viruset som gör dig sjuk utan alla spikproteiner som cirkulerar i kroppen och skapar inflammationer.även när immunsystemet kommit igång.

Man kan ju då tänka sig att mer virulenta varianter hinner skapa fler spikproteiner som i sin tur skapar mer inflammationer?

Det är iallafall min gissning.

Har inte alla virus i Coronafamiljen virala taggar dvs spikeprotien ?
Citera
2021-06-06, 14:53
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Lägger man in multisjuka äldre utan överlevnadschans på danska sjukhus intensivvårdsavdelningar? Varför gör man det i så fall? Som en symbolhandling gentemot anhöriga?

Danmark tar hand om sin befolkning som alla högtstående välfärdsländer gör. Att inte Sverige gör det längre har att göra med att vi inte längre platsar i den högsta ligan. Vi har för mycket importerat elände att ta hand om och det kostar väl 1000 miljarder per år eller så? Alla kostnadsaspekter inräknade!
Citera
2021-06-06, 14:59
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Har inte alla virus i Coronafamiljen virala taggar dvs spikeprotien ?

Antar det... Men det är ju inte samma features på de olika spikproteinen. Här en artikel om

"Our findings show that the SARS-CoV2 spike protein causes lung injury even without the presence of intact virus,"
https://www.contagionlive.com/view/spike-protein-of-sars-cov-2-virus-alone-can-cause-damage-to-lungs
Citera
2021-06-06, 15:02
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
CNN = skräckporr som håller igång cirkusen. Hur stoppar du varianter? Stäng av din tv! Allt är påväg ner nu när alla riskgrupper fått sitt vaccin.

Och ta av dig foliehatten... förlåt, munbindan

Har du något fakatbaserat att bidra med eller vill du bara kräkas lite?
Citera
2021-06-06, 15:06
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Det känns som den tryggaste lösningen. Låta barnen leva till 18 åtminstone innan de sprutar in något i dem.

De har redan fått en massa vaccinsprutor precis som man gör nu för tiden. Annat var det på min tid.
Citera
2021-06-06, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Danmark tar hand om sin befolkning som alla högtstående välfärdsländer gör. Att inte Sverige gör det längre har att göra med att vi inte längre platsar i den högsta ligan. Vi har för mycket importerat elände att ta hand om och det kostar väl 1000 miljarder per år eller så? Alla kostnadsaspekter inräknade!

Det var inte ett svar på frågan!
Det var endast ett raljerande över hur uselt Sverige är enligt dig.
Citera
2021-06-06, 15:14
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Då UK sekvenserar mest och har erkänt hög nivå på sina statistiker så är deras kalkyler troligen de bästa vi kan få tror jag. Men man får såklart hoppas att de inte har rätt.

Om de har rätt så kan ju det ändå bli en märkbar 4 våg i höst.

Jag tror inte vi ska vara så oroliga för det. Vi kan helt enkelt vänta och se om viruset (oklart vilken variant) orkar starta om när skolorna öppnar. Sedan ska det ta veckor på sig att öka men det förhindras av vaccinationerna.

Nix det är över för den vuxna delen av befolkningen.

Smitta i kluster i skolor kan inte uteslutas.
Citera
2021-06-06, 15:19
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Så är det definitivt, och om vi får hoppas att detta inte stämmer. Är det korrekt att varje mutation inte bara är mer smittsam (närmast självklart), utan även mer dödlig, så är det ett riktigt otrevligt virus.

Vaccinet fungerar även mot den varianten. Finns ingen anledning till panik!

Utom kanske för de ovaccinerade äldre om de har otur eller ger sig ut på äventyrliga resor.
Citera
2021-06-06, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Ja vi har ju en sjunkande trend.

Så då behöver man ju bara backa bandet om man vill hitta år med större dödlighet.

Den uppskakade överdödligheten för 2020 är 9000.
2015 hade inte någon överdödlighet utan placerade sig mitt på baslinjen och la sig precis på den uppskattade dödligheten. Inget år de senaste 30 åren sticker av som 2020 och säkert längre tillbaka en så.

Så ja, 2020 överdödlighet är mycket större en vad 2015 hade.

https://covidstatistik.se/overdodlighet#overdodlighet-analys-2020

Men det finns filurer i tråden som menar på att 2015 och 2020 hade samma dödlighet.

Edit. Huruvida det är "masshysteri" att tycka det är hemskt att 9000 fler dog 2020 en förväntat är väl diskutabelt. Jag är inte så säker på att alla tycker det heller. Jag tror Sverige är ganska så delat i denna frågan.
En siffra på 9000 i överdödlighet år 2020 hur har du komponerat ihop den. Låter bra med siffran 9000 efter eget hittepå?

På Fohm:s uppdrag har forskare vid Institutet för Framtidsstudier och Stockholms Universitet gjort en rapport om överdödligheten år 2020.
Ur rapporten och kapitlet ”Sammanfattning” kan följande utläsas:
Citat:
2020 blev ett ovanligt år i dödlighetssammanhang då covid-19-pandemin innebar att 7752 fler dödsfall inträffade än vad som tidigare prognostiserats för detta år.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/97572ae468db4bf2ae3ff6bf68ea95e5/overdodlighet-dodlighet-covid-19-sverige.pdf

De här ”statistikerna” på Flashback ger jag inte mycket för – istället har jag bra mycket större tilltro till professionaliteten på Stockholms Universitet och Institutet för Framtidsstudier.
Senast redigerad av Mrbosun 2021-06-06 kl. 15:22.
Citera
2021-06-06, 15:23
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ingen fara. Och när det gäller självmorden kan de minskat under covid, då de med olyckligt sinne blivit lite lyckligare av att se alla andra lika olyckliga. När, eller snarare om, detta blir under kontroll, finns risken att de ökar igen.

Tesen vara väl att gamla skulle sitta hemma ensamma och inte orka leva utan att få krama barnbarnen. Samt att alla som blev arbetslösa inte skulle orka leva utan jobbet.

Dessa teser var fel redan från början.
Citera
2021-06-06, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Vaccinet fungerar även mot den varianten. Finns ingen anledning till panik!

Utom kanske för de ovaccinerade äldre om de har otur eller ger sig ut på äventyrliga resor.

Det fungerar, 88% har jag sett för Pzifers varitant. Säg att 80% av befolkningen vaccinerar sig, syftar då på hela befolkningen, barn inräktat. Då får vi en skyddseffekt på ca 70%. Behövs ca 80% om R0 är 5. Och mer smittsamma varianter kommer sannolikt.
Finns ingen anledning till panik, det håller jag med om, men särskilt bra ut ser det inte heller, och jag vet inte vilka verktyg som finns kvar om vaccin inte ger flockimmunitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in