2021-06-06, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Fanns väl?
Det fanns väl en gång i tiden tomtar och troll också.

https://fighterjetsworld.com/air/russian-jet-that-can-shoot-down-an-f-22-f-35-or-b-2-stealth/6167/

https://nationalinterest.org/blog/buzz/russian-su-35-reportedly-took-picture-f-22-why-might-or-might-not-be-problem-32072

På YouTube finns det ett klipp, sök på: Mig-31 Fighter Can Shoot-Down F-35 & F-22

MIG-31:an har med sin radar kapacitet till att ta en fight med F-22 och F-35.
Citera
2021-06-06, 13:40
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrMurdoch
https://fighterjetsworld.com/air/russian-jet-that-can-shoot-down-an-f-22-f-35-or-b-2-stealth/6167/

https://nationalinterest.org/blog/buzz/russian-su-35-reportedly-took-picture-f-22-why-might-or-might-not-be-problem-32072

På YouTube finns det ett klipp, sök på: Mig-31 Fighter Can Shoot-Down F-35 & F-22

Tja, om The National Interest kan anses som en trovärdig källa, så...
• Det har sagts om ”The National Interest and its parent company 'are two of the most Kremlin-sympathetic institutions in the nation’s capital...'” (alltså i Washington DC), so... better use a pinch of salt. För övrigt är de här 'bevisen' från 2018.

• Några månader innan (våren 2018) hade Israeli Air Force flugit över Beirut med en F-35... De bilder som läcktes till pressen visade ett plan med radarreflektorer monterade. (Källa här)

• Vid andra uppdrag 2019 flög USAF med reflektorer. Dessutom hängdes de robotar som används för självförsvar på vingspetsarna för att öka radarsignaturen. (Källa här)

• Vid uppdrag mot en teknologiskt underlägsen motståndare behöver man inte utnyttja planens fulla kapacitet. Finns ju ingen anledning att flyga med full stealth om det handlar om att bomba en av ISIS vapendepåer till grus...

• Vi gör likadant med våra Visby-korvetter. De seglar med reflektorer och plåtar monterade lite här och var för att inte förse fienden med sensorinformation som de kan ha nytta av senare.

• Att ryssarna försöker att få grepp om planens faktiska osynlighet är inget annat än vardag. Att någon lyckas låsa på en F-35 med reflektorer är inte bevis på den ena eller andra nationens överlägsenhet. Bara att det går att få radarlåsning på ett plan med reflektorer.

• Sedan kommer fanboys, statligt kontrollerade kanaler och bloggare med sensationsvittring alltid att posta först och kolla sedan. Rubriker som ”Is this/that expensive technology now obsolete?!” driver ju klick.
Frågar du mig, så får sannolikheten att de här rapporterna är lika med faktiskt användbara underrättelser, betraktas som låg.
Citera
2021-06-06, 13:56
Medlem
Citat:

Försök vara lite källkritisk. Varken Mig-31 (med zaslon-m) eller SU-35 (med Irbis-e) har en suck mot flygplan som F-35 eller F-22. Dom har inte heller särskilt imponerande IR-förmåga trots vad rysksponsrade propagandakanaler hävdar, i synnerhet jämfört med moderna system från väst.
Citera
2021-06-06, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Försök vara lite källkritisk. Varken Mig-31 (med zaslon-m) eller SU-35 (med Irbis-e) har en suck mot flygplan som F-35 eller F-22. Dom har inte heller särskilt imponerande IR-förmåga trots vad rysksponsrade propagandakanaler hävdar, i synnerhet jämfört med moderna system från väst.

Jo, du har en poäng där.

Men jag kommer ihåg att efter kalla kriget så undersökte experter Sovjetiska tanks och pansarfordon. I de flesta fall hade man underskattad bepansring, framkomligheten och dess operativa räckvidd och inte minst hastighet.

Sveriges antitankfordon som byggde på Valpen om jag minns rätt och andra svenska pansarfordon hade blivit lika överkörda som Polen blev 1939.

USA ansågs vara oövervinnliga efter WW-II men åkte på däng i Vietnam. Gjorde andra fadäser som gisslanfritagningen i Iran, invasion av något örike vad den nu hette, stödet för invasionen i Grisbukten, kriget i Afghanistan.

De lyckades med invasionen av Irak och befria Kuwait. Men det var som om Wikegård skulle gå en match mot O'Connor.

Så USA är minst lika duktiga på att använda propaganda som Ryssland.

Att F-22 och F-35 skulle visa så liten radarsignal som de anger är det bara hjärntvättade USA-frälsta som köper.

En nackdel med Stealth är att oavsett lämnar ett stridsflygplan en "heat signature". Sedan utvecklas radartekniken hela tiden.
MIG-31 har en radar som kan upptäcka Stealthplan.
Citera
2021-06-06, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Tja, om The National Interest kan anses som en trovärdig källa, så...
• Det har sagts om ”The National Interest and its parent company 'are two of the most Kremlin-sympathetic institutions in the nation’s capital...'” (alltså i Washington DC), so... better use a pinch of salt. För övrigt är de här 'bevisen' från 2018.

• Några månader innan (våren 2018) hade Israeli Air Force flugit över Beirut med en F-35... De bilder som läcktes till pressen visade ett plan med radarreflektorer monterade. (Källa här)

• Vid andra uppdrag 2019 flög USAF med reflektorer. Dessutom hängdes de robotar som används för självförsvar på vingspetsarna för att öka radarsignaturen. (Källa här)

• Vid uppdrag mot en teknologiskt underlägsen motståndare behöver man inte utnyttja planens fulla kapacitet. Finns ju ingen anledning att flyga med full stealth om det handlar om att bomba en av ISIS vapendepåer till grus...

• Vi gör likadant med våra Visby-korvetter. De seglar med reflektorer och plåtar monterade lite här och var för att inte förse fienden med sensorinformation som de kan ha nytta av senare.

• Att ryssarna försöker att få grepp om planens faktiska osynlighet är inget annat än vardag. Att någon lyckas låsa på en F-35 med reflektorer är inte bevis på den ena eller andra nationens överlägsenhet. Bara att det går att få radarlåsning på ett plan med reflektorer.

• Sedan kommer fanboys, statligt kontrollerade kanaler och bloggare med sensationsvittring alltid att posta först och kolla sedan. Rubriker som ”Is this/that expensive technology now obsolete?!” driver ju klick.
Frågar du mig, så får sannolikheten att de här rapporterna är lika med faktiskt användbara underrättelser, betraktas som låg.

Men du köper att F-22 och F-35 har så liten radarsignal som de anger?

Glöm inte bort att alla plan oavsett stealth alltid avger en "heat signature".

Med tanke på utvecklingen av radar tror jag faktiskt att Stealth är en teknisk parantes.
Citera
2021-06-06, 14:49
Medlem
Citat:
En nackdel med Stealth är att oavsett lämnar ett stridsflygplan en "heat signature". Sedan utvecklas radartekniken hela tiden.
MIG-31 har en radar som kan upptäcka Stealthplan.

Dina förutsättningar är fel. Alla stridsflygplan har en infraröd signatur. Och alla stridsflygplan har en radar som kan upptäcka alla flygplan (också så kallade stealth-plan.

Sådär. Nu kan vi starta debatten igen.
Citera
2021-06-06, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Dina förutsättningar är fel. Alla stridsflygplan har en infraröd signatur. Och alla stridsflygplan har en radar som kan upptäcka alla flygplan (också så kallade stealth-plan.

Sådär. Nu kan vi starta debatten igen.

Bra.

Då vinner Gripen.
Citera
2021-06-06, 14:56
Medlem
Citat:
Bra.

Då vinner Gripen.

Tja, så du är den typen.

En intelligent människa med viss kunskap inom området bör naturligtvis ställa frågan: Vem kommer att upptäcka vem först? I ett möte mellan - låt oss säga en F-35 eller en F-22 - och en Mig-31 eller Gripen - vem kommer att upptäcka vem först?

Vad tror du?
Citera
2021-06-06, 15:08
Medlem
Citat:
Tja, så du är den typen.

En intelligent människa med viss kunskap inom området bör naturligtvis ställa frågan: Vem kommer att upptäcka vem först? I ett möte mellan - låt oss säga en F-35 eller en F-22 - och en Mig-31 eller Gripen - vem kommer att upptäcka vem först?

Vad tror du?

Att stealtheffekten är överdriven.
Att nästa generation radar kommer att göra Stealth tandlös.
Citera
2021-06-06, 15:16
Medlem
Citat:
Att stealtheffekten är överdriven.
Att nästa generation radar kommer att göra Stealth tandlös.

Ok. Då är det bara att vänta på att världens tillverkare av kommande stridsflygplan ska ompröva sina pågående projekt, vända 180 grader och helt glömma detta med stealth.

I motsatt fall - om detta inte händer - tror jag att vi nog kan konstatera att du har fel.
Citera
2021-06-06, 15:24
Medlem
Citat:
Ok. Då är det bara att vänta på att världens tillverkare av kommande stridsflygplan ska ompröva sina pågående projekt, vända 180 grader och helt glömma detta med stealth.

I motsatt fall - om detta inte händer - tror jag att vi nog kan konstatera att du har fel.

Du minns kanske slagskeppens död? De blev större och större och fick mer och mer pansar och beväpning. Men blev helt värdelösa pga av flyget och ubåtarna.

Sedan teknikutvecklingen för ubåtsjakt som gjorde ubåten ytterst sårbar i slutet av WW-II innan teknikutvecklingen igen gav ubåten fördel.

Eller radarns intåg?

Teknikutveckling.

Tänk teknikutveckling.
Citera
2021-06-06, 15:28
Medlem
Citat:

Tänk teknikutveckling.

Precis. Just precis!

(Se annars mitt förra svar)
Citera