Citat:
Ursprungligen postat av
armatura
Försök vara lite källkritisk. Varken Mig-31 (med zaslon-m) eller SU-35 (med Irbis-e) har en suck mot flygplan som F-35 eller F-22. Dom har inte heller särskilt imponerande IR-förmåga trots vad rysksponsrade propagandakanaler hävdar, i synnerhet jämfört med moderna system från väst.
Jo, du har en poäng där.
Men jag kommer ihåg att efter kalla kriget så undersökte experter Sovjetiska tanks och pansarfordon. I de flesta fall hade man underskattad bepansring, framkomligheten och dess operativa räckvidd och inte minst hastighet.
Sveriges antitankfordon som byggde på Valpen om jag minns rätt och andra svenska pansarfordon hade blivit lika överkörda som Polen blev 1939.
USA ansågs vara oövervinnliga efter WW-II men åkte på däng i Vietnam. Gjorde andra fadäser som gisslanfritagningen i Iran, invasion av något örike vad den nu hette, stödet för invasionen i Grisbukten, kriget i Afghanistan.
De lyckades med invasionen av Irak och befria Kuwait. Men det var som om Wikegård skulle gå en match mot O'Connor.
Så USA är minst lika duktiga på att använda propaganda som Ryssland.
Att F-22 och F-35 skulle visa så liten radarsignal som de anger är det bara hjärntvättade USA-frälsta som köper.
En nackdel med Stealth är att oavsett lämnar ett stridsflygplan en "heat signature". Sedan utvecklas radartekniken hela tiden.
MIG-31 har en radar som kan upptäcka Stealthplan.