Citat:
Ursprungligen postat av
Svartediket
Alt jeg spør om er kredible referanser til det som er gjengitt i boka.
Hvis de ikke er oppgitt, er ikke boka verdt papiret den er trykket på.
Uansett hva man måtte mene om skyldsspørsmålet.
Hvis du leser hva jeg skrev, så har jeg allerede svart på spørsmålet ditt to ganger.
Når det gjelder verdien av boka og mye annet støy rundt denne saken, så tror jeg dette vil bli diskutert i lang tid fremover. Veldig mange er rystet, og ønsker ikke å uttale seg før de skjønner hva som har skjedd.
Citat:
Ursprungligen postat av
AmunRa
Har nå lest boken, en god og gjennomarbeidet bok hvor journalistene har klart den vanskelege balansegangen å skrive om en sak som fremdeles er uløst og under etterforskning. Mye kan leses mellom linjene, men jeg synes de har klart å skape et nyansert bilde av begge parter.
Det som berører mest, er allikevel de to ektepaktene.Både fra 1987 og 1993.
De er groteske vitnesbyrd om devaluering og tilintetgjøring av en partner gjennom mange år. Ordet hersketeknikk blir nesten for objektivt å regne når man ser hvilken grådighet, smålighet og hevngjerrighet ektepaktene synliggjør.
(Kilde: Lørenskog Mysteriet side 127-131)
Referert med egne ord:
Advokaten, som ifølge forfatterne er en av de ypperste på ektepakter, og som har blitt bedt om å gjøre en analyse av Hagen-ekteparets ektepakt, tror ikke at ektepakten ville blitt satt helt til side. Advokaten legger til at det ville vært realistisk at AEH fikk et vederlag på omkring 15-25 millioner.
Man kan danne seg personlige meninger om hva som er rimelig i en ektepakt, men det er akkurat bare hva det er, en personlig mening, det er ikke nødvendigvis noe som gjør at en avtale blir ugyldig. Ifølge advokaten skal det mye til før en avtale blir ugyldiggjort, når en avtale er inngått mellom to voksne mennesker. I tilfellet at ektepakten ble inngått i en truende situasjon, måtte trusselen i såfall vært vedvarende, helt siden ektepakten ble inngått.
Ifølge boken er det viktig for politiet å få svar på om AEH noen gang har ønsket å bestride ektepakten i retten. Man vet heller ikke om hun har snakket med noen om dette, eller om hun i det heletatt har tenkt tanken.