Citat:
Ursprungligen postat av
Svartediket
Jeg tror du misforsto spørsmålet. Narrativet her er historien slik den fremstår i boken - at det
altså er forfatterne som har fortalt en sammenhengende på bakgrunn av løsrevne biter tatt
fra forskjellige avhør.
Jeg spurte om kilden ettersom sitatet/narrativet i seg selv kunne forlede en til å tro at
dette var gjengitt verbatim.
Jeg siterte direkte fra boken, og det står ingen direkte referanse til det jeg siterte. Forfatterne påstår at de ikke tar stilling til skyldspørsmålet. Formålet med boken er å gjengi de opplysningene som er fremkommet som en helhet, men samtidig vet både forfatterne og offentligheten, at disse opplysningene er kun en del av en større helhet. Spørsmålet ditt er umulig for meg å svare på. Jeg kan ikke svare på vegne av forfatterne, mer enn de selv har sagt, men siden et narrativ er en subjektiv oppfatning, så spørs det om det er så lurt å bruke det ordet i den sammenheng. Likevel har det nok vært utfordrende å skrive en bok, uten å farge den med sin subjektive oppfatning.
Derimot om man ser at lampen på badet ikke var knust før man dro hjemmefra, og deretter ser at lampen er knust når man kommer hjem, så kan man helt objektivt konkludere at lampen ble knust mens man var borte. Om lampen ble knust av et moppestativ eller om den falt ned av seg selv, er umulig å vite. Hvis din sønn forteller en badekarhistorie, så kan du tro på den eller ikke - det er i såfall din subjektive oppfatning.
Hvis man er sønn av en milliardær, og knuser baderomslampen med moppestativet, idet du tørker og vasker badet, etter at badevannet rant over kanten på badekaret - så er det din objektive oppfatning. Om andre tror deg eller ikke, er deres subjektive oppfatning.