2021-06-05, 15:07
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Att varor som ökar i pris inte räknas medans varor som ligger i still i pris räknas med.
Vilka varor räknas inte med?
Du glömde berätta det.

Citat:
En telefon för 10k idag räknas enligt kpi som billigare än en telefon för 5 k för 5 år sedan eftersom prestandan ökat.
Karakteristik och funktionshöjd är helt andra. Det är att betrakta som olika produkter.

Det som man kan mäta upp är hur pris faller för en given produkt. T ex en telefon. Och de blir billigare och billigare. De har en klart penningvärdeshöjande effekt.

Citat:
Exempelvis takt med att bilägande blir dyrare plockar rb bort transportkostnader till förmån för busskort, eftersom "folk är mer klimatmedvetna idag".
Att man viktar ned varor som folk köper mindre av är väl helt korrekt. Eller skall kassettband fortsätta ha samma vikt trots att vi slutar köpa de??

Citat:
Matpriser tycks ner genom extrema subventioner från EU.
Det är väl ganska konstant och leder därför inte till någon förändring.

Citat:
Ränteavdrag och låga räntor ger ökad kreditgivning som inte ger utslag i KPI, trots att ökade krediter minskar pengars värde. Det sistnämnda ger deflation i KPI, eftersom boendekostnader minskar, trots att monetära (verkliga) inflationen ökar.
Detta stycke var totalt förvirrat. Ingen logik syns till.

Hur menar du att avsaknad av dubbelbeskattning skulle leda till inflation??
Det är ju inte lite förvirrat.

Om bankerna ökar sin skuldsättning och det inte leder till prispåverkan vad i all världen har då det med inflation att göra???

Och skulle du mena att det har prispåverkan så mäts det ju i KPI. Vad är problemet?

Nej, du behöver förklara dig. Visa giltigheten med dina påståenden.
Inte bara komma med grundlösa påståenden som dessutom är extremt långsökta.

Citat:
Nej det behöver inte vara förändrat penningvärde, penningvärdet kan vara densamma men ändrade produktionskostnader, skatter och subventioner kan påverka priset.
Om priserna ändrats så har ju penningvärdet ändrats.

Citat:
Monetär (verklig) inflation toppade på strax under 20% förra året.KPI låg på 1-2%. En blind höna kan se att KPI är rök och speglar.
Nu verkar du blanda in M1 igen. Frågade jag inte hur i all världen någon fått för sig att velocity var konstant.
Den är inte det minsta konstant. M1 har inte med saken att göra.
Citera
2021-06-05, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Hej alla experter! Kan ingen visa lite mer utförligt på varför ni anser att yngves inflationsvärde inte stämmer?

Är det någon vara ni handlar på ert företag eller liknande som ni ser värdeökningen utan någon annan giltig orsak eller anledning mer än inflation som triggar upp priset? Just nu är det högre pris på i princip allt och containerfartyget som fastnade är bara en del utav det.

Jag vet med säkerhet att råvaror även är slut inom vissa branscher vilket gör att det trissar upp priser.

Men in ingen ge utförlig förklaring till varför inflationen skulle vara högre? Jag är superintresserad. Även vad detta skulle innebära på sikt för småsparare som mig.

Det är ingen som kommer att ge dig ett bra svar. Ingen kommer att säga att den verkliga inflationen är runt x% på grund av y och Z.

För dig som småsparare kommer eventuellt tillväxtaktier att ta mer stryk om inflationen drar lite mer. Annars kan det vara buy the dip. Obs inget råd.
Citera
2021-06-05, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Fast aktier ät inflationsskyddat jämfört med att ha pengarna på ett sparkonto som i princip ger noll ptocent realränta.

Aktier är verkligen inte inflationskyddat. Du kan förlora allt medens på banken så går åtminstone det nominella värdet inte ner medens det kan rasa på börsen.
Citera
2021-06-05, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Klart att the shit hits the fan nån gång, så är det ju alltid. Sen gäller det att hålla näsan ovanför vattenytan i två-tre år innan saker och ting stabiliserar sig. Jag som inte direkt har några tillgångar utan sitter på ett mindre huslån, hoppas ju på att inflationen trappar sig upp och äter upp lånet 😎

Önskedrömmar att det blir så, men låser nog räntorna i höst och hoppas på det bästa.

Din dumme fan!😀
Sitter du med ett LITET huslån är du ju torsk om det blir hög inflation - då ska man sitta på ett STORT lån.
Citera
2021-06-05, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingon_
Bättre att ta ut pengarna och se dom minska i värde med 30%?
Nja det finns väl andra val än cash
Citera
2021-06-05, 16:11
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maskindiskmdel
Din dumme fan!😀
Sitter du med ett LITET huslån är du ju torsk om det blir hög inflation - då ska man sitta på ett STORT lån.

I ett scenario med höga löneökningar och måttliga ränteuppgångar ja. Men om centralbanker skulle bestämma sig för att kontra inflation/hyperinflation med 90-talsräntor (eller bara historiska "normalräntor") kanske det inte vore så kul med ett stort lån oavsett löneökningar?

Är långt ifrån ekonom men den här dynamiken fascinerar mig i fallet hyperinflation. Var man glad över att ha haft ett stort huslån i Weimarrepubliken och Venezuela?
Citera
2021-06-05, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Du glömde berätta det.
Nu verkar du blanda in M1 igen. Frågade jag inte hur i all världen någon fått för sig att velocity var konstant.
Säger mannen som tror m1 är 2%.
Citera
2021-06-05, 16:39
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Du glömde berätta det.

Karakteristik och funktionshöjd är helt andra. Det är att betrakta som olika produkter.

Det som man kan mäta upp är hur pris faller för en given produkt. T ex en telefon. Och de blir billigare och billigare. De har en klart penningvärdeshöjande effekt.

Att man viktar ned varor som folk köper mindre av är väl helt korrekt. Eller skall kassettband fortsätta ha samma vikt trots att vi slutar köpa de??

Det är väl ganska konstant och leder därför inte till någon förändring.

Detta stycke var totalt förvirrat. Ingen logik syns till.

Hur menar du att avsaknad av dubbelbeskattning skulle leda till inflation??
Det är ju inte lite förvirrat.

Om bankerna ökar sin skuldsättning och det inte leder till prispåverkan vad i all världen har då det med inflation att göra???

Och skulle du mena att det har prispåverkan så mäts det ju i KPI. Vad är problemet?

Nej, du behöver förklara dig. Visa giltigheten med dina påståenden.
Inte bara komma med grundlösa påståenden som dessutom är extremt långsökta.

Om priserna ändrats så har ju penningvärdet ändrats.

Varför ska jag förklara saker när du uppenbarligen inte läser vad jag skriver? Är du glömsk eller spelar du bara dum?

Jag förstår att du är förvirrad när du inte ens minns det man skrev för 1 inlägg sedan. Om du sen inte förstår det jag skriver så tycker jag synd om dig, det var väldigt enkla punkter som lades fram.

Pris har ingen direkt korrelation med inflation, inflation är minskat penningvärde = ökad penningmängd.

M3 är tydligt med i grafen, spelar du dum än en gång eller har du bara glömt igen?

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/finansmarknad/finansmarknadsstatistik/finansmarknadsstatistik/pong/tabell-och-diagram/penningmangd/

Varsågod, här är grafen igen
Senast redigerad av SYSTEMexe 2021-06-05 kl. 16:45.
Citera
2021-06-05, 16:42
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Aktier är verkligen inte inflationskyddat. Du kan förlora allt medens på banken så går åtminstone det nominella värdet inte ner medens det kan rasa på börsen.

Sant. Samtliga börser är oerhört övervärderade (i synnerhet OMX) och bara väntar på att krascha - eller snarare en rimlig realvärdejustering (ca ner 50 %).
Citera
2021-06-05, 16:46
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aTeRlINe
- - - USA har verkligen skitit i det blå skåpet nu.

USA har både finans- och penningpolitiskt skitit i det blå skåpet sedan post-Clinton med enorma bytesbalansunderskott (som i makrotermer inte kan ses som något annat än att leva över sina tillgångar). Sedan kom Covid och sedelpressarna gick ännu varmare... trodde dollarn skulle kosta typ 7 SEK idag, ett under att ett "reservvalutaförtroende" för dollarn finns kvar - borde kunna använda som dasspapper...
Citera
2021-06-05, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Sant. Samtliga börser är oerhört övervärderade (i synnerhet OMX) och bara väntar på att krascha - eller snarare en rimlig realvärdejustering (ca ner 50 %).
Om samtliga börser är övervärderade är alla börser korrekt värderade. Eller är det du som bestämmer vad aktier är värda?
Citera
2021-06-05, 17:13
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tommyguns
Om samtliga börser är övervärderade är alla börser korrekt värderade. Eller är det du som bestämmer vad aktier är värda?

Det var bland de dummaste jag läst... ...har du läst nationalekonomi har du inte snappat upp mycket... Mycket riktigt kan man inte säga att "alla valutor är övervärderade" men med enormt stigande PE-tal etc - så visst kan börserna vara övervärderade, OCH det är dem! Warren Buffet har inte köpt en aktie på ett år - han vet vad som väntar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in