Citat:
Ursprungligen postat av
RakelHole
Ifølge boken løy han om at han ikke fikk ringt hjem som avtalt en time etter han kom til arbeidsplassen, jf de ubesvarte anropene 10:06 og 10:07 (som også var borte fra anropsloggen).
I det siste avhøret som er gjenfortalt fra i boken sier han at han ikke fikk ringt før kl 13, og at møtet egentlig skulle vært kl 14 samme dag. AE skulle da ha antatt at møtet ikke ble noe av den dagen når hun sendte tekstmeldingen til datteren på morgenen, rett etter at TH dro til jobb, men ifølge TH fordi han ikke ringte som avtalt en time senere.
Men hvorfor lyve om dette? Uansett om han er skyldig eller uskyldig setter ikke det å lyve om dette han i bedre lys.
I hvert fall om det er planlagt så godt som det hevdes, så bør oppringningene og bevegelsene hans den dagen være ganske klart for han og ikke så vagt som det kommer frem i media.
Hvorfor lyver eller endrer TH forklaring i avhør på saker om oppringninger og andre ting som lett lar seg dokumentere?
Min tanke er at en skyldig mann som har planlagt dette i lang tid har historien og denne dagen klart for seg.
Men det er to ting som slår meg, og det ene er at om TH har, på et eller annet vis, havnet opp i dette for å dekke over eller er skyldig, kan denne dagen ha blitt veldig uoversiktlig og mye å ta inn over seg. I dette tilfelle er ikke TH med på planleggingen, og om han er med på planleggingen har han ikke visst når dette skulle skje.
Det andre jeg tenker på er at TH noterte ned alt i sine bøker. Var dette på grunn av at han var glemsk? Eller har det at han noterte ned så mye gjort at ting utenom bøkene ikke fester seg så godt i hukommelsen da han har støttet seg på sine notater/bøker over så mange år?
Å lyve om oppringninger skjønner nok TH ikke er noe vits i, så hvorfor gjør han det? Vi sitter på det media har skrevet, og det kan være nyanser vi ikke ser med tanke på det som nevnes av løgner. Uansett mener jeg det er merkelig med disse løgnene slik det kommer frem.