2021-06-04, 00:03
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Finns det någon teori som förklarar varför vaccinerna ger en bredare immunitet än genomliden infektion?

Det postades en intervju häromdagen med Shane Crotty PhD från La Jolla institutet, som förklarade det som så att titreringsnivåerna (antal antikroppar antar jag) efter genomgången infektion kan delas upp i 3 nivåer, röd, gul och grön. Dvs du kan hamna på någon av nivåerna beroende på hur väl ditt immunförsvar arbetar. Grön är där alla vill hamna. Vaccinerna är utformade för att lägga dig på grön nivå. Han menade då att det är bättre att man tar sprutan även om man genomgått infektion så man hamnar på grön nivå, istället för att man hamnat på gul/röd. Så uppfattade jag det. Du kan titta själv här och se om du uppfattar det annorlunda.

https://www.youtube.com/watch?v=6aOMs1loXN0&t=842s
Citera
2021-06-04, 00:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag minns hur Donald Trumps motståndare utnyttjade hans engagemang att skydda folket från viruset. Därefter har jag inte hängt med i virusets härjningar i Amerika. Men jag har uppmärksammat att journalisterna älskar att håna Donald Trump, och dom älskar att framställa efterträdaren som otroligt mycket bättre. Sveriges Televisions journalister skrev att vaccinationerna i Förenta Staterna tog fart efter att Joe Biden tog över som president. Genom att uttrycka sig på det sättet, så gav journalisterna sken av att det var Joe Biden som fick vaccinationen att gå mycket snabbare. Som att vaccinerna skulle vara Biden's förtjänst. Sveriges journalister är fulla av lögner.

Det var Trump som initierade "operation warp speed" och pumpade in miljarder i mRNA-vaccinforskningen, utan det hade vi suttit med Astrazenecas vaccin.
Citera
2021-06-04, 00:19
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det postades en intervju häromdagen med Shane Crotty PhD från La Jolla institutet, som förklarade det som så att titreringsnivåerna (antal antikroppar antar jag) efter genomgången infektion kan delas upp i 3 nivåer, röd, gul och grön. Dvs du kan hamna på någon av nivåerna beroende på hur väl ditt immunförsvar arbetar. Grön är där alla vill hamna. Vaccinerna är utformade för att lägga dig på grön nivå. Han menade då att det är bättre att man tar sprutan även om man genomgått infektion så man hamnar på grön nivå, istället för att man hamnat på gul/röd. Så uppfattade jag det. Du kan titta själv här och se om du uppfattar det annorlunda.

https://www.youtube.com/watch?v=6aOMs1loXN0&t=842s
Ja, det stämmer. Här är exempelvis för Modernas vaccin.

Titta på figur 2 där spridningen är förhållandevis stor för kolumnen "Convalescent" (tillfrisknande).

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2028436
Citera
2021-06-04, 00:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det var Trump som initierade "operation warp speed" och pumpade in miljarder i mRNA-vaccinforskningen, utan det hade vi suttit med Astrazenecas vaccin.

Tänk om de summorna hade använts för att finansiera stora studier för Ivermectin och Hydroxiklorokin för över ett år sedan.

Då hade den här pandemin varit över redan i höstas.
Citera
2021-06-04, 00:42
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Du får läsa mer om det här
https://www.thelancet.com/article/S0140-6736(21)00183-5/fulltext

Poängen är att empiriska data inte tyder på att naturlig immunitet skulle ge ett bättre skydd än det skydd man får genom vaccination.

Enligt en studie som har finansierats av Big Pharma?
Citera
2021-06-04, 01:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Ja, det stämmer. Här är exempelvis för Modernas vaccin.

Titta på figur 2 där spridningen är förhållandevis stor för kolumnen "Convalescent" (tillfrisknande).

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2028436

Tack, ja då är jag inte helt dum i huvudet.
Citera
2021-06-04, 07:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Har du kollat läsförståelsen?

Jag tycker inte att minskningen är snabb jämfört med förra året, särskilt inte om man tar hänsyn till ett helt år extra av naturlig immunitet och bättre behandlingsmetoder.

Hur ser din uträkning ut av detta? Alltså immunitetens och behandlingarnas påverkan.
Risken för sjukhusinläggning har ju ökat med 50% iom den brittiska varianten (trots nya behandlingar)

För det är väl inte dina fantasier som ligger till grund?

Vi har samma antal inlagda igår som vi hade runt mitten av juli förra året. DET tycker jag visar på mycket snabbare nedgång
Citera
2021-06-04, 07:11
Medlem
Citat:
Man bör avbryta vaccinationerna.
För att klara sommaren så finns ingen anledning att stressa med vaccinationen. Coronan i samhället kommer ju i princip vara borta inom några veckor (oavsett avbruten vaccination eller inte).

Men det viktiga nu är ju att se till att vi har ett bra skydd i samhället inför hösten/vintern. Så vi slipper se ytterligare en våg av hysteriska, suboptimala och samhällsförstörande restriktioner. Därför är det nog inte en så smart idé att avbryta vaccineringen.
Senast redigerad av jerka11 2021-06-04 kl. 07:15.
Citera
2021-06-04, 07:16
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Jag är inte imponerad.

Antalet inlagda på sjukhus har minskat med 78,7 % sedan toppen 5:e januari. Dvs. nästan fem månader för att minska med 78,7 %.

Om man tittar på en minskning med 78,7 % sedan toppen förra året, 27:e april, så hamnar vi på 13:e juli 2020, d.v.s. ungefär två och en halv månad.

Antal inlagda har ökat med ca 400 % sedan botten i september. Så det går ju åt helt fel håll.

Avd. när man väljer helt fel datapunkt för jämförelse...
Citera
2021-06-04, 07:18
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Googla "AstraZeneca cost price".

Hur har ni kunnat missa detta? Att AZ skulle sälja sitt vaccin till kostnadspris har ju varit deras sätt att profilera sig under pandemin sedan dag 1.

Självkostnadspris, det heter självkostnadspris.

Google är för övrigt ingen godtagbar källa
Citera
2021-06-04, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Självkostnadspris, det heter självkostnadspris.

Google är för övrigt ingen godtagbar källa
Väldigt off topic ; men du som verkar ha koll, är inte kostnadspris den akademiska fikusbenämningen (typ den del av varuvärdet som det kostat att framställa varan bla bla bla). Det är väl samma sak som den mer vardagliga termen självkostnadspris? Eller finns ngn skillnad i definition?
Citera
2021-06-04, 07:36
Medlem
Haddock93s avatar
https://www.dailymail.co.uk/news/article-9649829/State-Department-staffers-warned-officials-NOT-investigate-Wuhan-labs-gain-function-research.html

REVEALED: State Department staff warned officials NOT to investigate Wuhan lab's gain-of-function research because it would 'open a can of worms' and expose US funding

Hmm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in