2021-06-02, 14:51
Bannlyst
Vad kul barnen verkar ha under sin skoltid och Pär hade verkligen barnet i sig.. Jag hade gärna gått på skolan
Citera
2021-06-02, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Ja det är skrämmande att såna ”skolor” får finnas. Man kan inte tro det är sant när man sett dokumentären.
Tycker lärarna verkar extremt flummiga och har åsikter som påminner om SD, Nazistiden, kommunism, allt i samma paket, ett enda stort flum.

Detta är enbart vänsterflum och inget annat.
Citera
2021-06-02, 18:29
Medlem
HerrMannlichtManns avatar
Det här tar begreppet "den svenska flummskolan" till nya nivåer

Friskolor som drivs i new-age flumm anda...

Svenskar och deras störda skolor, när ska de lära sig vikten av en gedigen vanlig utbildning?? Det här flummandet är det värsta som hänt landet, grupptryck och mobbing verkar vara stora delar utav folk signum här uppe, annat är det som gäller på kontinenten. Där tar man tillvara på talang och ger alla en chans att lyckas (även de med läshuvud)
Senast redigerad av HerrMannlichtMann 2021-06-02 kl. 18:34.
Citera
2021-06-03, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMannlichtMann
Det här tar begreppet "den svenska flummskolan" till nya nivåer

Friskolor som drivs i new-age flumm anda...

Svenskar och deras störda skolor
, när ska de lära sig vikten av en gedigen vanlig utbildning?? Det här flummandet är det värsta som hänt landet, grupptryck och mobbing verkar vara stora delar utav folk signum här uppe, annat är det som gäller på kontinenten. Där tar man tillvara på talang och ger alla en chans att lyckas (även de med läshuvud)

Just Waldorf och Antroposofi är ju störst i de tyskspråkiga länderna med flest waldorfskolor i Tyskland och antroposofins högsäte i Dornach, Schweiz.
Men jag skulle gärna se mindre friskolor och flum. Lite missvisande bara att skylla Waldorf på Sverige.

Och New Age är väl störst i dess hemland, USA.

Personligen skulle jag gärna styra upp vårt friskolesystem som har en hel del negativa konsekvenser dock. Antagligen har vi numera relativt många waldorf i förhållande till landets storlek just för att vårt system är så gynnsamt för friskolor.

Men det blir ju lite missvisande att framhålla kontinenten som kontrast då det är därifrån filosofin kommer och är som störst. Waldforf och Antroposofi är väldigt tyskt, och tyska är väl typ koncernspråket.
https://www.waldorf-international.org/en/waldorf-world-list/https://www.freunde-waldorf.de/fileadmin/user_upload/images/Waldorf_World_List/Waldorf_World_List.pdf
Senast redigerad av TigerKid2 2021-06-03 kl. 09:07.
Citera
2021-06-03, 21:01
Medlem
dialektikers avatar
Hört första avsnittet på sektpodden https://open.spotify.com/episode/25mUFYr6JuUDg0Ap9alFQ3?si=CCVTPPmHSammn0Y90jFanw&u tm_source=copy-link (med Emma Gembäck Knutbyrörelsens f d frontfigur).

De var inte nådiga i sin kritik mot Solvikskolan och antroposofin i stort.

De börjar med att identifiera antroposofin i Järna.

Så mycket faktorer är gemensamt med Knutbyrörelsen i Järna.

*Tystnadskulturen
*Inte tillåta negativa känslor
*Konformiteten
*Gratisarbetet
*Självmorden
*Mobbingen

säger en som tillhört antroposofin i ett mail till sektpodden.

Självmord förresten? Det sa inte Jasper Lake något om i sin dokumentär.

De fortsätter att klandra rörelsens tankegångar hårt, programledaren och psykoterapeuten.

Reinkarnationstanken som är en grundstome i rörelsen tycker de är fasansfull.

Och att Merete sitter i Jasper Lakes dokumentär och säger att vi alla varit mördare eller våldtäktsmän i våra tidigare liv, så då gör det väl inget att vi blir lite skrämda i skogen som barn på en skola "samtidigt som hon småler" tycker de är riktigt otäckt.

Jag har inte sett någon i media ha så hård kritik mot själva tankegångarna som tas upp i dokumentären.
(Och ingen som utrett Steiners och rörelsens tankegångar så utförligt som psykoterapeuten och Emma Gembäck gör, har jag heller sett i media.)

Det fordras kanske att man ska ha varit involverad i en sekt för att kunna identifiera den som Emma Gembäck gör?
Senast redigerad av dialektiker 2021-06-03 kl. 21:09.
Citera
2021-06-03, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Hört första avsnittet på sektpodden https://open.spotify.com/episode/25mUFYr6JuUDg0Ap9alFQ3?si=CCVTPPmHSammn0Y90jFanw&u tm_source=copy-link (med Emma Gembäck Knutbyrörelsens f d frontfigur).

De var inte nådiga i sin kritik mot Solvikskolan och antroposofin i stort.

De börjar med att identifiera antroposofin i Järna.

Så mycket faktorer är gemensamt med Knutbyrörelsen i Järna.

*Tystnadskulturen
*Inte tillåta negativa känslor
*Konformiteten
*Gratisarbetet
*Självmorden
*Mobbingen

säger en som tillhört antroposofin i ett mail till sektpodden.

Självmord förresten? Det sa inte Jasper Lake något om i sin dokumentär.

De fortsätter att klandra rörelsens tankegångar hårt, programledaren och psykoterapeuten.

Reinkarnationstanken som är en grundstome i rörelsen tycker de är fasansfull.

Och att Merete sitter i Jasper Lakes dokumentär och säger att vi alla varit mördare eller våldtäktsmän i våra tidigare liv, så då gör det väl inget att vi blir lite skrämda i skogen som barn på en skola "samtidigt som hon småler" tycker de är riktigt otäckt.

Jag har inte sett någon i media ha så hård kritik mot själva tankegångarna som tas upp i dokumentären.
(Och ingen som utrett Steiners och rörelsens tankegångar så utförligt som psykoterapeuten och Emma Gembäck gör, har jag heller sett i media.)

Det fordras kanske att man ska ha varit involverad i en sekt för att kunna identifiera den som Emma Gembäck gör?

Det är inre svårt att finna information om Steiners tankegångar. Alla hans böcker går att köpa och mycket är omskrivet och sammanfattat på nätet. Man behöver ingen sekterfarenhet för att kunna förstå vad Antroposofin är.
Citera
2021-06-03, 23:42
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alice09
Det är inre svårt att finna information om Steiners tankegångar. Alla hans böcker går att köpa och mycket är omskrivet och sammanfattat på nätet. Man behöver ingen sekterfarenhet för att kunna förstå vad Antroposofin är.

Jo men det blir en annan sak om media tar upp det. Det blir bekräftat på ett annat sätt.
Bara i den här tråden har utretts om Steiners tankegångar osv, men om journalister och reportrar tar upp det i reportage och program blir det en annan sak.

Jag har lyssnat lite på andra delen nu, och man kan ju undrar varför Saltå kvarns produkter får härja i vanliga livsmedelsaffärer. Mat odlad utefter riter och kosmiska krafter.
Hur kan vi stödja att mat har odlats fram efter häxkonstens alla medel?
Det är skruvat.
Coop, Ica osv.
Citera
2021-06-03, 23:53
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alice09

Och kanske vanliga journalister inom media skulle gå ut starkare och fördöma, så som Emma Gembäck och Rigmor gör, den läskiga tron på reinkarnation, vad den egentligen gör med folks psyken. För det är något som Rigmor tar upp, hur denna reinkarnations-tanke saboterar psyken totalt.

Nä, nä, i media så pratas det bara om att sekten tror på det, de reder inte ut vad som händer med folks psyken.

Ingenting om dessa kännetecken om varför det är en sekt, att allt är skrämmande likt Knutby-sekten i så många avseenden, pratas det heller om.

Och sen har vi då alla som kommit in i tråden och sagt "Det där var Solvik-skolan. Den bröt sig ur och är helt annorlunda."
Men det stämmer ju inte enligt Emma Gembäck och Rigmor. Hela antroposofin är genomsyrad av dessa vansinnes-tankegångar.
Citera
2021-06-04, 00:00
Medlem
Citat:
Jo men det blir en annan sak om media tar upp det. Det blir bekräftat på ett annat sätt.
Bara i den här tråden har utretts om Steiners tankegångar osv, men om journalister och reportrar tar upp det i reportage och program blir det en annan sak.

Jag har lyssnat lite på andra delen nu, och man kan ju undrar varför Saltå kvarns produkter får härja i vanliga livsmedelsaffärer. Mat odlad utefter riter och kosmiska krafter.
Hur kan vi stödja att mat har odlats fram efter häxkonstens alla medel?
Det är skruvat.
Coop, Ica osv.

Jag håller helt med dig om att det blir en annan sak när journalister skriver om det. Jag tror det kan bli så att det kanske kommer nu. Nu har ögonen öppnats och folk har börjat prata.

Har inte lyssnat på andra delen än, ska göra det i morgon. Mycket bra podd.
Citera
2021-06-04, 00:06
Medlem
Citat:
Och kanske vanliga journalister inom media skulle gå ut starkare och fördöma, så som Emma Gembäck och Rigmor gör, den läskiga tron på reinkarnation, vad den egentligen gör med folks psyken. För det är något som Rigmor tar upp, hur denna reinkarnations-tanke saboterar psyken totalt.

Nä, nä, i media så pratas det bara om att sekten tror på det, de reder inte ut vad som händer med folks psyken.

Ingenting om dessa kännetecken om varför det är en sekt, att allt är skrämmande likt Knutby-sekten i så många avseenden, pratas det heller om.

Och sen har vi då alla som kommit in i tråden och sagt "Det där var Solvik-skolan. Den bröt sig ur och är helt annorlunda."
Men det stämmer ju inte enligt Emma Gembäck och Rigmor. Hela antroposofin är genomsyrad av dessa vansinnes-tankegångar.

Jag är kritisk till Antroposofin men jag vill inte kalla den en sekt. För att kallas en sekt bör ju en rad kriterier vara uppfyllda och Antroposofin uppfyller inte alla av dem.
Citera
2021-06-04, 00:50
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av La Belva
Vad kul barnen verkar ha under sin skoltid och Pär hade verkligen barnet i sig.. Jag hade gärna gått på skolan

Lite trist bara sen när man kommer ut i verkligheten och vill plugga vidare när man märker att på gymnasiet krävs det att man ska kunna såna saker som att läsa, skriva och räkna. Då är man duktigt rökt!

Pär liknade mest en karikatyr gjord av Robert Gustafsson.
Citera
2021-06-04, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Lite trist bara sen när man kommer ut i verkligheten och vill plugga vidare när man märker att på gymnasiet krävs det att man ska kunna såna saker som att läsa, skriva och räkna. Då är man duktigt rökt!

Pär liknade mest en karikatyr gjord av Robert Gustafsson.

Med insyn i detta kan jag säga att normalt sett är barn som gått i Waldorfskola mycket väl förberedda för både gymnasium och universitet. Jag räknar då inte in Solvikskolans barn men...för ett antal år sedan träffade jag en ungdom som mobbats sönder i vanliga skolan och fick börja på Solvik. Efter det gick hon utan problem ett gymnasium i kommunen. Idag är hon barnläkare.
Det förringar dock inte det vansinne som pågått på skolan och att vissa barn gått ur skolan med usla basala kunskaper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in