Citat:
Ursprungligen postat av
inspiratoeren
Det är riktigt att barn även rätt små barn kan bli rädda över miljö- och klimatförändringarna.
Det är liksom alltid viktigt att aktivt lyssna på och bekräfta barnens tankar och känslor, så de blir mera trygga.
Men det är också viktigt att kämpa för en bättre värld och samhälle och därigenom bli mera trygg! Greta har detta perspektiv!
Vad Greta skrattar gott åt är förstås överdrifterna i mycket av kritiken mot henne. Kan du inte se att ovan inlägg är obalanserat!?
Vad det gäller de 500 arterna är det förstås en kvalificerad gissning. Men när Greta fräser att hela ekosystem dör, och att vi offrar allt för en evig tillväxt, ligger det mycket i hennes kritik!
Vad vet rätt små barn om klimatförändringar? Tror de att de är orsaken till alla skogsbränder och översvämningar som TV och Greta själv älskar att visa upp?
Är det rätt att bekräfta deras ångest? Blir de mer trygga om man säger ”Jaa du lille Kalle, visst är det förskräckligt att jorden kanske kommer att råka ut för en massa tipping points och ännu mer extremväder om inte alla slutar flyga och slutar äta kött?”
Eller är det bättre att försöka förklara att temperaturen bara stigit ca 1 grad på 150 år, vilket i sin tur dock lett till ökade skördar och att Sahara blivit grönare (enligt satellitfoton). Att 1800-talet, som Greta m.fl av outgrundlig orsak längtar tillbaka till, kännetecknades av mer missväxt här i nordliga länder. Att t.ex Greenpeace skapare Patrick Moore (?) sagt att den ökade CO2-halten är av godo (och att den historiskt sett fortfarande är mycket låg).
Hur kvalificerad gissningen om ”500” var vågar jag inte uttala mig om. Kanske hade varit hederligare att säga ”många” i stället för en bestämd (och faktisk jättehög) siffra. Vuxna som tänker logiskt bryr sig inte om när Greta fräser. Men även här riskerar hon att göra barn rädda och ledsna. Är det värt det?
*
Jag tycker inte heller att ”hora” är ett jättebra ord i sammanhanget, nej. Men jag förstår om ordet ”domedag” används för att beskriva henne. Och det är inget positivt alls.
Tack för idag alla som skriver