2021-06-03, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matterules
Greta ska få ett eget postnummer?
Nu gick du över gränsen mitt kära lilla troll.
Uppenbarligen har du trollat hela tiden.
Men man får ge dej det, att mången skratt har dina inlägg frambringa.
Naturligtvis skrev jag med glimten i ögat. Greta kan dock mycket väl ha satt rekord i mängden inkommande brev.

-Vem vet, hon kanske sätter sej överst på några proppfulla postsäcker, med sin strejkskylt i högsta hugg, nästa gång som det ska fotas på en fredag!

Hon kanske rentav tillfälligt lånar ut några av sina överfyllda postsäckar till Mynttorget, när hon som hon sa, börjar strejka där återigen i mycket liten skala. Greta är fylld med glada överraskningar, det är det roliga med den mycket unga så intelligenta tjejen!
2021-06-03, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta har själv sagt, att detta såklart bara var en metafor! Snedställda ögon kan bero på ärftliga anlag, inte bara Downs syndrom. Själv tycker jag att Greta har mycket vackra ögon!
Jag är inte riktigt säker på att din relation till frk. Greta är så sund.
2021-06-03, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Även Greta har rätt till sitt privatliv, därför blir svaret Inga kommentarer!
2021-06-03, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73

Är tyvärr benägen att hålla med, dig Tobbex

Citat:

Det gjorde ju inte precis något bättre ...
2021-06-03, 21:40
Medlem
Citat:
Det är EXAKT det jag menar. Hon ska inte förledas av en fulgubbe. Det känns som du är väldigt nära i bekantskapskretsen och en sådan ska inte säga att hon är söt eller har fina ögon. Arma tös.
2021-06-03, 21:57
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Det gjorde ju inte precis något bättre ...
Don Quixote fäktar väder(kvarnar) med bistånd av Sancho Panza. Dom två bara driver med oss och resten av världen.
2021-06-03, 23:01
Medlem
Citat:
Det är riktigt att barn även rätt små barn kan bli rädda över miljö- och klimatförändringarna.

Det är liksom alltid viktigt att aktivt lyssna på och bekräfta barnens tankar och känslor, så de blir mera trygga.

Men det är också viktigt att kämpa för en bättre värld och samhälle och därigenom bli mera trygg! Greta har detta perspektiv!

Vad Greta skrattar gott åt är förstås överdrifterna i mycket av kritiken mot henne. Kan du inte se att ovan inlägg är obalanserat!?

Vad det gäller de 500 arterna är det förstås en kvalificerad gissning. Men när Greta fräser att hela ekosystem dör, och att vi offrar allt för en evig tillväxt, ligger det mycket i hennes kritik!

Vad vet rätt små barn om klimatförändringar? Tror de att de är orsaken till alla skogsbränder och översvämningar som TV och Greta själv älskar att visa upp?

Är det rätt att bekräfta deras ångest? Blir de mer trygga om man säger ”Jaa du lille Kalle, visst är det förskräckligt att jorden kanske kommer att råka ut för en massa tipping points och ännu mer extremväder om inte alla slutar flyga och slutar äta kött?”

Eller är det bättre att försöka förklara att temperaturen bara stigit ca 1 grad på 150 år, vilket i sin tur dock lett till ökade skördar och att Sahara blivit grönare (enligt satellitfoton). Att 1800-talet, som Greta m.fl av outgrundlig orsak längtar tillbaka till, kännetecknades av mer missväxt här i nordliga länder. Att t.ex Greenpeace skapare Patrick Moore (?) sagt att den ökade CO2-halten är av godo (och att den historiskt sett fortfarande är mycket låg).

Hur kvalificerad gissningen om ”500” var vågar jag inte uttala mig om. Kanske hade varit hederligare att säga ”många” i stället för en bestämd (och faktisk jättehög) siffra. Vuxna som tänker logiskt bryr sig inte om när Greta fräser. Men även här riskerar hon att göra barn rädda och ledsna. Är det värt det?

*
Jag tycker inte heller att ”hora” är ett jättebra ord i sammanhanget, nej. Men jag förstår om ordet ”domedag” används för att beskriva henne. Och det är inget positivt alls.

Tack för idag alla som skriver
2021-06-03, 23:12
Medlem
Trollmias avatar
Citat:
Som jag tror att jag skrev förut, finns det en känd skämtteckning om de större problem som Greta har med de jättemånga brev och mail som hon får varje dag.

Jag har skojat med Greta och sagt att hon får så mycket brev, att hon nog snart får ett eget postnummer. Tyvärr blir nog skämtet snart förverkligat!

I teckningen står Greta bredvid en överfylld brevlåda och ser bekymrad ut och har tagit av sig sin vita mössa. På marken ligger brev som trillat ur brevlådan och bredvid brevlådan står ett antal fulla postsäckar, som sedan sträcker sig ända till horisonten. På alla postsäckar sitter det lappar, To Greta!

Det har sina sidor att vara jättepopulär! Har föreslagit Greta att hon då och då ska göra ett inlägg och tacka för alla mail, brev och presenter som hon får. Greta är dock rädd för att det då kommer att komma ännu mera och är tveksam!

Och alla dessa brev går direkt till henne?? Ärlig fråga.
2021-06-03, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Vad vet rätt små barn om klimatförändringar? Tror de att de är orsaken till alla skogsbränder och översvämningar som TV och Greta själv älskar att visa upp?

Är det rätt att bekräfta deras ångest? Blir de mer trygga om man säger ”Jaa du lille Kalle, visst är det förskräckligt att jorden kanske kommer att råka ut för en massa tipping points och ännu mer extremväder om inte alla slutar flyga och slutar äta kött?”

Eller är det bättre att försöka förklara att temperaturen bara stigit ca 1 grad på 150 år, vilket i sin tur dock lett till ökade skördar och att Sahara blivit grönare (enligt satellitfoton). Att 1800-talet, som Greta m.fl av outgrundlig orsak längtar tillbaka till, kännetecknades av mer missväxt här i nordliga länder. Att t.ex Greenpeace skapare Patrick Moore (?) sagt att den ökade CO2-halten är av godo (och att den historiskt sett fortfarande är mycket låg).

Hur kvalificerad gissningen om ”500” var vågar jag inte uttala mig om. Kanske hade varit hederligare att säga ”många” i stället för en bestämd (och faktisk jättehög) siffra. Vuxna som tänker logiskt bryr sig inte om när Greta fräser. Men även här riskerar hon att göra barn rädda och ledsna. Är det värt det?

*
Jag tycker inte heller att ”hora” är ett jättebra ord i sammanhanget, nej. Men jag förstår om ordet ”domedag” används för att beskriva henne. Och det är inget positivt alls.

Tack för idag alla som skriver
Gretas tro är att barn även mindre barn blir mera otrygga av, att känna att vi döljer något för dem, eller i värsta fall att känna att vi direkt ljuger för dem. Delar i stort hennes bild.

Greta säger dock nu även, att gränsen är Hårfin mellan att oroa för litet så att passivitet blir resultatet, och att oroa för mycket så att panik blir resultatet! Tjejen har som sagt blivit mera nyanserad och eftertänksam, både privat och offentligt, och utvecklar nu rätt snabbt sitt tänkande!

Både Greta och jag är offentliga personer, och vi tar gärna en debatt, men vi vill ändå såklart hålla vissa saker för oss själva! Viktigt för Greta är att värna allt levande och naturen! Minns även att Greta är andligt invigd hos Lakotas, vilket spelar en större roll för henne och hur hon ser på livet!
2021-06-03, 23:21
Medlem
Trollmias avatar
Citat:
Greta har själv sagt, att detta såklart bara var en metafor! Snedställda ögon kan bero på ärftliga anlag, inte bara Downs syndrom. Själv tycker jag att Greta har mycket vackra ögon!

Här vill jag faktiskt påkalla en källa när hon säger att det bara är en metafor - för det enda jag har läst är andrahands-uppgifter i media... så nu vill jag att du ger mig en källa på att hon själv säger att det är en metafor!!
2021-06-03, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollmia
Och alla dessa brev går direkt till henne?? Ärlig fråga.
Om precis alla brev går direkt till Greta vet jag inte säkert, men säkert är att Greta i vart fall har alldeles, alldeles, alldeles för lite hjälp med breven och mailen! Säkert är också att hon är rejält bekymrad över detta!
2021-06-03, 23:35
Medlem
Trollmias avatar
Citat:
Om precis alla brev går direkt till Greta vet jag inte säkert, men säkert är att Greta i vart fall har alldeles, alldeles, alldeles för lite hjälp med breven och mailen! Säkert är också att hon är rejält bekymrad över detta!
Och Greta har fullständigt skydd hela tiden? Vakter som följer efter henne när hon går på promenad med veganätande-hundar, eller är ute o rider på sina terapihästar?

Ja eller Nej.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in