Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-06-03, 10:10
  #33541
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Så Greta skrattar bara gott när hon anklagas för att sprida domedagsprofetior?

Det är ju faktiskt sant.

Tyvärr är hon och du för korkade att förstå det.

Dock inte mer korkade än att ni hade kunnat söka information från olika källor och inte bara trumpetat ut den mest alarmistiska. Som t.ex att 500 arter utrotas per dag. Hur i h-e skulle man kunna fastställa en sådan siffra?

Jag förstår om små barn blir rädda och ledsna om de hör Greta. Men när de växer upp och kan dra egna slutsatser är det risk för att de istället känner ilska mot henne.

Kan du tänka i de banorna?
Det är riktigt att barn även rätt små barn kan bli rädda över miljö- och klimatförändringarna.

Det är liksom alltid viktigt att aktivt lyssna på och bekräfta barnens tankar och känslor, så de blir mera trygga.

Men det är också viktigt att kämpa för en bättre värld och samhälle och därigenom bli mera trygg! Greta har detta perspektiv!

Vad Greta skrattar gott åt är förstås överdrifterna i mycket av kritiken mot henne. Kan du inte se att ovan inlägg är obalanserat!?

Vad det gäller de 500 arterna är det förstås en kvalificerad gissning. Men när Greta fräser att hela ekosystem dör, och att vi offrar allt för en evig tillväxt, ligger det mycket i hennes kritik!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-06-03 kl. 10:13.
2021-06-03, 10:56
  #33542
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Osynlige.mannen: det påstås att effekterna av ökad CO2 sker logaritmiskt, vilket i sin tur innebär (vad jag förstår) att även om CO2-nivån skulle fördubblas så innebär det mycket lite i praktiken. I så fall antar jag att Greta ännu inte känner till det. Hoppas att Inspiratoeren kan upplysa henne om detta faktum. Hon pratar ju själv om ”fysikens lagar” i sina tal men har kanske inte hunnit lära sig alla ännu. Vetskapen om att en höjning inte betyder så mycket som vi lekmän kan tro borde kunna lindra ett och annat utbrott av klimatångest.
Det är allmänt vedertaget att en fördubbling av CO2-halten leder till en genomsnittlig temperaturökning på en grad Celsius. Störst ökning nära polarområdena, minst närmast ekvatorn. Störst ökning på vintern, minst på sommaren. Störst ökning på natten, minst på dagen. Jag har svårt att få ångest ifall nattemperaturen på vintern vid Sydpolen stiger från -75 till -72 grader. Greta™ och andra alarmister tror på hypotesen om den förstärkta växthuseffekten, där temperaturökningen förstärks av ökad halt av vattenånga (vatten står för ca 90% av den totala växthuseffekten). Hypotesen är vederlagd, men vad hjälper det mot en religiös tro?
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Därmed behöver hon inte kunna alla detaljer, utan hon läser ofta mera översiktligt, vilket även olika forskare många gånger gör. Det är inte så ofta, som man hinner läsa i detalj! Det är ju därför som abstracts är så viktiga! Man brukar säga att det akademiskt är av stor vikt att kunna läsa översiktligt!

Däremot har Greta med sin höga intelligens och sitt goda minne bra förutsättningar för att i framtiden bli en kunnig forskare, om hon så önskar.
Artikeln jag tog som exempel är helt normal inom mitt fält. Själv hade jag inte förstått någonting av abstract efter grundskolan. Inte heller efter gymnasiet. Inte heller efter min master från universitetet. Det var först efter kurser på post-grad-nivå som jag hade tillägnat mig tillräckliga förkunskaper för att kunna läsa och förstå dylika artiklar. Tanken på att Greta™ skulle kunna förstå vetenskapliga arbeten är fullständigt befängd. Och jag tvivlar starkt på att Greta™ har det som krävs för att kunna bli forskare. Hon är kanske tillräckligt intelligent, men hon saknar förmåga att ifrågasätta det hon själv tror på. Hon har möjligen en framtid som präst.
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Vad det gäller de 500 arterna är det förstås en kvalificerad gissning. Men när Greta fräser att hela ekosystem dör, och att vi offrar allt för en evig tillväxt, ligger det mycket i hennes kritik!
De 500 arterna är inte en kvalificerad gissning, eftersom 5E-4, 50 eller 5E12 i så fall också är kvalificerade gissningar. En kvalificerad gissning bygger på någon form av empiriskt underlag. 500 arter per dag är en ren fantasiprodukt. Och det är problemet med Greta™. Någon tutar i henne att ekosystem dör, och hon köper "informationen" helt okritiskt. Greta™ som forskare? Jo, tjena.
2021-06-03, 11:10
  #33543
Avstängd
Som jag tror att jag skrev förut, finns det en känd skämtteckning om de större problem som Greta har med de jättemånga brev och mail som hon får varje dag.

Jag har skojat med Greta och sagt att hon får så mycket brev, att hon nog snart får ett eget postnummer. Tyvärr blir nog skämtet snart förverkligat!

I teckningen står Greta bredvid en överfylld brevlåda och ser bekymrad ut och har tagit av sig sin vita mössa. På marken ligger brev som trillat ur brevlådan och bredvid brevlådan står ett antal fulla postsäckar, som sedan sträcker sig ända till horisonten. På alla postsäckar sitter det lappar, To Greta!

Det har sina sidor att vara jättepopulär! Har föreslagit Greta att hon då och då ska göra ett inlägg och tacka för alla mail, brev och presenter som hon får. Greta är dock rädd för att det då kommer att komma ännu mera och är tveksam!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-06-03 kl. 11:35.
2021-06-03, 11:26
  #33544
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det är allmänt vedertaget att en fördubbling av CO2-halten leder till en genomsnittlig temperaturökning på en grad Celsius. Störst ökning nära polarområdena, minst närmast ekvatorn. Störst ökning på vintern, minst på sommaren. Störst ökning på natten, minst på dagen. Jag har svårt att få ångest ifall nattemperaturen på vintern vid Sydpolen stiger från -75 till -72 grader. Greta™ och andra alarmister tror på hypotesen om den förstärkta växthuseffekten, där temperaturökningen förstärks av ökad halt av vattenånga (vatten står för ca 90% av den totala växthuseffekten). Hypotesen är vederlagd, men vad hjälper det mot en religiös tro?

Artikeln jag tog som exempel är helt normal inom mitt fält. Själv hade jag inte förstått någonting av abstract efter grundskolan. Inte heller efter gymnasiet. Inte heller efter min master från universitetet. Det var först efter kurser på post-grad-nivå som jag hade tillägnat mig tillräckliga förkunskaper för att kunna läsa och förstå dylika artiklar. Tanken på att Greta™ skulle kunna förstå vetenskapliga arbeten är fullständigt befängd. Och jag tvivlar starkt på att Greta™ har det som krävs för att kunna bli forskare. Hon är kanske tillräckligt intelligent, men hon saknar förmåga att ifrågasätta det hon själv tror på. Hon har möjligen en framtid som präst.

De 500 arterna är inte en kvalificerad gissning, eftersom 5E-4, 50 eller 5E12 i så fall också är kvalificerade gissningar. En kvalificerad gissning bygger på någon form av empiriskt underlag. 500 arter per dag är en ren fantasiprodukt. Och det är problemet med Greta™. Någon tutar i henne att ekosystem dör, och hon köper "informationen" helt okritiskt. Greta™ som forskare? Jo, tjena.
Greta kanske väljer att bli politiker, det glömde du att nämna!
2021-06-03, 12:32
  #33545
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta kanske väljer att bli politiker, det glömde du att nämna!
Någon av Gretas supportrar har skrivit i tråden att Asperger inte är någon bra egenskap hos en politiker men det var inte du tydligen.

Själv har jag flera gånger skrivit att hon är ganska given i sitt älskade Europaparlament. ('Nu måste jag strunta i lektionen för att skicka SMS till europapolitikerna') Sverige hatar hon ju och vägrar tala med svenska politiker. Ryggen mot riksdagen på alla kända bilder av Greta talar sitt tydliga språk.

Möjlig gardering för hållbarhetschef på Ångpanneföreningen (Bah-Kuhnke, Sabunis eftr.) el.likn.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-06-03 kl. 13:08.
2021-06-03, 13:55
  #33546
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Greta kanske väljer att bli politiker, det glömde du att nämna!
Jag tror Greta har genomskådat politiken redan för att avfärda den som en plats där man får saker och ting utfört.
Aktivism med stöd från forskning därimot.
I den klassen tillhör hon eliten.
2021-06-03, 14:55
  #33547
Medlem
matteruless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
Som jag tror att jag skrev förut, finns det en känd skämtteckning om de större problem som Greta har med de jättemånga brev och mail som hon får varje dag.

Jag har skojat med Greta och sagt att hon får så mycket brev, att hon nog snart får ett eget postnummer. Tyvärr blir nog skämtet snart förverkligat!

I teckningen står Greta bredvid en överfylld brevlåda och ser bekymrad ut och har tagit av sig sin vita mössa. På marken ligger brev som trillat ur brevlådan och bredvid brevlådan står ett antal fulla postsäckar, som sedan sträcker sig ända till horisonten. På alla postsäckar sitter det lappar, To Greta!

Det har sina sidor att vara jättepopulär! Har föreslagit Greta att hon då och då ska göra ett inlägg och tacka för alla mail, brev och presenter som hon får. Greta är dock rädd för att det då kommer att komma ännu mera och är tveksam!


Greta ska få ett eget postnummer?
Nu gick du över gränsen mitt kära lilla troll.
Uppenbarligen har du trollat hela tiden.
Men man får ge dej det, att mången skratt har dina inlägg frambringa.
2021-06-03, 15:37
  #33548
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inspiratoeren
"Reformen som får Greta Thunberg att se rött skapar stor oenighet – därför är det så svårt att enas om EU:s jordbrukspolitik!"

https://svenska.yle.fi/a/7-10001168
Här är en kortare sammanfattning av vad som hände och varför Greta är engagerad.

EU:s 27 jordbruksministrar har ägnat fyra dagar åt att komma överens om att 20% av jordbruksbudgeten skulle ägnas åt eko-jordbruk. Men då gick EU-parlamentet in och krävde 30% och kraschade allt på en detalj.

Citat:
CAP talks crash on the ‘floor’ amid interinstitutional blame game

In their respective mandates voted in October, the Council put forth a proposal for 20% of mandatory eco-schemes, while the Parliament upped the ambition to 30% and an overall budget figure of €58.7 billion.

However, a detail in the Council’s proposal looked suspicious to the Parliament’s negotiator – a “floor” of 18% ring-fencing with full flexibility to transfer unused funds above the floor to other payments.

The Parliament’s negotiator perceived this floor as a provocation from ministers, as it would have even downgraded the initial Council position of 20% ring-fencing for eco-scheme

As tensions peaked, EU lawmakers torpedoed the Council’s offer by putting forward a counterproposal that increases the floor to 22% in 2023 and 23% in 2024. This was rejected by the Council and led to the failure of talks.
https://www.euractiv.com/section/agr...al-blame-game/

Jag skulle tro att EU låter sina olika institutioner krocka med varandra avsiktligt så att inget sker. Det är därför Greta ogillar det som hände. Vad jag förstår blev det t.v. inga pengar till eko-jordbruk.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-06-03 kl. 15:42.
2021-06-03, 17:52
  #33549
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Någon av Gretas supportrar har skrivit i tråden att Asperger inte är någon bra egenskap hos en politiker men det var inte du tydligen.

Själv har jag flera gånger skrivit att hon är ganska given i sitt älskade Europaparlament. ('Nu måste jag strunta i lektionen för att skicka SMS till europapolitikerna') Sverige hatar hon ju och vägrar tala med svenska politiker. Ryggen mot riksdagen på alla kända bilder av Greta talar sitt tydliga språk.

Möjlig gardering för hållbarhetschef på Ångpanneföreningen (Bah-Kuhnke, Sabunis eftr.) el.likn.

Man kanske inte är den allra bästa på debatt, om man har Asperger, men man kan vara mycket duktig på att hålla tal, ta reda på fakta och ge viktiga bidrag till olika utredningar och utskott. Även sådana mera utredande politiker behövs, inte minst i EU-parlamentet och i fullmäktige!

I USA:s kongress finns åtminstone en kongressman som har Asperger, så om Greta väljer att delvis eller helt bli politiker, är det inte unikt! Hon ska dock välja det som hon känner för!

Greta betonar numera, att hon inte är unik och att det finns flera som kan göra jobbet minst lika bra som henne!
__________________
Senast redigerad av inspiratoeren 2021-06-03 kl. 17:54.
2021-06-03, 17:56
  #33550
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Här är en kortare sammanfattning av vad som hände och varför Greta är engagerad.

EU:s 27 jordbruksministrar har ägnat fyra dagar åt att komma överens om att 20% av jordbruksbudgeten skulle ägnas åt eko-jordbruk. Men då gick EU-parlamentet in och krävde 30% och kraschade allt på en detalj.


https://www.euractiv.com/section/agr...al-blame-game/

Jag skulle tro att EU låter sina olika institutioner krocka med varandra avsiktligt så att inget sker. Det är därför Greta ogillar det som hände. Vad jag förstår blev det t.v. inga pengar till eko-jordbruk.
Tack för viktig ny länk! Greta lär återkomma i frågan!
2021-06-03, 20:04
  #33551
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Det största problemet för Greta™ är att hon tror att det är vetenskapliga texter hon läser. Det är det inte. Hon har inte den utbildning som krävs för att förstå vetenskapliga texter. För er som inte tror mig så kan ni testa att läsa abstract från en artikel från mitt eget fält (nej jag är inte medförfattare till den).
https://www.sciencedirect.com/scienc...90780713002899

Jag antar att ni alla blev sugna på att läsa hela artikeln nu? Här kommer ett litet utdrag (bakom betalvägg):

"Assuming a prolate ellipsoid shape, with rotational diffusion constants D// and D⊥ around its long and short axes, the rotational correlation time, τc = 1/(2D// + 4D⊥), for this peptide falls close to the condition where NOEs are zero, i.e. ωHτc ≈ 1.1. Interestingly, at this magnetic field strength (747 MHz 1H frequency) and temperature (298 K), the sequential NOEs are negative for all but the terminal V1–A2 interaction, whereas all intraresidue Hα–HN NOEs are weak and positive, highlighting the faster decay of the auto-correlation function for the intraresidue Hα–HN interactions compared to the sequential ones."

Klart som korvspad även för er som inte jobbar med NMR till vardags, inte sant? Nu förstår ni att Greta™ inte har några problem med att läsa och förstå vetenskapliga artiklar, trots att hon endast har grundskolekompetens.

Men o-helga-greta kan ju se koldioxidhalten i luften med blotta ögat? Ännu en superkraft man får med snedställda mongisögon...
2021-06-03, 20:10
  #33552
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Men o-helga-greta kan ju se koldioxidhalten i luften med blotta ögat? Ännu en superkraft man får med snedställda mongisögon...
Greta har själv sagt, att detta såklart bara var en metafor! Snedställda ögon kan bero på ärftliga anlag, inte bara Downs syndrom. Själv tycker jag att Greta har mycket vackra ögon!

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback