Likaså med "argument" som "men det är ju främst äldre som drabbas". Det har ju liksom varit en självklarhet från dag ett åtminstone gällande dödsfallen, det är så i influensor och vi visste tidigt att det skulle bli så med äldre i Covid-19 med. Inte minst med tanke på att vi saknade vaccin...
Vi skulle skydda äldre, sedan när de dog så förvandlades det till "men nästan bara äldre dör ju". Som vi skulle skydda, för att sedan knappt räkna och använda det som "argument" i helt andra syften?
Sedan är det som sagt långt ifrån bara äldre som drabbas inom slutenvården...
8 000 under 40 år. Nästan 7 000 i åldern 40-49 år och minst 10 000 fall i varenda åldersgrupp mellan 50 - 89 år.
I Covid-19 har över 10 % av alla slutenvårdsfallen varit under 40 år. Det är 10 av 100 patienter. I influensorna 2015-2019 var endast 0,2 - 0,6 % av fallen i den åldern. 2 - 6 av 1 000 patienter.
https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/statistik/2020-4-6737.pdf
Trots dessa skillnader och en mängd andra så babblar folk om att det är ungefär som vanligt. Sedan skiter jag i vilka strategier ni tror på eller vad ni tycker om munskydd och om att stänga skolor, jag säger inget om det här. Jag ifrågasätter bara att man jämför antalet fall i Covid-19 med antal fall i influensor.
Det här viruset har nästan blivit lite som brottsdebatterna, där vilka politiska återgärder och lösningar man tror på klumpas ihop med hurvida våld ökar eller minskar. Där den som tror på hårdare politiska återgärder generellt sett ser en helt annan verklighet än de som tror på andra mer "milda" strategier. Där man strider om verkligheten. Istället för att någorlunda komma överens om hur ett problem ser ut och dess omfattning för att sedan istället fokusera mer på vilka olika lösningar man nu tror på...
Senast i veckan såg jag en som ser nästan exakt lika många dödsfall och sjukfall som jag ser och som tar pandemin på väldigt stort allvar, men som INTE trodde att hårda restriktioner var den enda vägen. Jag tyckte han hade bra argument och gav exempel på länder som haft mindre restriktioner än Sverige och ändå lyckats mycket bättre mätt i antal dödsfall och sjukfall på andra sätt. Det är alltså fullt möjligt att ta pandemin på allvar utan att tro på exakt samma återgärder, tro det eller ej.