2021-06-03, 05:58
Avslutad
Spännande prylar som skakar USA

Åkommorna som drabbat amerikanska diplomater, spioner, militärer och annan
myndighetspersonal började inträffa vid den amerikanska ambassaden i Havanna 2016.
Sedan har de spridit sig över världen. Hundratals tros ha fallit offer för de mystiska symtomen.

Gåtan som beskrivits som ”ljudattacker”, på grund av de höga ljud som flera av de
drabbade beskrev i samband med att symtomen uppstod, antas vara någon form av
elektromagnetisk strålning. Experter tror att personerna har utsatts för angrepp av
främmande makt. Främst har ryssarna pekats ut som misstänkta, men inga konkreta
bevis har lagts fram för det så kallade ”Havanna-syndromet”, som fått sitt namn efter
platsen där åkomman först upptäcktes.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/X8Km5E/mystiska-vapnet-som-skakar-usa-ryssland-pekas-ut

Fri diskussion och tankar om detta vapen som får plats i resväskan?
Citera
2021-06-03, 07:06
Medlem
Knucklehugss avatar
Kanske ryssarna har kopierat de Amerikanska LRAD (Long Range Acoustic Device) Systemen och gjort om dom till någon form av ultraljudsvapen? Det "låter" iaf som skador som ett High Power Microwave Weapon skulle åstadkomma.
Citera
2021-06-03, 07:22
Medlem
Detta är extremt viktigt att det kommer upp till ytan. Många människor världen över är utsatta för samma typ av attacker.
Citera
2021-06-03, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SatansElakaBrorsa
Detta är extremt viktigt att det kommer upp till ytan. Många människor världen över är utsatta för samma typ av attacker.

Precis.

LIPE är en variant dom använder.
Citera
2021-06-03, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av explorers
Spännande prylar som skakar USA

Åkommorna som drabbat amerikanska diplomater, spioner, militärer och annan
myndighetspersonal började inträffa vid den amerikanska ambassaden i Havanna 2016.
Sedan har de spridit sig över världen. Hundratals tros ha fallit offer för de mystiska symtomen.

Gåtan som beskrivits som ”ljudattacker”, på grund av de höga ljud som flera av de
drabbade beskrev i samband med att symtomen uppstod, antas vara någon form av
elektromagnetisk strålning. Experter tror att personerna har utsatts för angrepp av
främmande makt. Främst har ryssarna pekats ut som misstänkta, men inga konkreta
bevis har lagts fram för det så kallade ”Havanna-syndromet”, som fått sitt namn efter
platsen där åkomman först upptäcktes.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/X8Km5E/mystiska-vapnet-som-skakar-usa-ryssland-pekas-ut

Fri diskussion och tankar om detta vapen som får plats i resväskan?

Jag är ju lite för teorin om att det handlar om någon sort "mikrovågs/radiovågs" vapen som används för att komma åt information ur digitala grejjor, (datorer smartphoens och liknande), skulle förklara varför det är "vanligt" i samband med myndighetspersonal och ambasadfolk
Citera
2021-06-03, 09:05
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Jag är ju lite för teorin om att det handlar om någon sort "mikrovågs/radiovågs" vapen som används för att komma åt information ur digitala grejjor, (datorer smartphoens och liknande), skulle förklara varför det är "vanligt" i samband med myndighetspersonal och ambasadfolk
Nja, att försöka komma åt signaler har ju hänt tidigare. Finns amerikansk ambassadpersonal med hjärnskador efter att ryssarna försökt spionera med hjälp av strålningsteknologi. Länge sedan nu tror jag. Att försöka komma åt fysisk media tror jag inte på.
Citera
2021-06-03, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö

Det är frekvens manipulering i det högsta. Utöver det så finns det teknik som används för att mer aktivt få ”målet” att bli uppmärksammat via tex vapen med LIPE teknik.
Citera
2021-06-03, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tryndagod
Det är frekvens manipulering i det högsta. Utöver det så finns det teknik som används för att mer aktivt få ”målet” att bli uppmärksammat via tex vapen med LIPE teknik.

Citat:
Ursprungligen postat av MomsPlusSkatt
Nja, att försöka komma åt signaler har ju hänt tidigare. Finns amerikansk ambassadpersonal med hjärnskador efter att ryssarna försökt spionera med hjälp av strålningsteknologi. Länge sedan nu tror jag. Att försöka komma åt fysisk media tror jag inte på.

Jo, men ja tänker mer i termer av att det är något nytt (även om det givetvis kan vara en utvekling av känd teknologi), man har ju inte inte specefikt kunnat förklara "vad" som orsakar skadorna eller ljudet, med reservation för att det är cikador... (ej styrkt än sålänge i tråden).
Citera
2021-06-03, 09:39
Medlem
Länken till aftonhoran är skit, så här kommer en fungerande länk
https://foreignpolicy.com/2021/05/10/microwave-attacks-havana-syndrome-scientifically-implausible/

Jag tror det är aliens!
Citera
2021-06-03, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Länken till aftonhoran är skit, så här kommer en fungerande länk
https://foreignpolicy.com/2021/05/10/microwave-attacks-havana-syndrome-scientifically-implausible/

Jag tror det är aliens!

Det är knappast aliens. Höggrekvens vapen är vad det handlar om.
Citera
2021-06-03, 10:36
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryndagod
Det är knappast aliens. Höggrekvens vapen är vad det handlar om.

Det är nog egentligen inget vapen det är frågan om, utan en speciell avlyssningsutrustning som används för att avlyssna rum genom att man skickar en ljudvåg med hög frekvens mot ett fönster som börjar vibrera och skickar in ljudvågen in i rummet. Man får reflektioner med överhörning (det ljud som avges i själva rummet) som går att särskilja från utomhusbuller som annars är problemet när man avlyssnar med vanlig mikrofon.
Citera
2021-06-03, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är nog egentligen inget vapen det är frågan om, utan en speciell avlyssningsutrustning som används för att avlyssna rum genom att man skickar en ljudvåg med hög frekvens mot ett fönster som börjar vibrera och skickar in ljudvågen in i rummet. Man får reflektioner med överhörning (det ljud som avges i själva rummet) som går att särskilja från utomhusbuller som annars är problemet när man avlyssnar med vanlig mikrofon.

Varför jag kallar det för vapen är för att det mycket väl skulle kunna användas i en utsträckning för att orsaka psykisk och fysisk skada om dom som använder tekniken skulle vilja. Frekvensmanipulering har varit i bruk i snart 100 år. Sen om det är något som skadar fysiskt eller om det är till för att manipulera eller enbart avlyssning är en annan fråga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in