2021-06-03, 08:22
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AleksejRomanov
Jag vill inte starta en egen tråd om detta men undrar hur många som tänker och fungerar som jag. Känner mig just nu väldigt ensam i detta.
Från början var jag ganska rädd för covid, särskilt för att få det själv. Rädslan kom i omgångar utifrån vad jag hörde och läste om viruset. Jag har dock aldrig använt munskydd eller isolerat mig.
Nu senaste månaderna så har rädslan helt försvunnit, jag använder inte handsprit och är inte direkt sugen på att ta vaccinet. Jag äter d-vitamin, zink, magnesium, coemzyme q 10 m.m. och har gjort i ett år. Var förkyld en gång förra sommaren men annars inget. Har en jättedålig känsla gällande vaccinet och vet att jag kommer bli dålig om jag tar det. På jobbet får man frågan om man tagit det än. Jag säger nej eftersom de inte kommit till min åldersgrupp än. Är så trött på detta, så trött på pressen, så trött på att jag förväntas ta ett vacccin där jag troligtvis kommer få biverkningar (förhoppningsvis kortvariga). Jag är i bra form med ett BMI på 20. Jag vill inte få en försämrad hälsa pga vaccinet. Jag vill kunna ta hand om mina barn. Jag vet att jag kan få covid men just nu känns den risken mycket mindre än att jag skulle få biverkningar av vaccinet. Sen blir jag irriterad på alla som är helt opålästa kring vaccinens biverkningar och oj liksom hoppsan nu blev jag jättedålig och får vara hemma från jobbet och oj är vaccinen bara nödgodkända pga pandemin, det visste jag inte. Känns som att folk runtomkring är lallande idioter som enbart tar vaccinet för att kunna resa eller visa hur goda de är på facebook. Skulle jag mot all förmodan ta vaccin så kommer jag riva pappret man får i tusen bitar, eftersom jag inte ställer upp på att behöva bevisa detta. Då kan jag hellre skita i att resa.

Jag ville väl mest säga att jag är så oerhört trött på rädslan som har spridits. Barnens morföräldrar har tagit båda sprutorna men barnen får fortfarande inte sova över. Känns som att allt är förändrat permanent och att rädslan nu styr folks liv. Jag vägrar ge efter för detta, jag vill leva och inte låta mig styras av att jag kanske får covid.

Snälla flytta detta om det inte passar in här, ville bara se om det är fler som tänker som jag.

Finns många trådar som diskuterar om/varför man inte vill ta vaccinet. Mitt korta svar; gör ett val och stå för det. Jag tänker vaccinera mig, jag ser inte ner på de som inte gör det (om det inte är p.g.a. foliehatts-skäl)

Däremot håller jag med om att den rädsla som media lever på riskerar att få långvariga effekter på vårt beteende. Vaccinets syfte måste vara att vi ska kunna känna att vi kan kramas igen. Blir trött på att det kablas ut att vi inte får träffas trots vaccin. Då kan ju även jag som pro-vaccin skita i att ta det för vilken nytta gör det då (ur personlig syn, då jag ser mig själv som låg risk för svårt sjukdom)?
Citera
2021-06-03, 08:26
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
26 forskare: En ny våg i höst kan slå mot barnen

En fjärde covid-våg i höst kan drabba ännu ovaccinerade barn. Det skriver 26 forskare knutna till Vetenskapsforum Covid-19, som varit kritiska till de svenska myndigheternas agerande under pandemin, på DN Debatt.

De menar att skolmiljön kan göras säkrare, både för elever och personal, genom bland annat ökad ventilation, munskyddsanvändning, snabbtester och striktare karantänsregler.

”Vi måste orka ta till oss det faktum att pandemin hittills drabbat många barn. Den stora farhågan inför hösten är en fjärde våg som främst drabbar ännu ovaccinerade barn”, skriver debattörerna.
https://omni.se/a/KyoJPo
Debattörerna är

"Kan".

Jämför man vuxna och barn så drabbas barn knappt av detta. Barn har ett starkt immunförsvar. Hur många hundratusen barn har inte haft viruset nu? Det är dags att sluta med alla foliehattsteorier. Alla "sköra" har fått sitt vaccin. Nu är dessa odödliga och det finns ingen anledningen att dra ut på detta mer.
Citera
2021-06-03, 08:31
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Och hur många fall har Platz "registrerat" för Stockholm de föregående 7 dagarna då?

Ett bra tips är att spana in regionernas egna sidor. För Skåne står siffran tydligt, för Stockholm får du räkna lite själv.

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-lagesrapporter-covid-19/2021/06/2-juni-dagslage-covid-19/
1067 de sju dagarna innan igår. Jag är väl medveten om att Platz inte är någon förstahandskälla och bör behandlas därefter. Men det verkar märkligt ändå att siffrorna skiljer sig så mycket.

Jag ser inte siffran 61 någonstans i din länk. Men enligt densamma rapporterades 1824 fall förra veckan. Att den siffran ska ha sjunkit till 61 denna vecka håller jag för osannolikt.

Edit: Jag ser nu att inlägget jag citerade skrev om antal fall/100 000 invånare, det hade jag missat innan. Fel av mig.
Citera
2021-06-03, 08:34
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Du är inte så bra på siffror va?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Stockholm senaste veckan antal fall (enligt platz.se):

757 + 0 + 545 + 0 + 0 + 0 + 152 = 1452 fall.

Region Stockholm har 2,3 miljoner innevånare.

Det blir runt 63 fall/100.000 innevånare senaste veckan.
Det var jag som läste inlägget slarvigt. Jag behärskar division, tack.
Citera
2021-06-03, 08:34
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Stockholm senaste veckan antal fall (enligt platz.se):

757 + 0 + 545 + 0 + 0 + 0 + 152 = 1452 fall.

Region Stockholm har 2,3 miljoner innevånare.

Det blir runt 63 fall/100.000 innevånare senaste veckan.

Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
1067 de sju dagarna innan igår. Jag är väl medveten om att Platz inte är någon förstahandskälla och bör behandlas därefter. Men det verkar märkligt ändå att siffrorna skiljer sig så mycket.

Jag ser inte siffran 61 någonstans i din länk. Men enligt densamma rapporterades 1824 fall förra veckan. Att den siffran ska ha sjunkit till 61 denna vecka håller jag för osannolikt.

Edit: Jag ser nu att inlägget jag citerade skrev om antal fall/100 000 invånare, det hade jag missat innan. Fel av mig.

Jag får nog instämma med ParMobil, matte är inte din grej va? Se svaret du fick av Kalmar2004, som visar hur man räknar.
Citera
2021-06-03, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AleksejRomanov
Jag vill inte starta en egen tråd om detta men undrar hur många som tänker och fungerar som jag. Känner mig just nu väldigt ensam i detta.
Från början var jag ganska rädd för covid, särskilt för att få det själv. Rädslan kom i omgångar utifrån vad jag hörde och läste om viruset. Jag har dock aldrig använt munskydd eller isolerat mig.
Nu senaste månaderna så har rädslan helt försvunnit, jag använder inte handsprit och är inte direkt sugen på att ta vaccinet. Jag äter d-vitamin, zink, magnesium, coemzyme q 10 m.m. och har gjort i ett år. Var förkyld en gång förra sommaren men annars inget. Har en jättedålig känsla gällande vaccinet och vet att jag kommer bli dålig om jag tar det. På jobbet får man frågan om man tagit det än. Jag säger nej eftersom de inte kommit till min åldersgrupp än. Är så trött på detta, så trött på pressen, så trött på att jag förväntas ta ett vacccin där jag troligtvis kommer få biverkningar (förhoppningsvis kortvariga). Jag är i bra form med ett BMI på 20. Jag vill inte få en försämrad hälsa pga vaccinet. Jag vill kunna ta hand om mina barn. Jag vet att jag kan få covid men just nu känns den risken mycket mindre än att jag skulle få biverkningar av vaccinet. Sen blir jag irriterad på alla som är helt opålästa kring vaccinens biverkningar och oj liksom hoppsan nu blev jag jättedålig och får vara hemma från jobbet och oj är vaccinen bara nödgodkända pga pandemin, det visste jag inte. Känns som att folk runtomkring är lallande idioter som enbart tar vaccinet för att kunna resa eller visa hur goda de är på facebook. Skulle jag mot all förmodan ta vaccin så kommer jag riva pappret man får i tusen bitar, eftersom jag inte ställer upp på att behöva bevisa detta. Då kan jag hellre skita i att resa.

Jag ville väl mest säga att jag är så oerhört trött på rädslan som har spridits. Barnens morföräldrar har tagit båda sprutorna men barnen får fortfarande inte sova över. Känns som att allt är förändrat permanent och att rädslan nu styr folks liv. Jag vägrar ge efter för detta, jag vill leva och inte låta mig styras av att jag kanske får covid.

Snälla flytta detta om det inte passar in här, ville bara se om det är fler som tänker som jag.

Det finns garanterat fler som känner som dig.

Jag är absolut ingen människa som vill tvinga någon att vaccinera sig. För mig själv är dock valet enkelt.
Jag gör det för alla människors skull. Alla siffror som finns visar att vaccinet har en extremt bra effekt på smittan.
Sjävklart var jag inte helt obekymrad över att spruta in något i min kropp, trots att jag verkligen inte har någon stor risk att drabbas hårt. Dock tycker jag att det är en samhällsplikt att göra det. Nästa gång är det kanske andra som gör saker som jag drar nytta av.
Detta med biverkningar är ju något som antiwaxxers försöker dra växlar på. Jag har ett extremt stort kontaktnät, och inte en enda person har fått någon som helst biverkan av vaccinet utöver någon enstaka med lätt feber eller huvudvärk under några timmar. Hade problemet varit så utbrett som vissa försöker påskina, så hade jag garanterat haft någon bekants bekant eller liknade med något problem.
Därmed inte sagt att det kan dyka upp saker, men risken verkar vara nära noll.

Nu gäller det ju samma sak med genomgången sjukdom. Här försöker vissa hysteriker påstå att det är JÄTTEVANLIGT med långtidscovid. Samma gäller här för min krets. INGEN är lungpaj eller liknande. Vissa drogs några månader med problem, men alla är nu fullt friska.

Min rekommendation är att ta din spruta, men som sagt är det din kropp som du bestämmer över.
Att vägra vaccinpass är lite löjligt enligt mig. Att det överhuvudtaget kommer komma, är för att snabbare kunna öppna upp.
Att ha fulla arenor med ovaccinerade/otestade individer skulle inte fungera än på länge, så om passen kan hjälpa till att få igång samhället tycker jag det är bra. Samma sak med resor. Jag vill inte sitta på ett flyg bland folk som jag inte vet är smittfria av den ena eller andra anledningen.

Du måste också ta andra individers rädsla på allvar tycker jag. Du tog upp barnens morföräldrar.
Att de är rädda tycker jag du får acceptera. Är de 70-80 år, så är faktiskt risken stor att de dör om de får covid. DEN rädslan har jag mycket mer förståelse för än din rädsla för vaccinet faktiskt.

Lycka till!
Citera
2021-06-03, 08:36
Medlem
Kollade lite snabbt på plazt.se för en vecka tillbaka i hela landet.

Det är rapporterat 5284 fall senaste veckan i hela landet vilket blir 754 om dagen i snitt.
Senast redigerad av Kalmar2004 2021-06-03 kl. 09:09.
Citera
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Hårt tränande och aktiva personer brukar åka dit ordentligt på influensa, covid och andra sjukdomar.

När de tränar så ofta och hårt så är risken stor att de tränar när de håller på att bli sjuka och förvärrar sjukdomen väldigt mycket.
Har du något som styrker detta eller hittar du på nu? För Covid har väl härjat i mer eller mindre vartenda SHL-lag, utan att någon spelare drabbats särskilt allvarligt. Allt jag hört är motsatsen, att det är tjockisarna utan någon kondition som riskerar att fara illa.
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag får nog instämma med ParMobil, matte är inte din grej va? Se svaret du fick av Kalmar2004, som visar hur man räknar.
Läs gärna min edit så du i fortsättningen inte tror att jag är en av trådens många svagbegåvade.
Citera
Medlem
Citat:
Det var jag som läste inlägget slarvigt. Jag behärskar division, tack.

Citera
2021-06-03, 08:38
Medlem
MrArturs avatar
En relativt ny studie som jag inte har sett uppmärksammas i tråden ännu. Vilket förvånar mig med tanke på dess storlek och hur välgjord den är. Och vilken betydelse den borde ha (i mina ögon åtminstone). Ett stort underlag på ca 25000 människor.
Citat:

A previous history of SARS-CoV-2 infection was associated with an 84% lower risk of infection, with median protective effect observed 7 months following primary infection. This time period is the minimum probable effect because seroconversions were not included. This study shows that previous infection with SARS-CoV-2 induces effective immunity to future infections in most individuals.
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)00675-9/fulltext

Jag tror att många glömmer bort att 84 procent faktiskt anses vara en "effective immunity".

Och dessa 84 procent antas vara en låg uppskattning då de inte kunnat utesluta att en del av återinfektionerna kan ha varit RNA-rester från tidigare infektion. De har alltså inkluderat "sannolika återinfektioner" i denna 84 procentsratio. Vilket innebär att skyddet bäst ska tolkas som "minst 84 procent". (Gissningsvis "minst 84 procent ( ca ~81, ~87, 95%)" )

Denna studie är longitudinell både i avseende på underlaget och covidvariant.
Senast redigerad av MrArtur 2021-06-03 kl. 08:44.
Citera
2021-06-03, 08:47
Medlem
Citat:
Har du något som styrker detta eller hittar du på nu? För Covid har väl härjat i mer eller mindre vartenda SHL-lag, utan att någon spelare drabbats särskilt allvarligt. Allt jag hört är motsatsen, att det är tjockisarna utan någon kondition som riskerar att fara illa.

Läs gärna min edit så du i fortsättningen inte tror att jag är en av trådens många svagbegåvade.

Det är allmäns känt att man drabbas hårdare om man när man håller på att bli sjuk gör stora fysiska ansträngningar. Hjärtmuskelinflammation är en sådant tillstånd.

De SHL-spelare du pratar om testas väl ofta vilket var ett krav för att få köra SHL vilket betyder att de hittar fallen snabbt och de kan avbryta träningen.

Det är alltså inte att de är vältränade som gör att vissa riskerar att drabbas hårdare utan att de tränar ofta och hårt vilket ökar risken att de tränar när de håller på att bli sjuka.

Jag påstod inte heller att vältränade löper större risk att drabbas hårdare än personer med fetma.
Citera
2021-06-03, 08:52
Medlem
MrArturs avatar
Citat:

Det finns spelare som inte hade det så lätt iaf.
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/yRWWgA/alexander-deilert-om-sjukdomstiden-bland-det-varsta-jag-varit-med-om
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in