2021-06-02, 20:16
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Du är på riktigt en jubelidiot
Oj, jag tar åt mig.

Citat:
Hela Liberalernas existens senaste 15 åren har gått ut på vilken statsministerkandidat de tänker rösta på. Hade de aviserat för en sosseregering redan för 20 år sedan så hade Liberalerna idag varit ett minne blott. De har levt på moderata stödröster.
Och efter dagens nyhet så vet vi att de även levt på stödröster från vänstern.

Citat:
Statsministerfrågor har egentligen inte varit särskilt intressant innan jämfört med nu. Idag har vi ett nytt politiskt landskap. Idag har vi statsministeromröstningar, det hade vi inte innan 2014, så bara här har du gjort bort dig. Väljarna förväntar sig att partiet är tydliga med vem de ska välja som statsminister, inte låta sig backstabbas som vid valet 2018.
Återigen detta tjat om statsministern. Diskussionen för dagen är raset till 2,5% och det är för att L vill bilda regeringssamarbete med SD, inte för att de vill se Kristersson som statsminister.
Citera
2021-06-02, 20:17
Medlem
Tycker Kato85 gör en helt rimlig analys, vad fan tjafsar ni om!?

Jag delar uppfattningen att L först förlorade sin högersvans när de satte sig i Stefan Löfvens knä, sedan förlorade de sin vänstersvans när man tog SD i hand. Det är inte trovärdigt helt enkelt, allt man vill är att sitta i en regering och nu straffas man av väljarna. Bra!

L hade på riktigt kunna rädda sitt parti om man faktiskt blev ett riktigt liberalt parti. Några förslag som hade kunnat rädda dem:

- Avkriminalisera alla droger
- Legalisera cannabis
- Sänk inkomstskatten
- Avskaffa sexköpslagen
- Stå upp för yttrandefriheten
- Ta avstånd från vänstervärderingar som feminism och kvotering

Nu är det ju självklart alldeles för sent att införa detta i partiprogrammet, men hade man gått stenhårt på denna linje redan från början och inte satt sig i någons knä, så är jag övertygad om att man hade vunnit många väljare.
Citera
2021-06-02, 20:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Oj, jag tar åt mig.

Och efter dagens nyhet så vet vi att de även levt på stödröster från vänstern.

Återigen detta tjat om statsministern. Diskussionen för dagen är raset till 2,5% och det är för att L vill bilda regeringssamarbete med SD, inte för att de vill se Kristersson som statsminister.
De har aldrig levt på vänsterns röster. De få väljare som flyr liberalerna går till centerpartiet. Liberalerna har däremot en marknad där de kan ta igen 1,5 procent och nå riksdagsspärren genom moderata stödröster. Men dessa stödröster kan de glömma efter deras svek 2019.

Raset till 2,5 beror inte enbart på SD flirten, men att partiet är splittrat. Hade inte partiet varit splittrat så hade L inte ens rasat, de hade till och med ökat till 4-5 procent genom moderata stödröster om man exempelvis väckte misstroende mot regeringen här och nu.
Citera
2021-06-02, 20:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zolotukhin

Jag delar uppfattningen att L först förlorade sin högersvans när de satte sig i Stefan Löfvens knä, sedan förlorade de sin vänstersvans när man tog SD i hand. Det är inte trovärdigt helt enkelt, allt man vill är att sitta i en regering och nu straffas man av väljarna. Bra!

L hade på riktigt kunna rädda sitt parti om man faktiskt blev ett riktigt liberalt parti. Några förslag som hade kunnat rädda dem:

- Legalisera cannabis
- Sänk inkomstskatten
- Avskaffa sexköpslagen

Nu är det ju självklart alldeles för sent att införa detta i partiprogrammet, men hade man gått stenhårt på denna linje redan från början och inte satt sig i någons knä, så är jag övertygad om att man hade vunnit många väljare.
Därför att Kato inte fattar orsaken till deras ras. De moderata stödväljarna är inte intresserade av om liberalerna skulle föra den politiken som du nämner i punkterna. Moderata fd. stödväljare associerar Liberalerna med ett splittrat parti som kan hugga moderaternas statsministerkandidat i ryggen en gång till. Svårare än så är det inte. Men ni ärthjärnor förstår inte hur väljare fungerar i det nya politiska landskapet med obligatorisk statsministeromröstning. Liberalerna måste i enad form välja lag. Man kan inte ha två partier i ett. Att låtsas som att man är i mitten och inte bekänna färg kommer till och med bara göra saken värre eftersom väljare vill ha svar på vilken statsminister man ska stödja.
Citera
2021-06-02, 20:27
Medlem
Citat:
Min hypotes var alltså att man enbart skulle välja att stödja en viss partiledare, eftersom det ingår i plikten som riksdagsparti, men i övrigt behöver man inte ta ställning i frågor som gäller vilket block man skall tillhöra, utan enbart fokusera på sakfrågor.

Exempelvis SD har framfört krav på högre löner inom offentlig sektor och mindre vinster i välfärden, men för den skull så tillhör man högerblocket och propagerar för saker som minskad invandring och lägre skatter.
Genom denna strategi lockar man väljare från vänsterblocket, samtidigt som man sitter säkert i högerblocket.
SD har även flera gånger under detta senaste decennie gett uttryck för att man kan stötta och fälla vilken regering som helst, beroende på om denna regering stöttar SD i sina sakfrågor eller inte.

L däremot verkar helt ha glömt hur man för politik som litet parti, utan väljer istället att gå en långsam död till mötes genom att svansa efter den uråldriga blockpolitiken.
Hade man kopierat SD:s strategi som ett ideoligiskt enfrågeparti så kanske man iallafall haft en chans att bli en uppstickare. Nu är man bara en millimeterhög stapel på ett diagram.
Hade politiska partier varit rationella så skulle varje riksdagsman rösta efter inre övertygelse i varje omröstning. Rädslan för att SD skulle framtvinga en ny kristallnatt bara för att Kristersson söker deras stöd skulle då kunna avfärdas med att en majoritet av hederliga riksdagsmän aldrig skulle rösta ja till att avskaffa det demokratiska systemet. För vad är egentligen problemet med att släppa fram Kristersson om man själv aldrig kommer rösta ja till några hypotetiskt vansinniga lagförslag framtvingade av SD?

I realiteten görs politiken upp genom kohandel i slutna rum, där partier driver igenom förslag som majoriteten hatar bara för att manifestera sitt inflytande. Liberalerna är rädda för SD därför att de inte litar på att sig själva, de räknar kallt med att även deras egna röster är till salu bara priset är det rätta.

När nu politiken fungerar som den faktiskt gör så blir det helt avgörande vilken statsminister man utser, därför att konstellationen som väljer att stödja statsministern också är den som kohandlar. Väljer mittenpartierna Kristersson som statsminister så uppstår helt andra riksdagsmajoriteter än om de väljer Löfven och därmed blir politiken också väldigt annorlunda.

Enda sättet att slippa kohandel torde vara att införa direktdemokrati. Den representativa demokratin behövdes när man skickade folk till Stockholm med häst och vagn för att rösta, i det moderna informationssamhället hade var och en kunnat rösta själv med BankID. Vem hade då röstat ja till förändringar som de själva inte vill ha. Tyvärr är det nuvarande systemet tämligen stabilt då få riksdagsmän torde rösta jag till att avskaffa sig själva.
Citera
2021-06-02, 20:27
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zolotukhin

- Legalisera cannabis
- Sänk inkomstskatten
- Avskaffa sexköpslagen

Sådana förslag faller ju på att L inte är ett liberalt parti förstås och de måste ändå välja statsminister och därmed regering. Att inte ge besked om vilket lag man vill spela i eller ännu värre ljuga om det, är förkastligt.
Citera
2021-06-02, 20:33
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Flera år? Är du efterbliven? Splittringen var redan uppenbar innan man röstade fram Januariavtalet med 1/3 som röstade emot den. De har varit splittrade sedan januari 2019. Det är två partier i ett.
Jag skrev faktiskt januariavtalet, så det handlade alltså om Januari 2019, om det inte framgick klart nog för dig.
Man kan undra vem som egentligen är efterbliven här...

Citat:
Visserligen tappar de väljare nu också efter deras SD-flört, men det grundläggande raset som brännmärkte partiet för evigt var att man röstade fram Löfven.
Läser man statistiken så ser man att du har fel.
Efter januariavtalet tappade L i snitt 0,5% i opinionen från 3,8% till 3,3%.
Sommaren 2019 fick man en topp på 5,7% och nu är man alltså nere på 2,5%
https://val.digital/Party-L/

Citat:
15 procent av väljarna? De få som går över till vänstersidan kan med enkelhet täppas upp av några procentenheter från Moderaterna. De behöver bara 1,5 procent för att nå spärren. Moderaterna har 22 procent. Att L inte får stödröster nu även efter SD-flörten beror på att moderata väljare inte kan lita på liberalerna eftersom de svikit förr samt att partiet är fortsatt grovt splittrat.
Så hur ska de då gå tillväga för att få dessa stödröster från M, du som anser att L redan är körda?
Deras flört med SD verkar ju inte ha gett några stödröster iaf. så där var det dött lopp så att säga.

Citat:
Ja men vad ska liberalerna göra? Att förstatliga skolan eller snacka om något förortslyft är ingenting som kommer generera väljare.
Att förstatliga skolan rimmar dåligt med liberalism, alltså ett reellt exempel på varför L är ute och cyklar rent ideologiskt.
Vad med en minimal stat, negativ inkomstskatt, legalisering av saker som droger, vapen och sexhandel, fri invandring. Allt detta är saker som rör liberalismen men som jag knappast ser nämnas i L:s partiprogram.
Troligtvis är det också därför de är så urusla på att få någon opinion.
Citera
2021-06-02, 20:36
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Du verkar ha svårt att bestämma dig.
Sabuni såg för övrigt helt svart ut i ansiktet, det ser verkligen mörkt ut för henne.
Nej, du feltolkar det jag skrev.
Raset har pågått sedan länge men det betyder inte att det enbart fanns en typ av splittring.
Splittringen skedde först till höger och nu vänster. Det är inte svårare än så. Det enda partiet har kvar är väl hardcore-medlemmarna som finns kvar av andra skäl än rent ideologiska.
Citera
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Så hur ska de då gå tillväga för att få dessa stödröster från M, du som anser att L redan är körda?

Det finns ingen anledning för någon att stödrösta på Judas, Låt Judas bara ta självmord efter sveket och gå vidare.
Citera
Medlem
Citat:
Därför att Kato inte fattar orsaken till deras ras. De moderata stödväljarna är inte intresserade av om liberalerna skulle föra den politiken som du nämner i punkterna. Moderata fd. stödväljare associerar Liberalerna med ett splittrat parti som kan hugga moderaternas statsministerkandidat i ryggen en gång till. Svårare än så är det inte. Men ni ärthjärnor förstår inte hur väljare fungerar i det nya politiska landskapet med obligatorisk statsministeromröstning. Liberalerna måste i enad form välja lag. Man kan inte ha två partier i ett. Att låtsas som att man är i mitten och inte bekänna färg kommer till och med bara göra saken värre eftersom väljare vill ha svar på vilken statsminister man ska stödja.
Nu är det ju så att statsministern ska tolereras av riksdagen, inte nödvändigtvis behöva dess aktiva stöd (se 6 kap. 3 § RF).

Men ja, förstår vad du menar. Antagligen kommer man behöva välja sida (om inte något av blocken får egen majoritet såklart utan L:s hjälp). Resonemanget i mitt tidigare inlägg handlade dock inte om "stödröster", utan om L som parti och dess framtid.
Citera
2021-06-02, 20:40
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Var har du fått detta ifrån och vad hade det med mitt inlägg att göra?
Du skrev:
Citat:
Det är återigen bara din fantasi att man "bara" ska stödja en viss statsminister men däremot är det förstås primärt att välja vilket lag man vill spela i.
Så då frågade jag dig på vilket sätt SD har "valt lag" eftersom de ju plockar sakfrågor från båda blocken, samtidigt som de säger att de kan stödja vilken regering som helst som är villig att samarbeta.
Det är ju snarare så att KD och M valt lag med SD eftersom de anpassat sin invandringspolitik, inte tvärtom.

Citat:
Oklart vad du vill säga och vad av det jag sag som inte stämmer. Kan du citera det av mig du anser inte stämmer och redogöra varför du anser det?
Läs svaret ovan på ditt citat.
Citera
2021-06-02, 20:45
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Nej, du feltolkar det jag skrev.
Raset har pågått sedan länge men det betyder inte att det enbart fanns en typ av splittring.
Splittringen skedde först till höger och nu vänster. Det är inte svårare än så. Det enda partiet har kvar är väl hardcore-medlemmarna som finns kvar av andra skäl än rent ideologiska.

Jag tolkade inte dig utan jag citerade det du skrev och du sa emot dig själv.

Citat:
Du skrev:

Så då frågade jag dig på vilket sätt SD har "valt lag" eftersom de ju plockar sakfrågor från båda blocken, samtidigt som de säger att de kan stödja vilken regering som helst som är villig att samarbeta.
Det är ju snarare så att KD och M valt lag med SD eftersom de anpassat sin invandringspolitik, inte tvärtom.

Läs svaret ovan på ditt citat.

Du lyckades alltså inte citera något från mig som var fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in