2021-06-02, 13:02
Medlem
För mig är det inte orimligt att SD, M och KD lyckas med egen majoritet i riksdagen (alltså majoritetsregering om SD får sitta i den). Men SD måste upp på 20-procentnivåer igen och Mp måste trilla ur riksdagen. Med Mp och L ute ur leken är vänstern knappt en procentenhet större än högeroppositionen idag.

Tror att KD klarar sig över spärren, men de får fan inte förlora fler väljare nu.
2021-06-02, 13:40
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Grötig tabell men här är siffrorna:

Parti Väljarstöd i maj 2021 (%) Förändring sedan november 2020 Förändring sedan valet 2018

S 28,2 -1,2* -0,1
M 22,4 0,3 2,6*
SD 18,9 1,3* 1,4*
C 9,5 1,9* 0,9*
V 8,9 -0,4 0,9*
KD 4,5 -0,9* -1,8*
MP 3,8 -0,4 -0,6*
L 2,5 -0,5* -3,0*
Övriga 1,4 -0,1 -0,1

https://www.scb.se/pressmeddelande/c-och-sd-okar-i-senaste-psu/

Det är väl ett okej resultat för SD, en uppgång på 1,3 är inte dåligt, särskilt eftersom det är SCB, men dock från en relativt låg nivå. 18,9 % kommer inte skrämma många vänsterliberaler allt för mycket. Det enda som är riktigt positivt i vårt land just nu är att SD åtminstone har stabiliserat sig på 18%. Dock tar de negativa sakerna överhanden alldeles för mycket och jag börjar bli mer och mer orolig för vårt lands utveckling för varje dag som går, och då är jag genuint det och inte bara för skojs skull.

Angående SCB:
Kvinnor: Regering + stöd + V = 58,8%
Kvinnor: Högeropposition + L = 40,2%.
SD endast 10,8% bland kvinnor.

Jag har också förstått att det är här SD:s sko klämmer men jag vet ärligt inte hur de ska göra för att locka över fler kvinnor. Otryggheten, våldet och våldtäkterna slår ju rekordhöga nivåer men inget händer i opinionen för kvinnor. Tror SD:s enda chans att nå 25-30% i framtiden är att locka över ännu fler män, det ser jag som mer sannolikt än att kvinnorna går över.
2021-06-02, 13:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Det är väl ett okej resultat för SD, en uppgång på 1,3 är inte dåligt, särskilt eftersom det är SCB, men dock från en relativt låg nivå. 18,9 % kommer inte skrämma många vänsterliberaler allt för mycket. Det enda som är riktigt positivt i vårt land just nu är att SD åtminstone har stabiliserat sig på 18%. Dock tar de negativa sakerna överhanden alldeles för mycket och jag börjar bli mer och mer orolig för vårt lands utveckling för varje dag som går, och då är jag genuint det och inte bara för skojs skull.

Angående SCB:

Jag har också förstått att det är här SD:s sko klämmer men jag vet ärligt inte hur de ska göra för att locka över fler kvinnor. Otryggheten, våldet och våldtäkterna slår ju rekordhöga nivåer men inget händer i opinionen för kvinnor. Tror SD:s enda chans att nå 25-30% i framtiden är att locka över ännu fler män, det ser jag som mer sannolikt än att kvinnorna går över.
Allt hänger egentligen på männen. Om SD kan nå 27 procent av männen så är jag övertygad om att de kan nå 33 procent av männen. Sen kommer några kvinnor också följa med även om det kommer vara i betydligt mindre utsträckning.

Om vi i valet 2022 eller 2026 får ett resultat där 30 procent av männen röstar SD och 15 procent av kvinnorna röstar SD så kommer det innebära ett snitt på omkring 23 procent. Helt klart mycket väl godkänt.
2021-06-02, 13:56
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower

Angående SCB:

Enda sättet för SD att öka hos kvinnor är genom kulturen eller att SD blir störst i opinionen. Kulturella institutioner är enormt viktiga för kvinnoröster. Även influensers och dylikt.

Antagligen måste det ske en förändring inom Sverige (SD får inflytande över kulturen) eller så måste det ske en förändring globalt (Hollywood och Netflix slutar producera Woke propaganda, att vita män är onda, typ den här serien Handmaids tale och liknande).

Propaganda biter på kvinnor mer än män och män hänger mer på Flashback än kvinnor där sånt här faktiskt diskuteras. Om inte SD skulle få 50% av männen då men lär bli svårt.

Annars kanske om kriminaliteten blir mer kaos än vad det redan är ELLER att islam blir majoritet i Sverige och tvingar kvinnorna på sig slöjor. Men då är det redan försent.

Men låt oss inte hamna i träsket SD och kvinnor nu.
2021-06-02, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag är skeptisk till att fler skjutningar, mer våld och allmänt haveri gör så stor skillnad längre. Det borde liksom ha blivit mer genomslag för länge sedan i så fall. De inbitna vänsterväljarna struntar i våldseskaleringen och det allmänna förfallet, bara de får ha sina bidrag och subventionerade hyresrätt kvar...

Anledningen till att skjutningar, knivskärningar, rån och annat eskalerande grovt våld, inte visar sig i opinionen, är ju att förövarna, både nuvarande och kommande, bor och lever i dessa överbefolkade utanförskapsområden som är starkt S - beroende. Alla som där som är röstberättigade röstar S.
De har gått kurser, hållna av S- färgade, där de lärt sig att rösta S. Analfabeter har lärt sig att känna igen ordet: Socialdemokraterna.
2021-06-02, 14:06
Medlem
Det viktigaste vi kan göra för att locka över kvinnor är att prata med kvinnor i vår närhet som litar på oss. När ens syster pratar om hur hon inte vågar gå ut själv längre på kvällen får man förklara att det naturligtvis beror på förd politik och att Sverige sticker ut från ett europeiskt perspektiv. Prata om att Sverige har bland europas slappaste straff när de pratar om skjutningarna, prata om att nuvarande regeringen satsar på att skylla ifrån sig istället för att göra något åt saken etc.

Dvs vara påläst och kunnig. Inte "fan det är ju för att Sverige har så mycket negrer" utan saklig, lugn och förklarande.
2021-06-02, 14:39
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garozzo
All erfarenhet visar att partier som ligger nära 4% spärren alltid får stödröster så de kommer över gränsen.
Så MP och KD kommer med största sannolikhet att klara sig kvar.

L däremot är lite annorlunda, så låga siffror har inget riksdagsparti haft i en mätning, om man bortser från Nyd, men det var en speciell historia.

Jag kommer stödrösta på Liberalerna för att få till stånd en SD stödd regering.
Det är enda chansen att vi SD killar gör så.
Har du själv tänkt på det?
2021-06-02, 14:53
Medlem
Citat:

Verkligen inte!
varför tror du att jag skulle sympatisera med SD?
2021-06-02, 15:01
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Nej!

För bövelen människor! Vakna!
2021-06-02, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nej!

Är ju bara trollande/ironi...
2021-06-02, 15:38
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nej!

Visst bär det emot. Men om L åker blir det svårt med en ny regering givet att inte MP går samma väg. Är det en så dum idé?
2021-06-02, 15:52
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Visst bär det emot. Men om L åker blir det svårt med en ny regering givet att inte MP går samma väg. Är det en så dum idé?

Ja det är en dum idé.

Åkesson själv tycker ju att det bästa vore om de åkte ur riksdagen. De är för opålitliga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in