2021-06-02, 14:47
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Vad gör dig så säker på att immuniteten mot spikeproteinet som induceras av vaccinet bara riktar sig mot den lilla fläck på spikeproteinets yta som binder ACE2 på människoceller, och därmed är utsatt för den selektion du antyder här?

Visst, de sk neutralsierande antikroppar, som kan hindra virus från att binda celler, binder huvudsakligen dit. Men förutom dem finns ju massor av epitoper på alla andra delar av spikrproteinet, som kan bindas av antikroppar som aktiverar komplement och inducerar fagocytos av viruset, och dessutom ett antal inre T-cellsepitoper som inte heller påverkas av det evolutionära trycket.

Angående ditt sista:
https://www.ahajournals.org/doi/10.1161/CIRCRESAHA.121.318902

https://www.salk.edu/news-release/the-novel-coronavirus-spike-protein-plays-additional-key-role-in-illness/
Halmgubbar.

Försök igen!
Citera
2021-06-02, 14:52
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Halmgubbar.

Försök igen!
Ok. https://science.sciencemag.org/content/early/2021/03/24/science.abg9175

Citat:
Our study highlights the importance of vaccinating both uninfected and previously infected persons to elicit cross-variant neutralizing antibodies.

Din tur att komma med referenser.
Citera
2021-06-02, 14:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Känner jättemånga med post-covid, så du har absolut fel. Smittspridningen är ett enormt problem. Men då förstår jag i alla fall hur du tänker. Det har aldrig varit ett alternativ att tillåta fri smittspridning som ett led i en pandemibekämpning.

Men du verkar inte förstå hur det här viruset uppträder och fungerar. Det går inte att styra när det väl slagit till utan man måste acceptera dess existens och försöka förhålla sig till det.

Postcovid verkar mest vara en bluff som kommer ur ett extremt grupptänkande. Det tar ett tag att bli frisk från en influensa också men inte fan pratar man om postinfluensa?
Citera
2021-06-02, 14:56
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Ok. https://science.sciencemag.org/content/early/2021/03/24/science.abg9175

Din tur att komma med referenser.
Hade du hängt med i tråden hade du också kommit ihåg mitt argument mot massvaccinering. Minns du?

Jag påstod att mutationer troligtvis kommer att ta sig förbi immuniteten inom 9- 12 månader.

Detta var inget argument för vaccinering av redan immuna.
Senast redigerad av LadySweden 2021-06-02 kl. 14:59.
Citera
2021-06-02, 14:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Du måste bo i ett fattigt område då eftersom det bara är socioekonomiskt svaga som åker på skiten.

Bortsett från Tyskland så skiljer kulturen ganska mycket från Sverige med idel kindpussande, det är inget positivt i en pandemi.

Ja det är bättre med andningsskydd typ FFP3.

Nej jag bor i ett förhållandevis rikt område där ingen egentligen farit illa, även om många haft covid. Det förorterna som lidit och hamnat på sjukhus.
Citera
2021-06-02, 15:00
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej. Och hetsandet om vaccinering kommer att göra att fler än nödvändigt avstår. Vaccinfanatiker kan stoppa vaccinet där solen inte lyser

Jo. Du är en rädd liten fegis.

Vissa saker får man helt enkelt göra för samhällets bästa.
Citera
2021-06-02, 15:01
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Hade du hängt med i tråden hade du också kommit ihåg mitt argument mot massvaccinering. Minns du?

Detta var inget argument för vaccinering av redan immuna.
Nu var det iofs vad som gav bäst/bredast skydd vi var inne på
Var det den du avslutade med att hävda att jag inte förstod något?

Som jag förutsåg bara något inlägg innan denna anklagelse. Jag har varit med om det x antal ggr tidigare (x>50)

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citat:

Jag börjar misstänka att du uppsåtligen försöker vara otydlig. Det är något som brukar känneteckna de som har svårt att acceptera vetenskapen som den är (och sedan anklaga motparten för att vara idiot som inte förstår vad som menas, ofta) .

Så tråkigt forutsägbart. Och destruktivt för alla inblandade i diskussion.
Citera
2021-06-02, 15:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Vad har du emot att göra något för andra?

De som vill ta vaccin och skydda sig tar det och vi som redan haft covid och har antikroppar kan gott vänta. Det är det mest solidariska man kan göra i detta läge. Varför ska inte riskgrupperna få vaccin först. Någon annan kanske har större behov av vaccinet än jag? Men jag är egoisten? Hur fan tänker du?
Citera
2021-06-02, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
“I can’t imagine it’s going to be anything that would cause medical people to say we shouldn’t vaccinate kids,” says Douglas Diekema, a pediatrician and bioethicist at Seattle Children’s Hospital.

Ja, jag kan läsa. Poängen är att vaccinen inte är så biverkningsfria som det påståtts, och att detta är något man missat när man testade vaccinen. Mot den bakgrunden är det vettigt att fråga sig vad mer de missat, och att man som frisk nog ska tänka en gång till om man verkligen behöver vaccinera sig. Risken med infektion är ändå extremt liten.

Börjar ni förstå att testningen av vaccinen är det som pågår nu? Och att läkemedelsbolagen är oförsiktiga? Och varför de friskrivit sig allt ansvar?
Citera
2021-06-02, 15:23
Medlem
Citat:
Vad har du emot att göra något för andra?

Ingen bryr sig om människor man inte känner. Folk fejkar för att få poäng på sociala medier.
Citera
2021-06-02, 15:25
Medlem
Otroligs avatar
Förra veckan ~223k utförda tester men inga resultat pga försök till intrång. Så trenden med minskat antal tester fortsätter vilket med all sannolikhet beror på minskad sjuklighet i luftvägsvirus.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/antalet-testade-for-covid-19/
Citera
2021-06-02, 15:26
Medlem
Citat:
Jo. Du är en rädd liten fegis.

Man är ju knappast den rädda om man inte vaccinerar sig. Covid är ju livsfarligt, eller var det inte så? Då kan man ju inte vara särskilt rädd om man inte tar sprutan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in