2021-06-02, 14:28
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Vaccinen ger bredare skydd och de som får covid för andra gången blir i regel sjukare andra gången.
Nej, vaccinerna ger endast skydd mot spikproteinet.

Nu föll det sig ändå så att det visade sig vara just spikproteinet som gör dig sjuk- på gott och ont.
Citera
2021-06-02, 14:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Var har det fungerat bra? De länder som tagit i hårdast har det gått absolut sämst för i Europa vad jag kan se.

Och dessa förbannade munskydd på varenda jävla får. Nej det fungerar inte. Det vet alla vid det här laget. Lika bra att ta av skiten.

Tja Norge, Danmark och Finland, eller varför inte Island har det gått ganska bra för.

Din rädsla för munskydd är obefogad, de är inte farliga - jag lovar.
Citera
2021-06-02, 14:30
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, men immuniteten håller ju inte för alltid. Den blir starkare och mer långvarig, om man påminner immunförsvaret om just det smittämnet, då och då. De flesta vaccinationer kräver också påfyllnadsdoser. Covid är så nytt, så det är nog ingen som vet än hur ofta man behöver påminna. Men som sagt, alla som inte haft det kan ju få sina doser först...

Vad menade du då?
Behöver mitt immunförsvar påminnas så kommer det också att påminnas eftersom smittan isf florerar. Detta sker då med viss korsimmunitet.

I dagsläget finns absolut ingenting att vinna på vaccination av redan immuna, tvärtom finns ökade risker för dem.
Citera
2021-06-02, 14:34
Medlem
ReijoHervonens avatar
Varför kommer inga siffror mera, har man helt slutat uppdatera från FHM? Vilket mygel, var är transparensen?
Citera
2021-06-02, 14:35
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:

Vad menade du då?
Att det främst är spikproteinet, alltså det viruset använder för att kunna infektera celler, som gör dig sjuk. Vaccin ger skydd mot just spikproteinet.

Alltså ger vaccinerna skydd mot det protein som dels är nödvändigt (idag) för att bli infekterad i cellerna, dels gör dig sjuk.
Min poäng var alltså det senare, att en mutation som vaccin inte ger något skydd mot alls inte bör ge allvarlig covid-19.
Citera
2021-06-02, 14:35
Medlem
Citat:
Där ser man. Då borde det bara vara en tidsfråga, innan de flesta vacciner vi har nu blir verkningslösa...
Fortfarande finns det en viss struktur som gäller för spikproteinet. Det kan inte mutera särkily mycket och fortfarande ha förmåga att binda till receptorn.

Det är ju just därför man konstruerat vaccinerna på det viset.
Senast redigerad av NurseRatched 2021-06-02 kl. 14:36. Anledning: Skrivfel.
Citera
2021-06-02, 14:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tja Norge, Danmark och Finland, eller varför inte Island har det gått ganska bra för.
För att de har en helt annan befolkning troligtvis. Hur mkt trångboddhet har vi i sverige jämfört med norge och finland? hur många fler somalier har vi än dessa grannländer. Har finland ens tagit emot några flyktingar överhuvudtaget? Jag vet bara i området där jag bor har nästan var och varannan haft covid inkl undertecknad. Men ingen har blivit särskilt sjuk. Covid är ett mkt större problem i fattiga områden och det har vi mer av än våra grannländer.

Hur går det för Tyskland, Polen, Tjeckien, Ungern, Belgien, Frankrike, Italien, Spanien.. osv osv?

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Din rädsla för munskydd är obefogad, de är inte farliga - jag lovar.
Ofarliga? De är onödiga och fungerar inte som skydd mot covid-19. En bluffprodukt för godhetssignalerande får.
Citera
2021-06-02, 14:38
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Något som uppdaterats igår i skymundan är vaccinationer.

Drygt 225 000 nya vaccinationer har rapporterats in sen den 28 maj!
Majoriteten är dos 2

Nu är 45,6 % av personer över 18 år vaccinerade och 18,2 % är fullvaccinerade.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/statistik-over-registrerade-vaccinationer-covid-19/

Och nyss kom dagens rapport
Drygt 73000 doser givna (rapporterade) sedan igår.
46 % av personer över 18 år är vaccinerade, 18,7 % är fullvaccinerade.
Citera
2021-06-02, 14:41
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Varför kommer inga siffror mera, har man helt slutat uppdatera från FHM? Vilket mygel, var är transparensen?
Beror ju på försöket till dataintrång i SmiNet. Alla siffror kommer imorgon.

Dock, samtliga regioner förutom Norrbotten verkar ha fortsatt nedgång enligt sina egna rapporteringar.
Citera
2021-06-02, 14:42
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nej, vaccinerna ger endast skydd mot spikproteinet.

Nu föll det sig ändå så att det visade sig vara just spikproteinet som gör dig sjuk- på gott och ont.

Vad gör dig så säker på att immuniteten mot spikeproteinet som induceras av vaccinet bara riktar sig mot den lilla fläck på spikeproteinets yta som binder ACE2 på människoceller, och därmed är utsatt för den selektion du antyder här?

Visst, de sk neutralsierande antikroppar, som kan hindra virus från att binda celler, binder huvudsakligen dit. Men förutom dem finns ju massor av epitoper på alla andra delar av spikrproteinet, som kan bindas av antikroppar som aktiverar komplement och inducerar fagocytos av viruset, och dessutom ett antal inre T-cellsepitoper som inte heller påverkas av det evolutionära trycket.

Angående ditt sista:
https://www.ahajournals.org/doi/10.1161/CIRCRESAHA.121.318902

Citat:
This conclusion suggests that vaccination-generated antibody and/or exogenous antibody against S protein not only protects the host from SARS-CoV-2 infectivity but also inhibits S protein-imposed endothelial injury.

https://www.salk.edu/news-release/the-novel-coronavirus-spike-protein-plays-additional-key-role-in-illness/
Citat:

LA JOLLA—Scientists have known for a while that SARS-CoV-2’s distinctive “spike” proteins help the virus infect its host by latching on to healthy cells. Now, a major new study shows that the virus spike proteins (which behave very differently than those safely encoded by vaccines ) also play a key role in the disease itself.
Citera
2021-06-02, 14:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Problemet med dig är att du har fått smittspridning på hjärnan. Det vi borde fokusera på är att skydda de som är i farozonen att bli allvarligt sjuka. Dvs de äldre. Det gjorde vi tyvärr inte, utan vi testade en massa unga och friska människor istället och skapade panik världen över.

För de allra flesta är smittspridning inget problem. Ju fler unga och friska som genomgår infektionen som i de flesta fall är mild, desto fortare kommer pandemin att klinga av.

Att aktivt försöka hindra smittspridning tror jag personligen bara gör allt sämre. Det drar ut på pandemin och det tar längre tid för folk att skapa egen naturlig immunitet.

Känner jättemånga med post-covid, så du har absolut fel. Smittspridningen är ett enormt problem. Men då förstår jag i alla fall hur du tänker. Det har aldrig varit ett alternativ att tillåta fri smittspridning som ett led i en pandemibekämpning.
Citera
2021-06-02, 14:45
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
För att de har en helt annan befolkning troligtvis. Hur mkt trångboddhet har vi i sverige jämfört med norge och finland? hur många fler somalier har vi än dessa grannländer. Har finland ens tagit emot några flyktingar överhuvudtaget? Jag vet bara i området där jag bor har nästan var och varannan haft covid inkl undertecknad. Men ingen har blivit särskilt sjuk. Covid är ett mkt större problem i fattiga områden och det har vi mer av än våra grannländer.

Hur går det för Tyskland, Polen, Tjeckien, Ungern, Belgien, Frankrike, Italien, Spanien.. osv osv?

Ofarliga? De är onödiga och fungerar inte som skydd mot covid-19. En bluffprodukt för godhetssignalerande får.

Du måste bo i ett fattigt område då eftersom det bara är socioekonomiskt svaga som åker på skiten.

Bortsett från Tyskland så skiljer kulturen ganska mycket från Sverige med idel kindpussande, det är inget positivt i en pandemi.

Ja det är bättre med andningsskydd typ FFP3.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in