Citat:
Jag tycker att saker som skulle försvinna botten först på en platt jord skulle vara extremt konstigt. Det strider mot all logik. På en platt jord bör båtar, skyskrapor osv krympa ihop tills vi inte ser dem längre för att dom blivit för små för att vi skall kunna se dem. Inte försvinna ner under horisonten.Jag kan inte förklara varför saker försvinner som de gör. Men jag tycker heller inte att "botten först" är någonting konstigt under en platt jord. Verkar nästan som att ni tycker de borde försvinna "toppen först"? Sen vet jag inte varför min oförmåga att förklara fenomenet skulle betyda att din förklaring är den rätta?
Vi kan självklart inte mäta jordens krökning, då hade FE inte existerat.
Att peka på en båt som försvinner botten först och säga "titta! sådär skulle det se ut om en båt åkte över en kurva!" är något av det svagaste bevisen jag sett för en kurva. Speciellt med tanke på att vi aldrig ser objekten kurva sig bort från oss. Vi ser endast hur de försvinner botten först, men i övrigt ser det ut att försvinna som om de åkte över samma plana yta som jag som betraktare står på. Ingen skillnad i lutning överhuvudtaget. Den observationen talar inte för någon kurva.
Alltid när något inte talar för en kurva så är eran respons "det stämmer lika väl på en sfärisk jord som på en platt." - OKEJ, alltså finns det gott om evidens för en platt jord? Evidens som ni brukar säga "inte existerar".
Men, men. Det är kul att se ett gäng vuxna män försöka hålla så hårt vid sina imaginära kurvor. Så himla viktigt för er att jorden är en snurrande boll och att ingen har ljugit för er.
Vi kan självklart inte mäta jordens krökning, då hade FE inte existerat.
Att peka på en båt som försvinner botten först och säga "titta! sådär skulle det se ut om en båt åkte över en kurva!" är något av det svagaste bevisen jag sett för en kurva. Speciellt med tanke på att vi aldrig ser objekten kurva sig bort från oss. Vi ser endast hur de försvinner botten först, men i övrigt ser det ut att försvinna som om de åkte över samma plana yta som jag som betraktare står på. Ingen skillnad i lutning överhuvudtaget. Den observationen talar inte för någon kurva.
Alltid när något inte talar för en kurva så är eran respons "det stämmer lika väl på en sfärisk jord som på en platt." - OKEJ, alltså finns det gott om evidens för en platt jord? Evidens som ni brukar säga "inte existerar".
Men, men. Det är kul att se ett gäng vuxna män försöka hålla så hårt vid sina imaginära kurvor. Så himla viktigt för er att jorden är en snurrande boll och att ingen har ljugit för er.
Kurva sig bort? Kurvan är ungefär 0,9° per 10 mil. Alltså ett objekt i Karlstad lutar ungefär 1° jämfört med ett objekt i Örebro. Lycka till att se lutningen på dom avstånd vi har till horisonten.
Var är referensen till din vetenskap då som skulle visa att perspektivet fungerar på ett nytt sätt som inga seriösa vetenskapsmän känner till eller har hemlighållit för alla ända sedan Aristoteles tid?
Senast redigerad av Jonas1968 2021-06-02 kl. 14:36.
Senast redigerad av Jonas1968 2021-06-02 kl. 14:36.