2021-06-02, 12:05
Medlem
Eva Jensen
Mamman åtalades även för synnerligen grov misshandel mot Esmeraldas lillebror, men friades på den punkten av Norrköpings tingsrätt.

09:54:43
Albin Wiman
"På julafton var Esmeralda så utmärglad och frånvarande och tunnhårig att det uppstod ett gräl under firandet."

09:54:14
Albin Wiman
"Mamman tyckte inte att det var anmärkningsvärt alls med Esmeraldas vikt."

09:53:29
Albin Wiman
Nu kommer åklagaren in på Esmeralda.

"Hon tappade 23 procent av sin kroppsvikt på ett halvår."

09:52:37
Albin Wiman
Åklagaren menar att lillebror har blivit drogad.

"Man undrar då varför. Det vet man inte men det framkommer av mammans meddelanden att det har varit jobbigt."

09:51:53
Albin Wiman
"Föräldrarna grips den 30 januari. Under den här tiden är Esmeraldas lillebror helt lugn, trots att situationen är uppseendeväckande avvikande jämfört med hans normala miljö."

09:49:58
Albin Wiman
Åklagaren pratar nu om Esmeraldas lillebror. Hon menar att de prover som tagits tyder på att hans hår kontaminerats av vissa substanser men att han intagit andra substanser.

"Hur har lillebror fått i sig narkotika? Han hade inte börjat gå ännu. Det finns begränsade möjligheter att själv kunna konsumera något. Man har i lägenheten hittat narkotiska spår, på nappar och leksaksdjur."

09:45:48
Albin Wiman
"Esmeraldas storebror var så pass gammal att han klarade sig själv ganska bra. Men de mindre barnen klarade sig inte så bra. Lillebror var understimulerad på 1-årskontrollen. När hans hår i mars förra året kontrollerades innehöll det droger."

09:44:43
Albin Wiman
"Det är ett omfattande missbruk. Hon är fysisk nedgången ser vi i förhör. Och det här har lett till bristande föräldraskap."

09:43:33
Albin Wiman
"Sammanfattningsvis när det gäller narkotikan så menar jag att det är tydligt att mamman haft ansvar för all narkotika som fanns i hemmet när polisen kom."

09:42:04
Albin Wiman
"Det är inte pappan som varit ensam överkonsument av narkotika i det här hushållet."

09:41:42
Albin Wiman
"Det fanns droger i hennes sängbord. Och det fanns en aktiv beställning på datorn när polisen kom. Datorn stod vid soffan där mamman säger att föräldrarna sovit."

09:41:00
Albin Wiman
"Mamman var drogad när hon greps och hårproverna visar på en långvarig konsumtion av diverse preparat."

09:40:24
Albin Wiman
"De meddelanden om narkotika som Esmeraldas mamma skriver stämmer överens i tidpunkt med tillfällen då hon grälat med vården om sina mediciner."

09:39:19
Albin Wiman
"I de konversationer som mamman har är det blandat meddelanden om narkotika och barn."

09:38:12
Albin Wiman
Åklagaren kommer nu in på föräldrarnas drogmissbruk.

09:37:35
Albin Wiman
"Under hösten försvinner 104 000 kronor på bitcointransaktioner som används för att köpa droger till hemmet. Och det är inte de enda drogerna som kommer in."

09:36:25
Albin Wiman
"Samhället kan inte klandras. Det är föräldrarnas oförmåga att klara situationen och sitt missbruk."

09:35:47
Albin Wiman
"Livet är ibland tyngre än man tänkt sig. Drömmar och verklighet är inte samma sak. Båda föräldrarna hade psykiska problem och missbruk. På några månaders tid fick de ett spädbarn, och fick hem två andra av sina barn. Det var en stor omställning. Det hade varit utmanande för vem som helst men här blev det för svårt att hantera."

09:32:54
Albin Wiman
Åklagaren håller just nu alltså sitt slutanförande. Mycket har än så länge handlat om att det inte alls har funnits någon tillsyn av familjen efter det att Esmeralda flyttade hem till sin biologiska familj.

09:29:47
Albin Wiman
"Föräldrarna har haft lätt att uppleva sig förföljda. Men det har inte funnits någon tillsyn av Esmeralda. Att de haft svårt att släppa konflikter med myndigheter och familjehem är inget som samhället kan lastas för."

09:26:39
Albin Wiman
"Från den dag som Esmeralda lämnas för att flytta hem bryts kontakten helt med socialtjänsten. Sedan finns det ingen insyn."

09:25:53
Albin Wiman
"Familjen har efter att Esmeralda flyttat hem inte varit övervakade eller kontrollerade. Det verkar snarare vara en allmän skepsis mot allmänheten som mamman haft."

09:25:08
Albin Wiman
"Esmeralda var enligt min uppfattning vanvårdad när hon dog."

09:24:52
Albin Wiman
"Hon fick inte särskilt mycket intryck från världen utanför. Henne värld var föräldrarna och syskonen och genom kontakt med den absolut närmaste släkten. Hon levde med föräldrar som hade aktivt missbruk båda två."

09:23:58
Albin Wiman
"Esmeralda var isolerad i hemmet. Hon har inte haft någon extern värld. Hon fick inte gå på förskola. Det påbörjades en inskolning men den avbröts för att föräldrarna inte fick ihop tillvaron."

09:22:45
Albin Wiman
"Under det halvåret som gick från juli till dess att Esmeralda dog förändrades hon kraftigt. På ett halvår hade hon vuxit 4 centimeter och gått ner 3 kilo. Hon hade blivit tunnhårig. Det var hon inte innan. Ingen hörd person i målet har sett henne tvinna sitt hår. Hon hade väldigt mycket märken när hon dog, både nya och äldre. Hon har haft blåmärken under ögonen under julen. Vid tre separata tillfällen hade föräldrarna sagt att Esmeralda ramlat i badkaret och slagit sig."

09:20:35
Albin Wiman
"Bedömningarna från de olika myndigheterna som haft som uppgift att granska hemslussningen har kommit fram till att det är föräldrarna som varit styrande."

09:19:58
Albin Wiman
"Men vi har även där en objektiv granskning i form av en ivo-utredning. De kommer fram till att det är föräldrarna som styrt hemflytten. Det är dom som avgjort hur hemflytten av Esmeralda ska gå till. Ivo tyckte till och med att socialförvaltningen brustit så kraftigt att de förelade kommunen om ett kraftigt vite."

09:18:40
Albin Wiman
"När det gäller föräldraförmågan som fanns eller inte fanns när Esmeralda flyttar hem kan vi se att det finns mejlkonversationer som tyder på ett bra ansvar. Men det blir problem. Det går inte så bra och det klandrar mamman familjehemmet och socialen för."

09:17:42
Albin Wiman
"Efter ett par års placering tar föräldrarna aktiv strid för att få hem Esmeralda. Kammarrätten beslutade hösten 2018 att LVU-vården skulle upphöra. Hemsluss påbörjades och pappan träffade sin dotter för första gången. Mamman hade träffat henne med regelbundenhet."

09:16:37
Albin Wiman
"Esmeralda blir omhändertagen via LVU. Det sker när mamman har ensam vårdnad. I den domen framkommer att båda föräldrarna har missbruk och att det finns psykiatrisk problematik."

09:15:24
Albin Wiman
"När Esmeralda föddes hade hon abstinens, oavsett om mamman tycker det eller inte. Det finns anteckningar och fysiska bevis på det."

09:14:49
Albin Wiman
"När det gäller tiden för början av Esmeraldas liv var det tydligt att hon var ett önskat barn. Men att vilja ha ett barn betyder inte att man har en god förmåga att ta hand om det."

09:13:55
Albin Wiman
Då är det dags för slutanföranden, eller plädering. Åklagaren ska inleda.

09:13:23
Albin Wiman
Rätten ställer ett par kompletterande frågor. De undrar om det stämmer att mamman satt häktad med restriktioner under hela tiden som förundersökningen pågick. Mamman säger att det är korrekt.

09:12:28
Albin Wiman
Mamman berättar att hon i dag har kontakt med Esmeraldas storebror. Däremot finns ingen kontakt med flickans lillebror.

09:11:36
Albin Wiman
Försvaret kommenterar frivårdsyttrandet gällande behandling av mamman. Mamman inleder:

"Dels finns ingen missbruksproblematik längre. Jag har samtalsstöd varje vecka. Jag har påbörjat traumabehandling."

Försvaret: Hur ställer du dig till vård utan substansberoende?

"Positivt".

09:09:39
Eva Jensen
I samband med att tingsrätten tog upp fallet genomgick den åtalade mamman en rättspsykiatrisk undersökning. Den visade att mamman inte bedöms ha begått de misstänkta gärningarna under påverkan av en allvarlig psykisk störning. Hon bedömdes då, när undersökningen genomfördes, heller inte lida av en allvarlig psykisk störning.

09:08:53
Albin Wiman
Rätten läser nu upp den rättspsykiatriska bedömningen av Esmeraldas mamma som gjordes förra året. Där står att mamman troligtvis inte led av en gravt psykisk störning vid tidpunkten för Esmeraldas död.

Visa mer
Citera
2021-06-02, 12:56
Medlem
Inthemiddles avatar
Äntligen en kompetent åklagare! Nu tändes mitt hopp om att det kanske finns en chans för någon form av upprättelse för detta arma barn ändå ❤
Citera
2021-06-02, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inthemiddle
Äntligen en kompetent åklagare! Nu tändes mitt hopp om att det kanske finns en chans för någon form av upprättelse för detta arma barn ändå ❤

Håller med!!
Hon är riktigt duktig👏🏼❤️
Citera
2021-06-02, 13:13
Medlem
Om du läser här Helen Gestrin så vill jag bara säga att du är FANTASTISK!!! Du fick verkligen med allt och beskriver på pricken hur tydliga Rebeckas lögner är. Och liknelsen med Yara-fallet... Esmeralda ler nog i himlen just nu <3
Citera
2021-06-02, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eao2017
Om du läser här Helen Gestrin så vill jag bara säga att du är FANTASTISK!!! Du fick verkligen med allt och beskriver på pricken hur tydliga Rebeckas lögner är. Och liknelsen med Yara-fallet... Esmeralda ler nog i himlen just nu <3

Ja, helt underbart! Grym åklagare, kan inte annat än att hålla med! 💪👏 Känns hoppfullt😀

Vill tillägga att försvarets ord så här långt känns väldigt vecka och borde inte väga över någonstans!

En sak som hon nämde var att föräldrarna kallat E "guldlock".. har ett minne av att RS barn avslöjat att även detta gulliga smeknamn tillhörde S... någon mer som minns sig hört/läst detta?!🤔
Citera
2021-06-02, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelloFriend85
Ja, helt underbart! Grym åklagare, kan inte annat än att hålla med! 💪👏 Känns hoppfullt😀

Vill tillägga att försvarets ord så här långt känns väldigt vecka och borde inte väga över någonstans!

En sak som hon nämde var att föräldrarna kallat E "guldlock".. har ett minne av att RS barn avslöjat att även detta gulliga smeknamn tillhörde S... någon mer som minns sig hört/läst detta?!🤔

Aa vill också minnas att dom använde guldlock till S, för mig att man läst det i smskonversationerna som fanns i FUP:en?
Citera
2021-06-02, 14:46
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:

Jag minns bara Lejonkungen på lillebrodern. Dock är det ju troligt att de hade något gulligt smeknamn på Esmeralda oxå. Ett Rebecka använde när hon skulle få henne trygg kanske, eller använde de det om henne när hon bodde hos Mamma Melinda, när de fantiserade om att få hem henne.

Dock tänker jag två saker om Esmeralda nu var Guldlock. Dels hur länge sedan var det de kallade henne Guldlock? Och två, ett Guldlock uppväger ju knappast Das Mongo eller Götel.
Citera
2021-06-02, 15:00
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jag minns bara Lejonkungen på lillebrodern. Dock är det ju troligt att de hade något gulligt smeknamn på Esmeralda oxå. Ett Rebecka använde när hon skulle få henne trygg kanske, eller använde de det om henne när hon bodde hos Mamma Melinda, när de fantiserade om att få hem henne.

Dock tänker jag två saker om Esmeralda nu var Guldlock. Dels hur länge sedan var det de kallade henne Guldlock? Och två, ett Guldlock uppväger ju knappast Das Mongo eller Götel.

Jag kan ha fel men var det inte djungelkungen de kallade honom?

Förövrigt har jag också fått för mig att det är lillebrodern som de kallar guldlock.
Citera
2021-06-02, 15:02
Citat:

Är du på plats i Linköping? Hur är känslan isf?
Citera
2021-06-02, 15:03
Medlem
Jag hoppas inte Rebecka dör. Jag hoppas det finns en gud, som ser till att detta äckliga avskum plågas SVÅRT för resten av sitt liv (och att hon lever länge), för vad hon gjort mot sina barn och berövat lilla Esmeraldas liv på det mest avskyvärda sätt.
Inget fall har berört mig så hårt som detta och jag är glad att jag lever långt ifrån denna mördare!
Citera
2021-06-02, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naaaatta

Förövrigt har jag också fått för mig att det är lillebrodern som de kallar guldlock.
Djungelkungen och Guldlock, det var S*las smeknamn.
Das Mongo och Gröthel, det var Esmeraldas
Citera
2021-06-02, 15:38
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naaaatta

Troligtvis har du rätt på båda punkterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in