2021-06-02, 10:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
De vet något som vi andra inte vet. Och jag förstår inte hetsen att alla måste vaccineras om man redan haft covid. Vi har ett immunförsvar för fan. Och att säga det är ingen "konspirationsteori".

Det kan nog vara bra att ta en påfyllnadsdos ändå, men de måste ju inte stå först i kön. Problemet i Sverige är att staten inte står för antikroppstester, så även om man misstänker att man har haft det, så kan man inte få visshet - och därför känns det säkare att boka en tid för vaccination så snart man kan. Vem har INTE haft lite förkylningssymptom under de här 16 månaderna, utan att gå och göra PCR-test, liksom?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Småbarn kommer gissningsvis undantas i en sådan hantering. I Danmark behöver du exempelvis inget PCR-test/Vaccinpass vid inresa om du är under 15 år. Men det lär bli dyrt i längden för en vuxen ovaccinerad.
jag har slutat brytt mig helt.. men tycker synd om andra dock
Citera
Medlem
Citat:
Nödgodkända. Skulle du ge det till dina barn? Det skulle inte jag göra. Inte en chans i helvetet.

Ett nödgodkännande innebär inte att testningen genomförts slarvigt. Om det testas och godkänns för barn samt rekommenderas av FHM så skulle jag definitivt ge det till mina barn. På samma sätt som barn får andra vaccin redan idag.
Citera
2021-06-02, 10:38
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Ja det ser ju plötsligt bra ut om man inte har rapporterat in några fall som Tanzania och Nordkorea.

Det är känt faktum i tråden att det bara är rapporterade siffror som räknas. Dödsfall som länder missar räknas inte t.ex. Som att Bolivia med en överdödlighet på 60% har färre covid-döda än Sverige. Så är det för så säger Worldometer och Ourworldindata.

(jag är ironisk, och samtidigt allvarlig i hur snett det kan bli när man ska försöka sig på att jämföra. Som tur är har detta avtagit i tråden på senaste tid, men återkommer lite då och då)
Citera
2021-06-02, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
vart finns slut rapporten på bla fas 4 studierna?

My bad. Vi befinner oss i fas 4.
Citera
2021-06-02, 10:41
Medlem
Merwinnas avatar
Jag har inte hängt med så mycket i coronanyheterna på sista tiden. Har vi denna besten i Sverige?

Invånarna i Melbourne får leva med skärpta restriktioner i ytterligare en vecka, till följd av ett coronavirusutbrott.

Myndigheterna i staden med fem miljoner invånare hade planerat att öppna Melbourne igen under natten mot torsdagen. Nu tvingas de tänka om på grund av ett utbrott av den virusvariant som först upptäcktes i Indien och som de kallar för "en rejäl best". I enlighet med Världshälsoorganisationens nya sätt att beteckna olika virusvarianter efter bokstäverna i det grekiska alfabetet kallas denna variant för Kappa.

– Vi måste stoppa detta helt och hållet, annars kommer människor att dö, säger delstaten Victorias tillförordnade premiärminister James Merlino.

Han beskriver virusvarianten som "snabbare och mer smittsam än vad vi sett någonsin tidigare".

Australien har kunnat hålla smittspridningen på en mycket låg nivå under pandemin. Utbrottet i Melbourne handlar i nuläget om 60 konstaterade fall.

Australien har hittills drygt 30 000 bekräftade fall av covid-19 och drygt 900 personer har dött med sjukdomen, enligt Johns Hopkins sammanställning.

(TT)
Citera
2021-06-02, 10:41
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, hittills. Men då har viruset inte muterat i just spikproteinet ännu. mRNA-vaccinerna kan säkert vara jätteeffektiva så länge som det proteinet är oförändrat, men när det muterar blir deras efffekt 0. Medan de traditionella vaccinerna skyddar mot svår sjukdom och död - och det är ju det viktigaste - men inte mot lindring sjukdom och därför inte heller mot en viss fortsatt smittspridning. MEN de kommer att verka i många år.

.
Sant. Samtidigt är det just spikproteinet som står för den stora merparten av sjukdomssymptomen vid covid-19, så i specifikt fallet med covid kan faktiskt mRNA- vaccin tänkas fungera väldigt bra. Dvs; även när en mutation kommer som vaccinet inte fungerar mot, så torde väl den mutationen inte orsaka covid-19 i någon betydande grad?
Citera
2021-06-02, 10:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det kan nog vara bra att ta en påfyllnadsdos ändå, men de måste ju inte stå först i kön. Problemet i Sverige är att staten inte står för antikroppstester, så även om man misstänker att man har haft det, så kan man inte få visshet - och därför känns det säkare att boka en tid för vaccination så snart man kan. Vem har INTE haft lite förkylningssymptom under de här 16 månaderna, utan att gå och göra PCR-test, liksom?

Du kan ha immunitet även om du saknar antikroppar i form av t-celler. Förstår inte att så många drar så stora växlar på antikroppar. Det är inte hela immunförsvaret. Fler behöver lita på att det fungerar bara.

Jag anser att man inte ska ta mediciner i onödan om det inte behövs. Är man gammal och skör, ja då kanske man ska ha vaccinet. Är man ung och frisk? nej absolut inte.
Citera
2021-06-02, 10:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Ett nödgodkännande innebär inte att testningen genomförts slarvigt. Om det testas och godkänns för barn samt rekommenderas av FHM så skulle jag definitivt ge det till mina barn. På samma sätt som barn får andra vaccin redan idag.

Hela tanken på att ge någon form av medicinskt preparat till någon som inte ens är i riskzonen att bli sjuk är helt bisarr.

Jag är inte helt säker på att FHM kommer att godkänna vaccinering av barn då det inte är motiverat ur ett risk/reward-perspektiv.

Barn ska inte vara brickor och försökskaniner i något medcinpolitiskt spel.
Citera
2021-06-02, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
Min pappa tog sprutan igår ( förstår inte varför)

Men idag är han sjuk, smittar han då? Enligt han så sa personalen att man inte gör det trotts att man blir sjuk, finns det studier på detta?
Sjuk är rätt ospecifikt, menar du att han känner sig lite krasslig "bara"?

Immunförsvarets reaktion i sig dvs det som ger de vanligaste biverkningarna av vaccination (trötthet, huvudvärk, sjukdomskänsla etc) är inte smittsamma nej.

Det är ju liksom poängen med vaccin, att skyddas mot sjukdomen utan att faktiskt smittas. Var han inte smittad innan vaccination är han det inte nu heller och kan inte gärna smitta någon annan.
Senast redigerad av Korkenzieher 2021-06-02 kl. 10:49. Anledning: Slutkläm
Citera
2021-06-02, 10:51
Medlem
Citat:
Hela tanken på att ge någon form av medicinskt preparat till någon som inte ens är i riskzonen att bli sjuk är helt bisarr.

Jag är inte helt säker på att FHM kommer att godkänna vaccinering av barn då det inte är motiverat ur ett risk/reward-perspektiv.

Barn ska inte vara brickor och försökskaniner i något medcinpolitiskt spel.

Nej jag är inte helt säker på att ett sådant godkännande gällande barn kommer och jag tycker varken till eller från i frågan. Jag tror dock du kan vara lugn: barn kommer inte bli brickor i ett politiskt spel (annat än i ditt huvud).

Om vi bortser från barnfrågan så är inte riskzonen den avgörande frågan med vaccinering utan att minska smittspridningen. Därutöver tar vi även idag vaccin mot sjukdomar trots att vi inte befinner oss i en riskzon t.ex. TBE-spruta.
Citera
2021-06-02, 10:58
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Sverige 7-dagarsincidens är nere på 57 per miljon invånare. Långt under FHM:s gräns på 50/100000 som krävs för att öppna upp i nivå 1, dvs skrota allt.

Dags att skrota allt!

(får införa det igen på fredag)
Snart har vi lägst smittspridning i Europa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in