2021-06-02, 09:44
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Gissar att SD går ner till 17% idag och M upp till 23%. KD ner något. L upp något strax under 4%.

SD gick upp.

Det som förvånar mig är att SD inte lyckas etablera sig över 20%. Det är möjligt att SD mäts något för lågt i SCB och att SD långsamt arbetar sig upp i opinionen fram till valet, men "20-procentsvallen" förefaller vara svår att slå igenom på ett varaktigt sätt.
2021-06-02, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greta75
Gissar att SD går ner till 17% idag och M upp till 23%. KD ner något. L upp något strax under 4%.

Som vanligt var det inte mycket relevans i dina gissningar. Att du aldrig lär dig.
2021-06-02, 09:51
Bannlyst
Fy fan vad grymt att både MP och L ligger under spärren. Speciellt gällande MP eftersom de alltid klarat sig på fitthåret.

Jag är övertygad om att KD och SD är underskattade. KD skulle få minst 5 procent i ett val, knappast 4,5. Och SD hade fått minst 20 procent, inte 18,9. Och S hade definitivt inte minskat med bara 0,1 procent i nästa val.

Denna mätning visar enligt mig att M/KD/SD leder överläget även om Löfven leder med 0,8 procent. Osäkerheten och bortfallen i SCB:s mätningar är enorm. Går inte att dra säkra slutsatser av detta. Men trenderna är glasklara.
Senast redigerad av loal 2021-06-02 kl. 10:02.
2021-06-02, 10:01
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
SD gick upp.

Det som förvånar mig är att SD inte lyckas etablera sig över 20%. Det är möjligt att SD mäts något för lågt i SCB och att SD långsamt arbetar sig upp i opinionen fram till valet, men "20-procentsvallen" förefaller vara svår att slå igenom på ett varaktigt sätt.

Jag tror corona spelar stor roll för SD i opinionen. Vart mycket fokus på annat, sen kommer de några "skandaler" då o då med SD politiker som sagt de ena o de andra.

Tror att från i höst kommer det börja skifta. Under sommaren kommer nog löpsedlarna präglas av sånt som kommer gynna SD, har till viss del redan början och flytta fokuset från corona till våra andra problem.
Men att S fortfarande ligger på 28% är en gåta för mig.

Man ska väl va glad att MP är under 4%.
S+V+C: 46,6 procent
M+KD+SD: 45,8 procent
Om C väljer att samarbeta med V ser det mörkt ut tyvärr.

EDIT: Fel tolkning
Senast redigerad av TonyBergman 2021-06-02 kl. 10:26.
2021-06-02, 10:10
Medlem
Otroligt bra nyheter!!!

SCB är en socialdemokratiskt styrd mätning. ALLTID överskattat dom.

Trots detta och TROTS att mätningen görs INNAN skottlossningar, gravida som skjuts, klankrig i Hisingen, vägspärrar och utvisade som inte kan utvisas så ökar SD mest och MP är under spärren.

Vi kan lätt lägga på 2% på SD och dra av 2% på S.
2021-06-02, 10:12
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Jag tror corona spelar stor roll för SD i opinionen. Vart mycket fokus på annat, sen kommer de några "skandaler" då o då med SD politiker som sagt de ena o de andra.

Tror att från i höst kommer det börja skifta. Under sommaren kommer nog löpsedlarna präglas av sånt som kommer gynna SD, har till viss del redan början och flytta fokuset från corona till våra andra problem.
Men att S fortfarande ligger på 28% är en gåta för mig.

Det är möjligt, så vi får väl se hur det går. Opinionsläget mellan SD och M är förstås synnerligen betydelsefullt för hur en regeringsbildning skulle kunna gestalta sig.
2021-06-02, 10:24
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Även om det är riktigt förjävligt vad som har hänt med Sverige med alla skjutningar, så är det på sätt och vis ändå positivt på längre sikt att det tar fart igen:
* Det gynnar enbart de konservativa partierna och framförallt SD.
* Det pratas mindre Corona (vilket bland väljarkåren i stort har varit en regeringsframgång och som fick S att öka ordentkigt under 2020).
* Det pratas allt mer om problemen i samhället och allt mindre om klimathot och annat vilket gynnar SD och missgynnar t.ex MP.

En sommar med regelbundna skjutningar, rapporter om ökade invandringsströmmar till Europa och Sydsvensk elkris kan lätt ge SD en skjuts över 20% även hos de mer konservativa mätinstituten.

Fler och fler vaknar upp och inser att fritidsgårdar, vithetsnormer, stöd, saft och bullar inte är rätt väg att gå utan istället längre fängelsestraff, hårdare tag och automatisk utvisning vid alla brott med fängelse i straffskalan. Men när det pratas Corona för fulla muggar tänker inte medelsvensson på detta.
Jag är skeptisk till att fler skjutningar, mer våld och allmänt haveri gör så stor skillnad längre. Det borde liksom ha blivit mer genomslag för länge sedan i så fall. De inbitna vänsterväljarna struntar i våldseskaleringen och det allmänna förfallet, bara de får ha sina bidrag och subventionerade hyresrätt kvar...
2021-06-02, 10:29
Bannlyst
27 procent av männen röstar SD. Överlägset störst parti bland män.

Eftersom kvinnorna fortfarande sviker så är det viktigt att SD ökar till 30 procent bland männen inför nästa val. Då är jag säker på att SD kan nå siffror som 22 procent.
2021-06-02, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Grötig tabell men här är siffrorna:

Parti Väljarstöd i maj 2021 (%) Förändring sedan november 2020 Förändring sedan valet 2018

S 28,2 -1,2* -0,1
M 22,4 0,3 2,6*
SD 18,9 1,3* 1,4*
C 9,5 1,9* 0,9*
V 8,9 -0,4 0,9*
KD 4,5 -0,9* -1,8*
MP 3,8 -0,4 -0,6*
L 2,5 -0,5* -3,0*
Övriga 1,4 -0,1 -0,1

https://www.scb.se/pressmeddelande/c-och-sd-okar-i-senaste-psu/

18,9 hos (S)CB betyder att SD mycket sannolikt är över 20% i nästa Novus och Sifo.
2021-06-02, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag är skeptisk till att fler skjutningar, mer våld och allmänt haveri gör så stor skillnad längre. Det borde liksom ha blivit mer genomslag för länge sedan i så fall. De inbitna vänsterväljarna struntar i våldseskaleringen och det allmänna förfallet, bara de får ha sina bidrag och subventionerade hyresrätt kvar...
Jag trodde samma sak, men vi har sett att det finns en grupp väljare som svajar emellan. De gick t.ex. från SD till S när coronakrisen bröt ut. Vi talar om 2-4 procentenheter någonstans som lämnade SD för S under tidiga 2020. Dessa t.ex. kan man nog vinna tillbaka när de glömmer corona och det skjuts runt knuten istället.

Finns även en till grupp man kan vinna från S och det är landsbyggdssossar som nu får höra allt mer om hur fossila drivmedel ska fasas ut, hur deras vapenägande försvåras och liknande. Detta är en trögrörlig grupp och ofta traditionsröstare, men här borde det gå att kräma ut någon procent.
2021-06-02, 10:34
Medlem
Bra resultat för SD med tanke på att undersökningen gjordes före dem uppmärksammade skjutningarna och "klankrigen". Även Brå:s rapport kom precis när SCB:s undersökning avslutades. Jimmies medverkarn i aktuellt har de knappt fått med heller under undersökningsperioden. Så förmodligen ligger SD ännu högre än vad mätningen visar.
2021-06-02, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tebbu1
Bra resultat för SD för att vara före dem uppmärksammade skjutningarna och "klankrigen". Även Brå:s rapport kom precis när SCB:s undersökning avslutades. Jimmies medverkarn i aktuellt har de knappt fått med heller under undersökningsperioden. Så förmodligen ligger SD ännu högre än vad mätningen visar.
När var han med i Aktuellt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in