2021-06-01, 12:05
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meanmanturbo
Det är inte så mycket pga värdet av min "insats" som jag undrar, utan mer om vad som försiggick organisatoriskt. IB2000 hade redan varit slaktat i 2 år när jag ryckte in, men jag måste utgå från att jag utbildades med någon form av förband i åtanke, men vad?

Svårt säga, det kan vara allmän tröghet och långa ledtider som redan nämnts i tråden men plutoner och kompanier kan stoppas in lite varstans när man bygger ihop större förband. Det kanske fanns en tanke om att sätta ihop nåt nytt av olika delar? I alla större organisationer finns mångdubbelt fler planer än det som senare genomförs och militären är ett paradexempel.

Vagntjänsten är ju inte heller hela utbildningen, och roboten finns (väl?) kvar i organisationen. Så du skulle kunna ta din robotutbildning och stuvas in i ett annat fordon.
Citera
2021-06-01, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Svårt säga, det kan vara allmän tröghet och långa ledtider som redan nämnts i tråden men plutoner och kompanier kan stoppas in lite varstans när man bygger ihop större förband. Det kanske fanns en tanke om att sätta ihop nåt nytt av olika delar? I alla större organisationer finns mångdubbelt fler planer än det som senare genomförs och militären är ett paradexempel.

Vagntjänsten är ju inte heller hela utbildningen, och roboten finns (väl?) kvar i organisationen. Så du skulle kunna ta din robotutbildning och stuvas in i ett annat fordon.

Rbs 56 slutade användas i Försvarsmakten 2013 när systemet såldes till Saudi Arabien. Vilket iofs är långt senare än när jag fick riva min krigsplacering.
Citera
2021-06-01, 15:40
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meanmanturbo
Rbs 56 slutade användas i Försvarsmakten 2013 när systemet såldes till Saudi Arabien.

Där ser man! Sverige har alltså ingen pvrobot med lång räckvidd längre? Kanske inte behövs, men noterar att Finland och Danmark har Spike och Norge Javelin.
Citera
2021-06-01, 17:19
Medlem
Citat:
Där ser man! Sverige har alltså ingen pvrobot med lång räckvidd längre? Kanske inte behövs, men noterar att Finland och Danmark har Spike och Norge Javelin.

Rbs-55 (TOW) finns fortfarande i viss utsträckning. Var nån tråd här för inte så länge sedan om att det lagts beställning på Franska MMP för test.
Citera
2021-06-02, 09:23
Medlem
Citat:

Jo långräckviddigt har man ju 55 TOW kvar. I någon utsträckning..

Medelräckviddigt saknas idag en ersättare till BILL. Men som skrivits så håller man på med en ersättare till både TOW och BILL. Det kommer.. Och det kommer vara ett välkommet tillskott.
Citera
2021-06-02, 09:27
Medlem
Ankdammsmans avatar
Vore ju annars enkelt att skaffa Spike när det ändå ska synkas med Finland (och få Danmark som bonus), men antar att israeliska vapen är politisk no-no i Svedala.
Citera
2021-06-02, 09:29
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Vore ju annars enkelt att skaffa Spike när det ändå ska synkas med Finland (och få Danmark som bonus), men antar att israeliska vapen är politisk no-no i Svedala.

Mnja, belysarenheten till RBS 17 är iallafall Israelisk.
Citera
2021-06-02, 09:38
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax

Ok, men den flyger lite lägre. Israeliska saker som säger pang är värre.
Citera
2021-06-02, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Och en massa annat, men det var inte lika känsligt förr.
Citera
2021-06-02, 09:39
Medlem
Citat:

Ja, men man har väl ännu inte fattat något absolut formellt beslut?

Jag gissar att den franska roboten man nu testar är snäppet modernare?
Citera
2021-06-02, 09:43
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Jag gissar att den franska roboten man nu testar är snäppet modernare?

Absolut, det är efterföljaren till Milan och säkert ett bra system.
Citera
2021-06-02, 09:50
Medlem
Citat:
Absolut, det är efterföljaren till Milan och säkert ett bra system.

Ja man vill nog uppdatera sig om vad som finns på marknaden. Och vad det kan ge?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in