2021-06-02, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Nej, men det gör nog saken bättre, tbh.

Jag såg videon från händelsen, en fjortis som du hade självklart inte kunnat kliva in och göra nåt. En lite äldre distingerad man som jag däremot hade kunnat ta kontroll över situationen och sen anammat det vi alla fick lära oss väldigt, väldigt tidigt i skolan.

Nu tror jag inte det hade spelat roll, då det var en stackare som sköts ett flertal gånger av två gärningsmän vad jag förstår. Jag vill mest dra upp det att du ska kanske inte tro att alla är som du.

Ok. Tack.
Citera
2021-06-02, 00:22
Medlem
Alezandaars avatar
Ni som tjatar om HLR, ni kan inte börja pumpa runt blodet innan ni stoppat blodflödet! Första hjälpen vid skottskada är att avlasta och stoppa blödningen.
Herregud... ärtor!
Citera
2021-06-02, 00:34
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alezandaar
Ni som tjatar om HLR, ni kan inte börja pumpa runt blodet innan ni stoppat blodflödet! Första hjälpen vid skottskada är att avlasta och stoppa blödningen.
Herregud... ärtor!

HLR's ABC är .. ABC. Du har inte gått kursen, ser jag.
Citera
2021-06-02, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
skitsnack. det kom mängder av krigsflyktingar hit under 30- och 40-talet. dom blev inte kriminella. deras barn blev inte kriminella. det strösslades inte bidrag över dom.

dom här kräken har vuxit upp i världens mest omfattande välfärdsstat. dom har fri sjukvård, fri skolgång, gratis fritidsgårdar, tiotusentals kronor i bidrag, alla tänkbara förutsättningar. det enda dom saknar är intelligens, impulskontroll och konsekvenstänkande, vilket också är det egentliga skälet till det här utfallet.
'
kanske detta som är problemet?
Citera
2021-06-02, 00:43
Medlem
Alezandaars avatar
Citat:
HLR's ABC är .. ABC. Du har inte gått kursen, ser jag.

Va snackar du för skit? HLR gör man på nån som inte andas/hjärtat slår inte. Dom säger att han andas och han blöder. Inte fan slår du på honom då och pumpar ut blodet ur öppna sår??
Citera
2021-06-02, 00:46
Medlem
Fick höra från en person att denna Sirwan och Kardo var inte bara fiender med Turebergsnätverket utan dom var fiender med negern Addy och Chilenaren Luis från Rissne med.
Luis och negern är kända för att inte ha bollar utan dom lägger pengar på folks huvud precis som de gjorde med Rozh och hans bror Shalaw som även var vän till denna Kardo.
Citera
2021-06-02, 00:53
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ang_rita
Precis. Många av dem har trasiga föräldrar som varit med i krig. Föräldrarna är ofta outbildade. Vissa kan inte ens läsa. Många av dessa killar saknar en pappa. Det är stora familjer, många syskon. Familjerna har tappat kontrollen. Sönerna löper amok och hamnar i kriminalitet.

Ha..Tror mer på vad Christer El-Mochantaf skriver i sin krönika;

”Alla vill inte vara en del av vårt samhälle”
De kom från Irak och hade flytt från kriget.
Men oaktat deras intentioner är det bara ett av många liknande öden jag träffat på: För de hade aldrig någon ambition att uppfostra sina fyra barn till att bli en del av det svenska samhället. Efter tio års kringflackande i landet kunde de knappt tala med kassapersonalen i livsmedelsbutiken utanför sitt område och det gick lika bra att leva här ändå.
Man behövde inte gå till polisen när landsmannen i lägenhetslängan intill kunde skipa rättvisa.
Ska man lösa det som nu blivit en ödesfråga för vårt land, med parallella klansamhällen, måste politikerna begripa just det: Att alla inte vill bli en del av Sverige. ”
https://www.expressen.se/gt/kronikorer/christer-el-mochantaf/alla-vill-inte-vara-en--del-av-vart-samhalle/
Citera
2021-06-02, 00:56
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alezandaar
Va snackar du för skit? HLR gör man på nån som inte andas/hjärtat slår inte. Dom säger att han andas och han blöder. Inte fan slår du på honom då och pumpar ut blodet ur öppna sår??
Som sagt, du har inte gått kursen.

HLR betyder "hjärt-lung-räddning". Det är inte enbart proceduren att banka på nåns bröstkorg. Och "dess ABC" är att prioritetsordningen är "anding, blödning, chock".

Så det finns ett antal steg man måste ta, i rätt ordning. Och då du varken gått kursen eller verkar särskilt mottaglig för argument, så får du tammefan hitta dom själv.
Citera
2021-06-02, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rennato
Fick höra från en person att denna Sirwan och Kardo var inte bara fiender med Turebergsnätverket utan dom var fiender med negern Addy och Chilenaren Luis från Rissne med.
Luis och negern är kända för att inte ha bollar utan dom lägger pengar på folks huvud precis som de gjorde med Rozh och hans bror Shalaw som även var vän till denna Kardo.

2017 så hotade dp Addy ju han var ledaren i Rinkeby den tiden. sens dess har man inte sett honom så mkt elr hört något om han knappt.
Citera
2021-06-02, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hss777777
2017 så hotade dp Addy ju han var ledaren i Rinkeby den tiden. sens dess har man inte sett honom så mkt elr hört något om han knappt.
Ja han blev skickad men det betyder inte att DPs springisar tog pengar från Addy och Luis för att klippa Rozh.
Men just i det här fallet tror jag det är Rissne barnen som ligger bakom det här betalda av Luis.
Anledningen till att de kunde komma in i Husby såhär enkelt mitt på dagen är att det var Rissne ungarna som inte har konflikt med Husby. Hade det varit FLG hade dom inte kunnat köra in såhär långt in i Husby centrum.
Citera
2021-06-02, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rennato
Ardy och sirwan är nu kompisar igen de har slutit fred nyligen
Citera
2021-06-02, 01:04
Medlem
Citat:
Hade jag varit där hade jag iaf kollat om han hade puls, andades och om det var en artärblödning hade jag försökt med tryck.

Nu HADE jag ju iofs inte varit där av många anledningar, men alla vi som gått hela skolan i landet fick lära oss det där. De som dessutom gjorde militärtjänst under nåt amatör-år som på min tid fick en refresh-kurs i skadehantering.

ALLA borde ha den. Räddningstjänsten åker inte till vissa områden om inte polisen är där redan, t.ex det område detta handlar om. Och den tiden kan räcka - om nån vet vad dom gör och kan sin ABC.

Vad är det för skitsnack.
Nej alla som gått hela skolan har inte den utbildningen.
Dom som gjort militärtjänst kan ha den utbildningen ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in