2021-05-29, 19:56
Medlem
ok Jag vet att det blir tjatigt men måste ändå fråga.

I min book står det " Sätt dig vid bordet så lagar jag MATEN"

Sedan efter några rader står det " Ta dig ett glas vin medan jag gör MAT"

Varför i hela friden har man använt obestämd form? Ibland känns det som att man får skriva å säga vad man vill?

Tack och bock!
Citera
2021-05-29, 20:25
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayur
ok Jag vet att det blir tjatigt men måste ändå fråga.

I min book står det " Sätt dig vid bordet så lagar jag MATEN"

Sedan efter några rader står det " Ta dig ett glas vin medan jag gör MAT"

Varför i hela friden har man använt obestämd form? Ibland känns det som att man får skriva å säga vad man vill?

Tack och bock!

Du har fått svar på den frågan många gånger i den här tråden. Är roten till problemet egentligen att du uppfattar språklig variation som obehaglig och lite läskig? Det här med att grunna för länge på språk kanske i så fall inte ligger riktigt i ditt eget intresse.

Har du någon gång missförstått budskapet i en svensk mening p.g.a. den morfologiska distinktionen obegränsad-begränsad form?
Citera
2021-05-29, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Du har fått svar på den frågan många gånger i den här tråden. Är roten till problemet egentligen att du uppfattar språklig variation som obehaglig och lite läskig? Det här med att grunna för länge på språk kanske i så fall inte ligger riktigt i ditt eget intresse.

Har du någon gång missförstått budskapet i en svensk mening p.g.a. den morfologiska distinktionen obegränsad-begränsad form?

I vilken tråd har jag fått svar för detta?

Nej, jag har inte missförstått budskapet i den meningen men jag var bara nyfiken.
Citera
2021-05-31, 21:44
Medlem
arcsins avatar
Citat:
I vilken tråd har jag fått svar för detta?

Nej, jag har inte missförstått budskapet i den meningen men jag var bara nyfiken.
Bestämd/obestämd form är inte alltid betydelseavgörande. I meningar som

jag har bil

och

jag har bilen

ger bestämd form en helt annan innebörd. Det är dessa du ska fokusera på när du vill förfina ditt språk. I dina exempel ovan tillför bestämd form mycket lite information. Det lönar sig inte att fundera över det, utan det är bara så svenska språket fungerar. I vissa fall är det näst intill valfritt att använda bestämd eller obestämd form.

Man kan möjligen tänka sig att "mat" i obestämd form antyder att man inte tidigare talat om vilken typ av mat som ska lagas. Men jag är högst osäker, och blir ännu mer osäker ju mer jag tänker på det.
Senast redigerad av arcsin 2021-05-31 kl. 21:47.
Citera
2021-06-01, 07:40
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Man kan möjligen tänka sig att "mat" i obestämd form antyder att man inte tidigare talat om vilken typ av mat som ska lagas. Men jag är högst osäker, och blir ännu mer osäker ju mer jag tänker på det.

Fast det är knappast någon regel. I de flesta situationer står det nog helt klart vilken mat som avses även om den som ska laga till den endast säger: nu ska jag laga mat efter att någon frågat: när blir det mat.
Citera
2021-06-01, 11:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc

Jag tycker att Mayur är väldigt artig och vetgirig. Tänk om alla invandrare vore så noga med sin svenska som han.
Citera
2021-06-01, 11:19
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Jag tycker att Mayur är väldigt artig och vetgirig. Tänk om alla invandrare vore så noga med sin svenska som han.

För att inte tala om svenska journalister.
Citera
2021-06-01, 21:38
Medlem
Citat:

Tack . Jag gillar inte att prata eller skriva fel plus att jag älskar gramatik.
Citera
2021-06-01, 21:42
Medlem
Citat:

Jag har egentligen många frågor men ibland så känns det som om folk blir irriterade men det skadar inte någon att svara eller hur?
Citera
2021-06-01, 21:47
Medlem
Halloj gänget,

Detta fick jag av styrelsen idag.

"Hej igen

Styrelsen lade en motion med skiss för förnyelse av parkområde redan 2020-01-19 som en motion vilken antogs av stämman.
Jag bifogar motionen med SKISS som låg som underlag. Dock har vi förändrat skissen något på grund av vägens lutning och avsaknaden av offerter från entreprenörer.
Bifogar även den nya skissen som inte heller den är huggen i sten".

Varför har man inte använt bestämd form "Jag bifogar motionen med SKISSEN" där med tanke på att man redan pratat om skissen i första meningen?

Tack
Citera
2021-06-01, 21:48
Bannlyst
Citat:
Jag har egentligen många frågor men ibland så känns det som om folk blir irriterade men det skadar inte någon att svara eller hur?

Språkforumet är till bland annat just för att ställa sådana frågor som du ställer.
Citera
2021-06-01, 21:57
Moderator
Kyrpators avatar
Citat:
Halloj gänget,

Detta fick jag av styrelsen idag.

"Hej igen

Styrelsen lade en motion med skiss för förnyelse av parkområde redan 2020-01-19 som en motion vilken antogs av stämman.
Jag bifogar motionen med SKISS som låg som underlag. Dock har vi förändrat skissen något på grund av vägens lutning och avsaknaden av offerter från entreprenörer.
Bifogar även den nya skissen som inte heller den är huggen i sten".

Varför har man inte använt bestämd form "Jag bifogar motionen med SKISSEN" där med tanke på att man redan pratat om skissen i första meningen?

Tack

Här har skribenten gjort fel. Jag skulle ha skrivit "den skiss som låg som underlag". Det är ju inte alltid som infödda svenskar får till det riktigt heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in