2021-06-01, 13:27
Medlem
Limma skinkbits avatar
Ja frågan gäller först och främst vägar och infrastruktur. Man stänger till exempel av en fil på en motorväg för att göra någon form av underhållsarbete, med stora störningar i trafiken som följd. Sen låter man det pågå i flera veckor. Det jobbas varken kvällar eller helger. Jag är fullkomligt övertygad om att många vägarbeten skulle gå att få klart på halva tiden eller ännu mindre om man bara gav sig fan på det.
Jo, jag fattar att OB och sånt kostar, men arbetsmaskiner som står stilla 80 % av tiden kostar också. För att inte tala om dödtid för taxichaufförer, försenade budbilar, utryckningsfordon som inte kommer fram i tid osv. Räknar man överhuvudtaget på detta?

Det förekommer ju också inne i städer. - Oj, det blev en vattenläcka men det är ju fredag eftermiddag. Gräva upp gatan och paniklaga. Hela centrum igenkorkat under helgen tills man lagar på riktigt och fyller igen hålet framåt måndag/tisdag.
Citera
2021-06-01, 13:32
Medlem
15minFames avatar
Jag har sett bilder från typ Japan där man fixar stora problem på nolltid medans det verkar dra ut på tiden här. Kanske se över scheman och lägga in morgon, kvällspass och kanske nattpass med. Det fungerar ju inom andra yrken och är samhällsnödvändigt.
Citera
2021-06-01, 13:33
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Ja frågan gäller först och främst vägar och infrastruktur. Man stänger till exempel av en fil på en motorväg för att göra någon form av underhållsarbete, med stora störningar i trafiken som följd. Sen låter man det pågå i flera veckor. Det jobbas varken kvällar eller helger. Jag är fullkomligt övertygad om att många vägarbeten skulle gå att få klart på halva tiden eller ännu mindre om man bara gav sig fan på det.
Jo, jag fattar att OB och sånt kostar, men arbetsmaskiner som står stilla 80 % av tiden kostar också. För att inte tala om dödtid för taxichaufförer, försenade budbilar, utryckningsfordon som inte kommer fram i tid osv. Räknar man överhuvudtaget på detta?

Det förekommer ju också inne i städer. - Oj, det blev en vattenläcka men det är ju fredag eftermiddag. Gräva upp gatan och paniklaga. Hela centrum igenkorkat under helgen tills man lagar på riktigt och fyller igen hålet framåt måndag/tisdag.

Just på motorvägar och andra mer trafikerade vägar är annars min bild att man arbetar väldigt sent och även på helger.

Vid mindre akuta ärenden (d.v.s inte särskilt trafikerad väg m.m) blir det ofta en kostnadsfråga. Mer stadsnära blir det även en fråga om ljudnivåer: https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/underhall-av-vag-och-jarnvag/Sa-skoter-vi-vagar/fragor-och-svar-om-skotsel-av-vagar/Vagarbeten-pa-natten-/
Citera
2021-06-01, 13:37
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Just på motorvägar och andra mer trafikerade vägar är annars min bild att man arbetar väldigt sent och även på helger.

Jo, det förekommer säkert.
För ett par helger sedan körde jag dock en sträcka på motorvägen utanför Varberg där halva vägen var avstängd. Hastigheten var sänkt till 80, vilket ingen respekterade, samtidigt som absolut inget arbete pågick på vägen.
Citera
2021-06-01, 13:39
Medlem
Många städer vill faktiskt inte ha onödig biltrafik i sina centrala delar.

Att då dra ut på reparationer och därigenom djävlas med privatbilisterna (som utgör minst 95% av all trafik) blir då något önskvärt.

Att öka kostnaderna för att privatbilister som inte har några särskilda ärenden i en stad, ska kunna köra mer obehindrat, känns omotiverat.

I sthlm brukar reparationer äga rum mellan 22-05 och ofta helgnätter.
Citera
2021-06-01, 13:44
Moderator
Neksnors avatar
En sak som skulle kunna påverka hur snabbt vi bygger vägar är väl frost/tjäle? En motorväg som ska klara från -20° till +30° kanske behöver en annan grund än en som ska klara från 0° till 40°.
Citera
2021-06-01, 13:49
Medlem
SkuttCobains avatar
Citat:

Det där har jag också tänkt på. Det är som att dem vinner anbudet på bygget/renoveringen, myntar in området med några cementklossar och såklart några konor som indikerar på "work in progress". Sen händer det inget på månader/år. Nån som vet hur det funkar i branschen egentligen?
Citera
2021-06-01, 13:53
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkuttCobain
Det där har jag också tänkt på. Det är som att dem vinner anbudet på bygget/renoveringen, myntar in området med några cementklossar och såklart några konor som indikerar på "work in progress". Sen händer det inget på månader/år. Nån som vet hur det funkar i branschen egentligen?

Detta du nämner tro jag är en av anledningarna till att respekten för vägarbetare är så låg som den tyvärr är. Själv saktar jag alltid ner farten ordentligt när det verkligen pågår arbete vid vägen.
Citera
2021-06-01, 13:53
Medlem
Jordgubbes avatar
En universell fråga (och risk den ställts tidigare, dvs kommer bli sammanfogad). Det måste vara nåt fel i projektledarnas gantt-scheman, att alla väntar på alla och försenade leveranser - hur är det möjligt det får fortgå så taffligt styrt. Tills vidare input i tråden, njut av den klassiska scenen i Falling Down och förklaringsmodellen där.
Citera
2021-06-01, 14:05
Medlem
SkuttCobains avatar
Citat:
Detta du nämner tro jag är en av anledningarna till att respekten för vägarbetare är så låg som den tyvärr är. Själv saktar jag alltid ner farten ordentligt när det verkligen pågår arbete vid vägen.

Jo, men dem "arbeten" jag syftar på finns ingen arbetare att ta hänsyn till. Bara ett paxat område som står tomt i flera månader (Sthlm).
Citera
2021-06-01, 14:26
Medlem
revodnebs avatar
I Sverige börjar man 7 och går hem 16, sen var det bra med det.
Citera
2021-06-01, 14:40
Medlem
Ni som kan, skiljer sig vägarbete idag väsentligt från hur det bedrevs för säg 50 år sedan?

Hade nån frågat mig då hur det skulle se ut idag hade jag gissat att man rullade ut nån sorts matta som sen ligger där i ett par hundra år utan underhåll. Jag hade inte trott att en nyanlagd väg skulle vara tjälskadad och full av hål ett år efter att den dragits fram.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in