2021-06-01, 12:19
Medlem
Uppsala är nere på 4.2% nu. Nästan inga fall alls längre bland 70+ medan sommaren verkar ta hand om smittspridningen i dom yngre åldrarna vartefter.
Citera
2021-06-01, 12:21
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Postat av Revodneb för 10 minuter sedan:
"Det är synd om dig att du är så rädd för konspirationsteorier."

Konspirationen "The Great Reset"
https://www.weforum.org/great-reset

Som sagt.. du ljuger

Frågan gällde inte konspirationsteorier utan om huruvida det är ett problem att man får legitimera sig när man går på restaurang under en pandemi. Sluta nu svamla om dina konspirationsteorier, pandemin varar inte för evigt. Nej jag ljuger inte. Vi vet att du tror att det är en konspiration, att pcr-tester inte fungerar och att viruset är en bluff, du är liksom inte trovärdig. Vi vet också att du inte ens kan följa de enklaste rekommendationer som folkhälsomyndigheten ger, exempelvis att inte krama främlingar på stan.
Citera
2021-06-01, 12:22
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Så du menar att de 70K+ som vårdats på sjukhus inte blivit hämmade av pandemin utan av politiken? Kan jag iofs hålla med om, ifall politikerna och FHM agerat i början av pandemin så hade vi haft ett bättre läge.

Vi får skicka en tanke till de själar som fick morfin istället för adekvat vård, det var en konsekvens av politik snarare än pandemin.
Citera
2021-06-01, 12:25
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Jag kommer svara dig men endast för att jag tycker synd om dig att du har så svårt med mattematiken...

Att ange Mortality rate I procent eller per 100.000 eller för delen 1.000 är bara olika sätt att representera uträkningen.. det påverkar inte det faktiska resultatet men bara flyttar decimalen

https://sv.wikipedia.org/wiki/Procent
"Procent (av latinets per centum, 'för varje hundrade') är synonymt med hundradel och uttrycket per hundra. En hundradel kan uttryckas som 1/100 eller 0,01 eller 10-2"

1. Jag har inkluderat det hela ackumulerade dödstalet "med C19" för att slippa diskutera med er Vaccinfanatiker... dvs jag har använt statisk för både 2020 och 2021... jag hoppas du förstår att detta HÖJER Mortality Rate och är således i er favör.. men eftersom du propsar så mycket låt oss gör en jämförelse över en tidsperiod.. först för 2020.. sedan kan vi mäta 2021 när det väl blir aktuellt.

Antal avlidna med C19 under 2020: 8.727 personer (enligt Aftonbladet som hänvisar till FHM)
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mB5LEp/2020--pandemiaret-i-siffror
Sveriges Befolkning i slutet på Juni, 2020: 10.352.390 (källa SCB)
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/pong/tabell-och-diagram/kvartals--och-halvarsstatistik--kommun-lan-och-riket/kvartal-2-2020/

Mortality Rate Cause Specific - Beräkning 1 (antal avlidna per 100.000 personer med heltal)
Steg 1: 10.352.390 / 100.000 = 103,5239
Steg 2: 8.727 / 103,5239 = 84,299 dvs ca 84
Antal avlidna med C19 är ca 84 per 100.000 invånare eller 0,84 per 1.000 invånare

Mortality Rate Cause Specific - Beräkning 1 (antal avlidna i procent)
Steg 1: 8.727 / 10.352.390 x 100 = 0,084299
Antal avlidna med C19 är ca 0,08%

Jag tror att det vore bra för dig om du dammade av mellanstadiets matematik så du inte fortsätter göra narr av dig själv.
Du förstår uppenbarligen inte syftet med begreppet mortality rate och varför man enligt dina egna länkar
  • ska använda en betsämd tidsperiod och
  • ska presentera resultatet som ett heltal.

Varför använder du inte CFR?
Citera
2021-06-01, 12:31
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Vi får skicka en tanke till de själar som fick morfin istället för adekvat vård, det var en konsekvens av politik snarare än pandemin.

Ja det är en skandal som icke ska förglömmas. Frågan är om det var politik eller någon övernitisk jäkel på socialstyrelsen som gav ut riktlinjerna för det.
Citera
2021-06-01, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ser ut som att dagens IVA-siffra stannar på 187, -11 sen igår.

Vad som är bättre är att nyinskrivna förra veckan är 10/dag i snitt. Känns fortfarande många, men sätter man det i relation till att det bara för 3 veckor sedan var 36/dag i snitt så är det en otrolig minskning.

Ja, verkligen bra trend nu.

Skåne verkar kasta ut folk från sjukan.
Bara 43 på vårdavdelning och 18 på IVA.
Citera
2021-06-01, 12:34
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Nej det gör jag inte.. det är NI vaccinfanatiker som likställer de som avstår vaccin att de kommer vara skyldiga till mångas död i samhället och därför bör märkas med en synlig "Symbol"

Min jämförelse var det dina vänner och Vaccinlobbyister starkt förespråkar, nämligen att statens skall tvingande märka genom en "badge" de som är "annorlunda" och har en annan uppfattning/tro.

Förnekar du att judarna blev tvingade att bära en kränkande symbol på kläderna?

Sedan kan du fabricera vad jag menar till förbannelse.. det gör det inte mer sant för det.
Inget behöver fabriceras.
Det är du som jämför ett eventuellt utpekande av en liten grupp som inte vill vaccinera sig med miljontals judar som märktes och sedan utrotades.
Citera
2021-06-01, 12:41
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vet vi något hur pass effektivt de olika vaccinen från Pfizer, Moderna och Astra klarar av de olika mutationerna från Indien, Storbritannien, Brasilien, Sydafrika osv? Pratas inte jättemycket om sydafrikavarianten numera, men för någon/några månader sedan sades det ju att Astras vaccin var typ helt värdelöst mot den?

Känner viss oro över att pandemin ev inte tar slut med vaccineringarna som många tror. Om viruset muterar på ett sätt som gör att de befintliga vaccinen inte klarar av att oskadliggöra det vid infektion är det illa. Lite antiklimax på något vis. Finns det några undersökningar?

Britterna studerar ju detta. Vaccinerna ger något sämre skydd mot den indiska jämfört med den brittiska.

the Pfizer-BioNTech vaccine was 88% effective against symptomatic disease from the B.1.617.2 variant 2 weeks after the second dose, compared to 93% effectiveness against the B.1.1.7 variant
2 doses of the AstraZeneca vaccine were 60% effective against symptomatic disease from the B.1.617.2 variant compared to 66% effectiveness against the B.1.1.7 variant
both vaccines were 33% effective against symptomatic disease from B.1.617.2, 3 weeks after the first dose compared to around 50% effectiveness against the B.1.1.7 variant
Citera
2021-06-01, 12:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Enligt dig är det bara 80+ Som far illa.
Adam Alsing vart inte 80+.
Häng av dig folliehatten nu.

Adam Alsing hade var kraftigt överviktig,
hade fördiabetes och var enligt egen utsago mkt nära att tvingas ta insulin-sprutor om han inte började motionera och äta bättre.

Han gick visserligen ner lite i vikt men det var försent. Det sliter på kroppen att leva ohälsosamt ett helt liv. Och när det kommer sådana här virus är det tyvärr tufft.

Det positiva är att det går att sänka sin egen risk genom att äta bättre mat och motionera lite mer.

Är det någon som har foliehatt så är det väl debattörer som du? Jag är inte orolig för covid. Har redan haft det förra året och det var ingen big deal.
Citera
2021-06-01, 12:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Använder munskydd och följer restriktionerna skillnad mot många andra som bara kör på som ingenting har hänt.

Munskydd är för fåren som tror på allt som tv:n säger.

Själv läser jag på förpackningen och där står det klart och tydligt att munskydd inte hjälper mot luftburna virus. Det är bara trams och lureri för att folk ska känna sig säkra. Med betoning på ”känna” sig.
Citera
2021-06-01, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Du fattar inte heller vad det kan tänkas bero på... men jag ger dig en ledtråd. Fredagsmys, säger det dig någonting?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9OJvXl/bjorn-grevin-57-skickades-hem-fran-sjukhus--dog-i-sin-hall

Det har gått över ett år nu. Är man överviktig är det dags att börja ta tag i det. Helst för ett år sedan.

Varför ska vi andra inte få leva våra liv för att vissa inte förstår hur man tar hand om sin hälsa?

Vi människor är inte gjorda för att leva på detta sätt och det sätter sig i psyket. Därför måste galenskaperna upphöra genast.
Det är inte det att jag inte håller med dig om fetma problemet. Men här diskuterar vi covid-19. För mig är det en galenskap att låtsas som att den inte finns. Unga blir sjuka...
Citera
2021-06-01, 12:46
Medlem
Risätarna (fladdermusätarna) ligger inte på latsidan!
Dags för nästa fredagsmys..

”Kina har rapporterat världens första fall där en människa smittats av fågelinfluensastammen H10N3.

Risken för att viruset skulle få stor spridning bland människor är dock låg, enligt kinesiska myndigheter.

Fallet gäller en 41-årig man som togs in på sjukhus med febersymptom i staden Zhenjiang i östra Kina den 28 april. Hans tillstånd beskrivs som stabilt.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in