Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Nu är jag ingen särskild anhängare till Tegnell. Däremot är jag en stark motståndare till lockdown som jag anser skadar mer än det skyddar människor. Tyvärr är inte tillräckliga många som protesterar mot galenskaperna. Snacka om att stockholmssyndromet dyker upp igen...
Jag är inte entusiastisk anhängare av "lockdown". Nerstängningar kan vara befogade i ett akut skede, för att hindra att viruset får fäste. Men att hålla på och stänga ner samhället månad efter månad är inte lyckat.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Ja vi fick in mkt smitta självklart. Det var inte bra, men med facit på hand har det inte gått så mkt sämre för oss än för länder som varit stenhårda och i princip låst in folk.
Men dom stängde inte sina gränser, åtminstone inte när det behövdes.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Jag vet inte vad som är bäst. Att stänga ner hela länder är inget som är gratis och får stora konsekvenser på ekonomin. Kanske hade bostadsmarknaden brakat ihop fullständigt om vi gått all in på att vi absolut inte ska få in någon smitta och vad hade då hänt med jobben och allas ekonomi?
Att stänga ner samhället är mycket smärtsamt för samhället, invånarna och ekonomin. Det alternativ som jag har förespråkat, är att stoppa viruset vid gränsen. Helst skulle hela Europa gemensamt ha försökt att hålla viruset ute.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Jag tror det har motsatt effekt att ta till hårda åtgärder på folkhälsan. Den blir sämre av att fler stannar hemma och att fritidsaktiviteter för barn förbjuds osv osv. Och skolstängningar är en fullständig katastrof för barnen.
Så kan det vara. Min poäng var att åtgärderna inte hade motsatt effekt på just smittspridningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Det var nog inte bara vi som haft problem. Det var mkt mkt värre i södra europa. Och nu senare i östeuropa...
Jag vet att Sverige inte är ensamt att ha haft problem. Men det innebär inte att Folkhälsomyndighetens strategi har varit bra.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Jag tror tyvärr att den här typen av virus går inte att stänga ute hur länge som helst.
Jo, det går. Men det skulle vara besvärligt. Men min poäng var, att det hade varit värdefullt att åtminstone fördröja virusets ankomst så mycket som möjligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Alla kommer att få det här så smittsamt som det är. Och som tur är är det inte farligt för de allra flesta. Om inte vaccinet kommit så snabbt hade ekonomin brakat ihop fullständigt om vi satsat på att vi ska skydda oss och stänga ner landet och våra gränser. Jag tror inte på det här. Folk måste inse att det finns risker med att leva ...
Ja. Det finns risker med att leva. Men man behöver inte öka riskerna i onödan. Ett exempel på onödig risk, är att stå och titta på när smittbärarna strömmar in i landet.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
... och att man måste sköta om sin hälsa om man vill sänka sina risker för att bli allvarligt sjuk.
Det är just svenskarnas goda hälsa som har gjort att vi har drabbats hårt av viruset. God hälsa innebär att en stor del av befolkningen lever till hög ålder. Hög ålder är en mycket stor riskfaktor för Covid-19.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Jag tycker inte någon särskild person är ansvarig för den här typ av virus spridning.
Jo, det kan mycket väl vara en enskild person som är ansvarig för virusets spridning. Och med stor sannolikhet är den personen en kines.
För Sveriges del, så lägger jag skulden på den tokskalle som tog beslutet att låta dom återvändande skidturisterna från Alperna kliva rakt in i svenska samhället, utan någon åtgärd. Svenska myndigheter visste mycket väl vad som pågick i Italien, men struntade i att försöka göra någonting åt skidturisterna.
Svenska myndigheter välkomnade viruset med öppna armar.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Det går inte att stoppa hur gärna man än vill det. Alla kommer att få det här. Det är bara att tugga i sig. Antingen via vaccin eller naturligt via infektion.
Ja. Som det ser ut nu, så är det oundvikligt. Men jag anser att Europas myndigheter retirerade alldeles för tidigt.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Ja och det är också vår ekonomi. Du kan inte stänga ner hela världen hur länge som helst utan att det får allvarliga konsekvenser på ekonomin. Vill du göra oss alla bankrutta eller vad är det frågan om? Det är helt orimligt med tanke på att viruset trots allt inte är så farligt för de allra flesta.
Du får skilja på att stänga ner samhällen, och att stänga gränser. Att stänga samhället är destruktivt för ekonomin. Att stänga ute virus är gynnsamt för ekonomin. Det är oundvikligen dåligt för ekonomin att ha en epidemi som härjar i samhället.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Om man är för lockdown kan man inte klaga på tegnell. Han har ju tuffast regler av alla snart.
Just det är en av anledningarna till att jag är missnöjd med Anders Tegnell. Jag hade gärna sett att man hade försökt att rädda sommaren, genom att bekämpa viruset under våren.
Citat:
Ursprungligen postat av
kurt-sune
Det kommer nog gå bra det där. Hoppas de inte får för sig att vaccinera barn bara.
Det finns barn som av olika orsaker riskerar allvarlig sjukdom. Med tanke på dessa barn, så skulle det vara bra ifall vaccinerna godkänns även för barn.