2021-05-31, 22:39
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Fauci är faktiskt akademiskt tung på riktigt, till skillnad från Tegnell. Många missar det efterom han är rätt medietränad.
Maken till kappvändare får man leta efter. Och hans jävla dubbla och trippla munskydd och all annan bullshit han kommer med är väldigt svårt att ta på allvar. Alla normalt tänkade individer förstår att munskydd inte hjälper mot sådana här virus. Det verkar mer vara en politisk fråga och en del av joe bidens presidentvalskampanj.

Citat:
För att det är mainstream. Sverige är fringe.
Idioti är det från början till slut. Alla tänkade individer förstår det.

Citat:
Snarare hade det nog gått åt helsike om vi hade haft hand om smittskyddet i duktigare länder.

Tänk om FHM hade haft hand om Nya Zeeland eller Singapore t.ex.
Duktiga och duktiga? Öar ute i stilla havet är duktiga för att de förvandlar sina öar till fängelser? Nej tack. Skulle aldrig vilja byta med nya zeeland. Aldrig i helvetet.

Citat:
Låter ju väldigt troligt att det skulle väga upp, och för övrigt så har gymnasieskolorna varit stängda mycket längre här än i t.ex. Danmark och Tyskland. Är bara för grundskolor vi sticker ut.
Ja det är dåligt. Alla borde vara öppna givetvis.
Citera
2021-05-31, 22:56
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden

Precis, statistiken kan alltså inte säga oss speciellt mycket än, utan vi får vänta ca 6 månader som sagt. Dock innebär den nya upptäckten att spikproteinet inte stannar i lymfatiska systemet att vi kan förvänta oss en mängd människor som vaccinerats och uppvisar symptom på covid-19 utan att ha det, och detta under en tidsperiod som i dagsläget är oklar.

Vid riskbedömning behöver man ta hänsyn till att en individ inte nödvändigtvis blir smittad med Sars Cov 2 öht. Tex ger en flockimmunitet på 50% en betydande lägre risk att smittas för en individ. En vaccination är ju någonting som på det viset har en helt annan riskbedömning.

Spikprotinet innehåller inte viruset utan utgör dess hölje. Du kan omöjligen få covid-19 symtom av höljet.

Det är som en tom ryggsäck, tänkt att innehålla en bomb, men som inte gör det.
Citera
2021-05-31, 22:58
Medlem
IMBILDENs avatar
Ska bli intressant att se hur regimen kommer försöka skyla över senaste veckans tillkortakommanden.
Jag tror de kommer försöka undvika att prata om antalet döda, antalet långtidssjuka, samt läget inom vården. Stort fokus kommer istället att läggas vid vaccineringarna. Framförallt kommer man prata om att många blivit vaccinerade i numeriska tal (då låter det mer), men undvika att prata om hur många som fått sin andra dos i procent. Fullt fokus kommer istället läggas vid den första dosen, för det låter ju bättre. speciellt numeriskt...
Så himla genomskinligt. Tror samtliga har genomgått samma mediaträningskurs faktiskt. Det är lika förutsägbart som amen i kyrkan.
Citera
2021-05-31, 23:06
Medlem
fbebabdbgbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag hade fel här det är Ylva Nyhlén, Sparringpartner Sweden AB och Maria Lindqvist, Patienthuset som ligger bakom knappen . https://www.mynewsdesk.com/se/vaccinationsknappen/pressreleases/knappen-som-hjaelper-till-att-bekaempa-raedslan-foer-covid-19-och-oeppna-vaart-samhaelle-igen-307142 0
Kommer denna "snilleblixt" kunna vända förlust till vinst?
https://www.merinfo.se/foretag/SparringPartner-Sweden-AB-5591142541/2kgtl71-1n6ml
Citera
2021-05-31, 23:27
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nu är jag ingen särskild anhängare till Tegnell. Däremot är jag en stark motståndare till lockdown som jag anser skadar mer än det skyddar människor. Tyvärr är inte tillräckliga många som protesterar mot galenskaperna. Snacka om att stockholmssyndromet dyker upp igen...

Jag är inte entusiastisk anhängare av "lockdown". Nerstängningar kan vara befogade i ett akut skede, för att hindra att viruset får fäste. Men att hålla på och stänga ner samhället månad efter månad är inte lyckat.

Citat:
Ja vi fick in mkt smitta självklart. Det var inte bra, men med facit på hand har det inte gått så mkt sämre för oss än för länder som varit stenhårda och i princip låst in folk.

Men dom stängde inte sina gränser, åtminstone inte när det behövdes.

Citat:
Jag vet inte vad som är bäst. Att stänga ner hela länder är inget som är gratis och får stora konsekvenser på ekonomin. Kanske hade bostadsmarknaden brakat ihop fullständigt om vi gått all in på att vi absolut inte ska få in någon smitta och vad hade då hänt med jobben och allas ekonomi?

Att stänga ner samhället är mycket smärtsamt för samhället, invånarna och ekonomin. Det alternativ som jag har förespråkat, är att stoppa viruset vid gränsen. Helst skulle hela Europa gemensamt ha försökt att hålla viruset ute.

Citat:
Jag tror det har motsatt effekt att ta till hårda åtgärder på folkhälsan. Den blir sämre av att fler stannar hemma och att fritidsaktiviteter för barn förbjuds osv osv. Och skolstängningar är en fullständig katastrof för barnen.

Så kan det vara. Min poäng var att åtgärderna inte hade motsatt effekt på just smittspridningen.

Citat:
Det var nog inte bara vi som haft problem. Det var mkt mkt värre i södra europa. Och nu senare i östeuropa...

Jag vet att Sverige inte är ensamt att ha haft problem. Men det innebär inte att Folkhälsomyndighetens strategi har varit bra.

Citat:
Jag tror tyvärr att den här typen av virus går inte att stänga ute hur länge som helst.

Jo, det går. Men det skulle vara besvärligt. Men min poäng var, att det hade varit värdefullt att åtminstone fördröja virusets ankomst så mycket som möjligt.

Citat:
Alla kommer att få det här så smittsamt som det är. Och som tur är är det inte farligt för de allra flesta. Om inte vaccinet kommit så snabbt hade ekonomin brakat ihop fullständigt om vi satsat på att vi ska skydda oss och stänga ner landet och våra gränser. Jag tror inte på det här. Folk måste inse att det finns risker med att leva ...

Ja. Det finns risker med att leva. Men man behöver inte öka riskerna i onödan. Ett exempel på onödig risk, är att stå och titta på när smittbärarna strömmar in i landet.

Citat:
... och att man måste sköta om sin hälsa om man vill sänka sina risker för att bli allvarligt sjuk.

Det är just svenskarnas goda hälsa som har gjort att vi har drabbats hårt av viruset. God hälsa innebär att en stor del av befolkningen lever till hög ålder. Hög ålder är en mycket stor riskfaktor för Covid-19.

Citat:
Jag tycker inte någon särskild person är ansvarig för den här typ av virus spridning.

Jo, det kan mycket väl vara en enskild person som är ansvarig för virusets spridning. Och med stor sannolikhet är den personen en kines.

För Sveriges del, så lägger jag skulden på den tokskalle som tog beslutet att låta dom återvändande skidturisterna från Alperna kliva rakt in i svenska samhället, utan någon åtgärd. Svenska myndigheter visste mycket väl vad som pågick i Italien, men struntade i att försöka göra någonting åt skidturisterna.

Svenska myndigheter välkomnade viruset med öppna armar.

Citat:
Det går inte att stoppa hur gärna man än vill det. Alla kommer att få det här. Det är bara att tugga i sig. Antingen via vaccin eller naturligt via infektion.

Ja. Som det ser ut nu, så är det oundvikligt. Men jag anser att Europas myndigheter retirerade alldeles för tidigt.

Citat:
Ja och det är också vår ekonomi. Du kan inte stänga ner hela världen hur länge som helst utan att det får allvarliga konsekvenser på ekonomin. Vill du göra oss alla bankrutta eller vad är det frågan om? Det är helt orimligt med tanke på att viruset trots allt inte är så farligt för de allra flesta.

Du får skilja på att stänga ner samhällen, och att stänga gränser. Att stänga samhället är destruktivt för ekonomin. Att stänga ute virus är gynnsamt för ekonomin. Det är oundvikligen dåligt för ekonomin att ha en epidemi som härjar i samhället.

Citat:
Om man är för lockdown kan man inte klaga på tegnell. Han har ju tuffast regler av alla snart.

Just det är en av anledningarna till att jag är missnöjd med Anders Tegnell. Jag hade gärna sett att man hade försökt att rädda sommaren, genom att bekämpa viruset under våren.

Citat:
Det kommer nog gå bra det där. Hoppas de inte får för sig att vaccinera barn bara.

Det finns barn som av olika orsaker riskerar allvarlig sjukdom. Med tanke på dessa barn, så skulle det vara bra ifall vaccinerna godkänns även för barn.
Citera
2021-05-31, 23:39
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Ingen anledning till oro för den Indiska mutationen.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/mutationen-tar-over-experten-inte-orolig/

Tycks vara en själsfrände till Jerzy Sarnecki. Hur som, samma andas barn.
Citera
2021-05-31, 23:45
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Spikprotinet innehåller inte viruset utan utgör dess hölje. Du kan omöjligen få covid-19 symtom av höljet.

Det är som en tom ryggsäck, tänkt att innehålla en bomb, men som inte gör det.
Det råkar vara just spikproteinet som är orsak till det mesta av symtomen vid covid-19. Detta är numera vetenskapligt fastslaget.
Citera
2021-06-01, 00:36
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja det kan vara så men vi ska vara glada för att så många forskare intresserar sig för covid. De kommer nog att räta ut våra frågetecken snart.
Ja

Jag följer dock hjärtinfarkter med intresse i Israel, Storbritannien och Sverige just nu, även fast det kommer att ta tid innan något direkt samband mellan vaccin och infarkter kan fastslås eller dementeras. Professorn nedan kan ha helt rätt, det lär märkas tydligt inom något halvår

"– Från den 11 april går kurvorna uppåt igen markant. Det är ett väldigt tydligt trendbrott. Nu är det tillbaka på helt normala nivåer, säger David Erlinge, professor i kardiologi och ordförande för Scaar-registret som är en del av Swedeheart, till Läkartidningen.

Han tror att en förklaring kan vara den informationsinsats som genomförts av Hjärt-Lungfonden, Svenska kardiologföreningen och Swedeheart.

– Tidsmässigt sammanfaller det. Jag personligen är helt övertygad om det, även om det är svårt att bevisa det. Det hände inget annat. Folkhälsomyndigheten ändrade inga riktlinjer, och viruset sprider sig fortfarande, även om ökningen planat ut.

David Erlinge berättar att siffrorna för den senaste veckan till och med visar på något fler hjärtinfarktpatienter än vad det brukar vara."

https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/05/hjartinfarktpatienter-soker-sig-till-sjukvarden-igen/
Senast redigerad av LadySweden 2021-06-01 kl. 00:38.
Citera
2021-06-01, 03:35
Medlem
Antal fall fortsätter att öka i bland annat Thailand (+5484), Malaysia (+6824) och Sydafrika (+2792). Befolkningsmängden i dessa länder är 70, 33 respektive 60 miljoner så det är är inte jättehöga siffror per miljon innevånare jämfört med vad vi i Sverige har haft. Det blir 78, 206 respektive 47 fall per miljon innevånare. Källa: Worldometer.
Citera
2021-06-01, 04:05
Medlem
Antal fall ökar också i Storbritannien (+3383) och det som är oroväckande är att andelen av den Indiska varianten ökar väldigt snabbt och svarar nu för 80% av fallen och den drabbar även de som bara har fått en dos vaccin.

I Vietnam har de fått en variant som är en blandning av UK och Indien varianterna och den sägs smitta väldigt lätt (luftburen? jag är tveksam eftersom Vietnam inte har haft någon smitta att tala om under hela epidemin och de har väldigt låg vaccinationsgrad så det är rätt självklart att det då sprider sig lättare i en helt oskyddad befolkning).

Källa Worldometer och Dr John Campbell.
Citera
2021-06-01, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vill du ha en länk till Socialstyrelsens statistik för misstänkta biverkningar, trots att den i dagsläget inte säger mycket?

I ditt andra stycke klargörs varför du inte alls förstår problemet.
Problemet är alltså inte att spikprotein skulle saknas i lymfsystemet. Problemet är att spikprotein inte stannar i lymfsystemet.

Ett mrna- vaccin är ett mrna med kod för tillverkning av ett spikprotein som Sars cov 2 använder för att infektera celler. Vaccinet talar om för celler att de ska tillverka detta spikprotein. Det är sedan detta spikprotein immunförsvaret reagerar på.
I lymfan får immunförsvaret ypperligt tillfälle att bygga upp ett försvar mot spikproteinet. So far so good.

Problemet är att vaccinerna inte stannar lokalt, dvs i överarmen/ axeln, och därmed produceras spikprotein annorstädes i kroppen. Spikprotein "läcker" även ut i blodomloppet. Stannar vaccinet lokalt blir läckan ytterst liten, men vaccinerna stannar alltså inte lokalt.
mRNA-vaccinerna har inte speciellt många biverkningar enligt förstudierna och enligt läkemedelsverkets statistik

Spikproteinerna som tillverkas av cellerna sprids inte ut sedan de tillverkats utan sönderdelas först inne i cellen av proteasomer för att sedan presenteras på cellens yta med hjälp av MHC I och MHC II (Major histocompatibility complex). bild på förloppet Där tas de om hand av immunsystemet.

Att en liten andel av mRNA-fettdropparna kan hamna i andra celler än i överarmen eller i lymfknutan i armhålan ser jag inte heller som något problem, det är samma förlopp men ger bara lägre immunsvar då det är längre ifrån någon lymfknuta.

Sedan skall man komma ihåg att jämföra med om man skulle råka bli infekterad med SARS-COV-2 på riktigt - då produceras ju virus och spikproteiner i miljontals gånger större kvantiteter om inte mer! Viruset har ju dessutom kod som tvingar cellerna att producera en massa andra betydligt farligare proteiner.
Citera
2021-06-01, 06:04
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Antal fall ökar också i Storbritannien (+3383) och det som är oroväckande är att andelen av den Indiska varianten ökar väldigt snabbt och svarar nu för 80% av fallen och den drabbar även de som bara har fått en dos vaccin.

I Vietnam har de fått en variant som är en blandning av UK och Indien varianterna och den sägs smitta väldigt lätt (luftburen? jag är tveksam eftersom Vietnam inte har haft någon smitta att tala om under hela epidemin och de har väldigt låg vaccinationsgrad så det är rätt självklart att det då sprider sig lättare i en helt oskyddad befolkning).

Källa Worldometer och Dr John Campbell.
Hur är det med tiden mellan doserna i Storbritannien? Följer de tillverkarnas anvisningar, eller free- stylear de som många andra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in