Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Anders Tegnells anhängare kommer att använda samma retoriska grepp som du använde nu, nämligen att framställa hård lockdown som det enda alternativet till Anders Tegnells strategi.
Nu är jag ingen särskild anhängare till Tegnell. Däremot är jag en stark motståndare till lockdown som jag anser skadar mer än det skyddar människor. Tyvärr är inte tillräckliga många som protesterar mot galenskaperna. Snacka om att stockholmssyndromet dyker upp igen...
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Saken är den, att när det blev aktuellt att diskutera "lockdown", så hade Anders Tegnell redan innan bestämt sig att inte ens försöka ta strid mot viruset. Chansen fanns i samband med sportlovet 2020. Därefter var det kört för Sverige.
Ja vi fick in mkt smitta självklart. Det var inte bra, men med facit på hand har det inte gått så mkt sämre för oss än för länder som varit stenhårda och i princip låst in folk. Jag vet inte vad som är bäst. Att stänga ner hela länder är inget som är gratis och får stora konsekvenser på ekonomin. Kanske hade bostadsmarknaden brakat ihop fullständigt om vi gått all in på att vi absolut inte ska få in någon smitta och vad hade då hänt med jobben och allas ekonomi?
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Jag har inte hängt med i virusets härjningar i Amerika. Men kan det handla om samma fenomen som ofta dyker upp i den här tråden, nämligen en oförmåga att skilja på orsak och verkan? Vanligtvis så är det dom platser som har drabbats hårdast av viruset, som tvingas att införa hårdast restriktioner. Det utnyttjar vissa skribenter till att peka på att platser med hårdast restriktioner har drabbats hårdast av viruset. Dessa skribenter försöker ge sken av att det är hårda restriktioner som har medfört kraftig smittspridning, istället för tvärtom.
Jag tror det har motsatt effekt att ta till hårda åtgärder på folkhälsan. Den blir sämre av att fler stannar hemma och att fritidsaktiviteter för barn förbjuds osv osv. Och skolstängningar är en fullständig katastrof för barnen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
I samband med sportlovet 2020, så gjorde Folkhälsomyndigheten valet att låta smittbärarna kliva rakt in i Sverige, utan någon kontroll. Vad blir resultatet av att man tillför en stor mängd smittbärare? Jo, resultatet blir att man snabbt startar kraftig smittspridning, som därefter blir hopplösa svår att bekämpa.
Det var nog inte bara vi som haft problem. Det var mkt mkt värre i södra europa. Och nu senare i östeuropa...
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Den bästa strategin hade varit att försöka hindra viruset från att komma till Sverige. Även om man inte hade lyckats stänga viruset ute för evigt, så hade man allt att vinna på att fördröja virusets ankomst så mycket som möjligt. Ju längre man hade fördröjt virusets ankomst, desto längre hade man kunnat fördröja införandet av restriktioner inne i samhället, till glädje för ekonomin.
Jag tror tyvärr att den här typen av virus går inte att stänga ute hur länge som helst. Alla kommer att få det här så smittsamt som det är. Och som tur är är det inte farligt för de allra flesta. Om inte vaccinet kommit så snabbt hade ekonomin brakat ihop fullständigt om vi satsat på att vi ska skydda oss och stänga ner landet och våra gränser. Jag tror inte på det här. Folk måste inse att det finns risker med att leva och att man måste sköta om sin hälsa om man vill sänka sina risker för att bli allvarligt sjuk.
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Jag anser att Anders Tegnell har passerat gränsen, från att stå passiv, till att faktiskt underlätta virusets spridning i Sverige.
Jag tycker inte någon särskild person är ansvarig för den här typ av virus spridning. Det går inte att stoppa hur gärna man än vill det. Alla kommer att få det här. Det är bara att tugga i sig. Antingen via vaccin eller naturligt via infektion.
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Nej. Viruset är mycket dåligt att sprida sig självt. Viruset förflyttar sig enbart ett fåtal meter utan hjälp. För att kunna ta sig runt hela Jorden, är viruset helt beroende av människors rörlighet.
Ja och det är också vår ekonomi. Du kan inte stänga ner hela världen hur länge som helst utan att det får allvarliga konsekvenser på ekonomin. Vill du göra oss alla bankrutta eller vad är det frågan om? Det är helt orimligt med tanke på att viruset trots allt inte är så farligt för de allra flesta.
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Jag håller med dig delvis. Jag tänker att man borde ha bekämpat smittspridningen hårdare under våren, med målet att kunna upphäva restriktionerna så snabbt som möjligt när den varmare årstiden kommer. Jag befarar att smittan bara kommer att avta långsamt under sommaren, vilket innebär att sommaren kommer att vara över innan smittan har nått så låga nivåer att restriktionerna kan upphävas.
Om man är för lockdown kan man inte klaga på tegnell. Han har ju tuffast regler av alla snart.
Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Skillnaden den här sommaren, är att vaccineringen pågår. Men frågan är hur långt vaccineringen har hunnit innan sommaren redan är förstörd för svenskarna. Än så länge har vaccineringen knappt hunnit fram till dom befolkningsgrupper där viruset sprids.
Det kommer nog gå bra det där. Hoppas de inte får för sig att vaccinera barn bara.