2021-06-01, 01:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Det är SD som blandar bort korten och gör sig obehövliga om de inte står för något så till den grad att de tappar väljare till något uppstickarparti med minimala resurser.

På vilket sätt är "öppen svenskhet" något som lockar en enda väljare? Står inte ALLA partier för öppen svenskhet?

AfS fick 0,3%, vad är det du inte fattar? SD har inget att frukta av detta tramsparti.

Du förstår inte den genomsnittlige väljaren pga att du är inne i sekterism. Den genomsnittlige SD-väljaren kommer från (S) el M, det är väljare som inte identifierar sig med SD för fem öre och ännu mindre med tramspartiet AfS. Dessa väljare håller för näsan när de lägger en taktikröst på SD i hopp om att (S) och/eller M ska vakna och ta tag i problematiken.

Dessa väljare, som var för öppen svenskhet innan SD var det, kommer aldrig att lägga sin röst på radikalare alternativ än SD. Risken är snarare att åtminstone de som tidigare röstat M nu väljer att gå tillbaka till M när M nu tuffat till sig i frågan migration/integration. Jag funderar själv på att göra detta.
Citera
2021-06-01, 02:57
Medlem
john-henry-edens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
En röst på Sd är en röst på moderaterna. Kd kommer att få mer till och med L skulle få mer om de ansluter sig till de konservativa och klarar spärren.

Jimmies välkammade gossar är ingen för arg upprorisk svensk.

Det viktigaste just nu är att byta regering och ändra riktning i migrationspolitiken. Det kan man endast göra genom att rösta på SD just nu.

Skulle oppositionen vinna valet 2022 så skulle AfS därefter vara en tänkbar alternativ.

Men som det ser ut i nuläget så är en röst på AfS praktiskt taget en röst på dom rödgröna
Citera
2021-06-01, 07:15
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenryBendix
AfS fick 0,3%, vad är det du inte fattar? SD har inget att frukta av detta tramsparti.

Du förstår inte den genomsnittlige väljaren pga att du är inne i sekterism. Den genomsnittlige SD-väljaren kommer från (S) el M, det är väljare som inte identifierar sig med SD för fem öre och ännu mindre med tramspartiet AfS. Dessa väljare håller för näsan när de lägger en taktikröst på SD i hopp om att (S) och/eller M ska vakna och ta tag i problematiken.

Dessa väljare, som var för öppen svenskhet innan SD var det, kommer aldrig att lägga sin röst på radikalare alternativ än SD. Risken är snarare att åtminstone de som tidigare röstat M nu väljer att gå tillbaka till M när M nu tuffat till sig i frågan migration/integration. Jag funderar själv på att göra detta.

Samtidigt målar media upp en bild av att SD är mycket extremare än vad de egentligen är. Trots det röstar folk på dem. Dvs jag tror att en hel del röstar på SD i tron att de har en mer radikal agenda än vad de egentligen har.
Citera
2021-06-01, 08:17
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Det skulle vara ifall de går med i kyrkan för att rösta men vem skulle tåla att vara med i en organisation som svenska kyrkan annars? För att utgöra motstånd? Inte som att jag skulle kunna tänka mig att infiltrera RFSL eller något, det är för mig främmande.

Tror tyvärr inte på något mer än en marginell framgång för AfS men det är en åsikt som mest reflekterar min åsikt om svenska folkets röstvanor än något annat.

Kyrkan har kommunisterna redan tagit över. Enligt vad jag hört var K G Hammar klockren kommunist och antagligen även Vejryd och Jackelén det också.
Citera
2021-06-01, 08:46
Medlem
Personligen tycker jag att SD är både bu och bä. De hatas fortfarande av etablissemanget (vilket är ett bra tecken enligt mig) men samtidigt ser vi hur SD håller på att försöka "normalisera" sig själva. Bland annat så är SD väldigt inställsamma mot moderaterna eftersom man vill inleda ett samarbete med dem. Vad händer om SD blir fullt "normaliserade"? Står vi på ruta ett igen då?

Jag tror inte på kulturell mångfald men jag tror på politisk mångfald och där kommer alternativ för sverige in i bilden. SD kommer att behöva påtryckningar högerifrån och Afs är det enda parti som kan åstadkomma detta. Kom även ihåg att SD började från scratsch en gång i tiden och slåss just nu om andraplatsen vad gäller storlek på parti. Det kommer knappast ta Afs lika lång tid som SD att komma in i riksdagen men jag är övertygad om att Afs kmr komma in i riksdagen.
Citera
2021-06-01, 09:03
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ja det var så det lät här på Flashback 2018. AfS skulle komma upp i ca 10%. I verkligheten blev det 0,2%. Dags att kamma er och skaffa ett jobb.

SD är enda möjligheten för oss som vill stoppa massinvandringen så gott det går. En röst på AfS är en röst på (S) = landsförräderi.

Afs toppen är en elit där alla kan försörja sig. Däremot får vem som vill rösta på Afs, ingen mannamån. Halta lytta invandrare, utvandrare, kristna, okristna, alla som ledsnat på sossepolitik och stupida Annie.
Citera
2021-06-01, 09:07
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
0,3% besvikna SD-väljare förra valet, närmare bestämt. Det är inte mycket.

Genomsnittssvensken = medelsvensson. Medelsvensson är inte etnonationalist, utan på sin höjd SD-anhängare som gillar "öppen svenskhet". AfS kommer aldrig komma någonstans så länge man har rasister och smygnassar som sina främsta anhängare. Det gjorde inte SD heller, för den delen.

Alla har rätt att rösta kan välja att stödja det parti de vill. Det kallas demokrati.

Afs stöter inte bort röster oavsett vem som lagt den. Däremot är det partiet som står för politiken inte väljarna.
Citera
2021-06-01, 10:25
Medlem
wwrs avatar
Som vanligt anser AfS att vägen framåt går bakåt. Jag vill gärna veta vad AfS anser om kvinnliga präster. Skall dessa "återvandra" ur kyrkan eller är det fler verser än de i Korinthierbrevet som Gustav anser bör strykas?
Citat:
Att svenska kyrkan återigen blir sina bekännelseskrifter trogen
(FB) Alternativ för Sverige (AfS) - samlingstråd
Citera
2021-06-01, 11:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Samtidigt målar media upp en bild av att SD är mycket extremare än vad de egentligen är. Trots det röstar folk på dem. Dvs jag tror att en hel del röstar på SD i tron att de har en mer radikal agenda än vad de egentligen har.

SD är precis där det för tillfället är mest gynnsamt att vara, och gör det som kan göras. Svensken blir inte radikalare än så. AfS kommer att raderas ut 2022 och sedan försvinna. Det är mitt tips.
Citera
2021-06-01, 11:37
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
SD är precis där det för tillfället är mest gynnsamt att vara, och gör det som kan göras. Svensken blir inte radikalare än så. AfS kommer att raderas ut 2022 och sedan försvinna. Det är mitt tips.

Det är inte utan att man äcklas lite av ditt slemma beteende. Inte för att du föredrar SD framför AfS, utan för att du så uppenbart finner glädje i att trampa på ett nationalistiskt alternativ. För du kan knappast uppfatta AfS som ett hot mot SD, när du om och om igen upprepar litanior om AfS litenhet.

Om nu AfS är så litet, exakt vad är då ditt problem? Vad är det du egentligen vill ha sagt i denna tråd? Få lindring i ditt småkukade känsloliv, genom att uppbära ryggdunkningar från andra SD-präster?
Citera
2021-06-01, 12:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Den skitnödiga beröringsskräcken som SD haft till svensk etnicitet har gjort att man varit dåliga på att stå upp mot etniskt hat mot svenska barn, vilket man garanterat förlorat röster på.

Vilka röster? Har folk röstat på MP för att SD inte är tillräckligt etnonationalistiska? De enda röster de kan ha förlorat är AfSs röster och soffan, men hade dessa verkligen röstat SD bara SD varit etnonationalister? Denna grupp stör sig på mycket mer i SD än detta; vissa ogillar homosexualitet, andra ogillar judar och Israel, en stor del kommer alltid vara mot större partier för att de är allmänt motvalls. Vi talar om tiondelar av en procent här medans SD kan förlora 10 % på din politik.
Citera
2021-06-01, 12:21
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av john-henry-eden
Det viktigaste just nu är att byta regering och ändra riktning i migrationspolitiken. Det kan man endast göra genom att rösta på SD just nu.

Skulle oppositionen vinna valet 2022 så skulle AfS därefter vara en tänkbar alternativ.

Men som det ser ut i nuläget så är en röst på AfS praktiskt taget en röst på dom rödgröna

Exakt. Även 2018 var en röst på afs en röst för Löfven.
De få röster som skiljde mellan 1 mandat som gick till C istället för SD hade ändrat så mycket.
Förmodligen hade regeringen vart desamma till en start. Men M+SD+KD+L hade haft majoritet och de tycker lika i många frågor.
Vågar man riskera ett likadant resultat 2022?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in