2021-05-31, 21:56
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Kräks på dessa godhetssignalerare. Totalt onödig information... Man kan ha ett normalt liv utan vaccin. Det har jag haft exakt hela pandemin. Vad fan dillar de om?
Håller med! Tvingande röd knapp på ovaccinerade istället.
Citera
2021-05-31, 21:57
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Tycker att du skall kolla kurvan över döda jämfört med förra våren, samt hur mycket snabbare kurvan för inlagda minskar jämfört med föregående år.
Vi ligger nu ungefär på samma antal inlagda som det var i början av juli -20.

Det var inte bra. Då har inte vaccinerna hjälpt något när det gäller folk på sjukhus.

Enda anledningen till att vi planat ut lite tidigare i år jämfört med förra året beror troligtvis på att vi lärt oss mer om viruset och kan ge en bättre och snabbare vård, vi får ut folk snabbare från sjukan. Vilket vi måste.

Att vi bara ligger en månad före 2020 när det gäller folk på sjukhuset är illa.
Citera
2021-05-31, 21:58
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Tycker att du skall kolla kurvan över döda jämfört med förra våren, samt hur mycket snabbare kurvan för inlagda minskar jämfört med föregående år.
Vi ligger nu ungefär på samma antal inlagda som det var i början av juli -20.

Absolut, det har jag inte heller gjort. (Har du en länk för du gärna posta den om du känner för det)
För mig var det ett antagande då man förra året snacka om att det avtagit med mindre döda. Då är frågan, hur mycket hjälper vaccinet vs de som redan haft det vilket det inte finns någon data på. Det är det jag är mest intresserad utav.
Citera
2021-05-31, 21:59
Medlem
virvelbaggs avatar
Peru mer en dubblar sina antal avlidna.
The results of the study put the new toll at 180,764 in a population of about 32.6 million, compared to recent data indicating that 69,342 people had died from COVID-19.
https://apnews.com/article/peru-health-coronavirus-pandemic-64aa6bf464e40f384c5e4f108a8e75a6
Citera
2021-05-31, 22:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Håller med! Tvingande röd knapp på ovaccinerade istället.

Var har jag sett det här i världshistorien?
Citera
2021-05-31, 22:06
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ja fast om du varit i Norge och Finland någon gång inser du att dessa länder inte alls är så speciellt lika oss. Oslo är en liten byhåla i jämförelse med stockholm och de har nästan inte tagit emot några invandrare alls jämfört med oss som har drabbats mkt hårt i pandemin pga deras trångboddhet och avsaknad av möjlighet att kunna jobba hemma.

Det är inga smittskydd utanför Sverige vad jag sett som tror att det skulle varit en avgörande faktor. Ur ett internationellt perspektiv är vår expertis inte speciellt tung.

Citat:
Dessa medier är korrupta och spelar kinesiska kommuistpartiet i händerna och verkar stödja lockdownvansinnet. Om du kollar runt lite på nätet så kan du se att det riktas kritik mot framförallt BBC just nu. Även CNN verkar ha korrupta journalister på kinas sida.

Sträcker det sig även till uttalanden från deras smittskydd?

Citat:
Ser man på överdödligheten så klarade vi oss mkt bra. Man kan inte titta på dödstalen då det är extremt missvisande. Sedan måste man förstå att vi inte alls är så lika Norge och Finland. Det är helt andra länder...

Den vettiga jämförelsen är och har alltid varit till grannländerna. Läs mer media från grannländerna och andra länder, där den journalistiska nivån generellt är högre.

Det är inte så att de aktivt bashar Sverige, men de har inget behov av att försvara vårat misslyckande heller och kallar en spade för en spade.

Citat:
Och man måste också förstå att även nedständningarna kostar liv som också måste tas med i den totala beräkningen. För att inte tala om alla männikskor som blivit av med sina jobb och försörjning.

Finns inget som tyder på att nedstängningar haft ihjäl folk, och bra länder ger gott ekonomiskt stöd.
Citera
2021-05-31, 22:10
Medlem
urgts avatar
Riktiga DDR-mediavibbar när svenskar har en egen uppsättning fakta som inte delas av andra länder. Tyvärr verkar vi vara ett medlöparfolk.
Citera
2021-05-31, 22:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Det är inga smittskydd utanför Sverige vad jag sett som tror att det skulle varit en avgörande faktor. Ur ett internationellt perspektiv är vår expertis inte speciellt tung.

Jag vet inte vem man ska tro på. Men de som säger sig "representera vetenskapen" har jag väldigt svårt att ta på allvar. Tänker på den där dr bullshit... förlåt Dr Fauci eller vad han heter.

Citat:
Sträcker det sig även till uttalanden från deras smittskydd?
Det är väldigt pro lockdown, munskydd och vaccin. Och alla som tror på något annat är faktaförnekare, vetenskapsförnekare och ska mobbas.

Citat:
Den vettiga jämförelsen är och har alltid varit till grannländerna. Läs mer media från grannländerna och andra länder, där den journalistiska nivån generellt är högre.
Det är inte vettigt att jämföra när länderna är så pass olika. Hade det bara bott personer med norsk, svensk och finsk bakgrund under liknande förhållande hade nog resultatet blivit ett annat är min starka tro.

Citat:
Det är inte så att de aktivt bashar Sverige, men de har inget behov av att försvara vårat misslyckande heller och kallar en spade för en spade.
Misslyckande och misslyckande. Så dåligt har det inte gått och vi har klarat ekonomin ganska bra också...

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-05-28/sweden-s-export-driven-economy-reaches-pre-pandemic-level?

Citat:
Finns inget som tyder på att nedstängningar haft ihjäl folk, och bra länder ger gott ekonomiskt stöd.
Det är alldeles ännu. Det kommer att kosta liv på andra sätt. Men ingen politiker som genomförde lockdown kommer att erkänna detta och det kommer att bli locket på.

Folk har blivit av med sina företag, blivit av med jobbet. Kids har slutat att idrotta och kanske blivit kriminella istället och de skjuter ihjäl varandra istället. osv osv. Nej lockdown räddar inte liv. Absolut inte. Det tar liv på andra sätt och det kommer att visa sig.
Citera
2021-05-31, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Absolut, det har jag inte heller gjort. (Har du en länk för du gärna posta den om du känner för det)
För mig var det ett antagande då man förra året snacka om att det avtagit med mindre döda. Då är frågan, hur mycket hjälper vaccinet vs de som redan haft det vilket det inte finns någon data på. Det är det jag är mest intresserad utav.

Denna länk tar upp just detta, med en graf en bit ner.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gWbABB/supertrend-pa-iva--farre-vardas-for-corona

Platz.se är ju bara att välj med datum från förra året på grafen för inlagda.
Citera
2021-05-31, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Ja, media och kanske framförallt sociala media tror jag gör folk helt dumma i huvudet och oförmögna till egna tankar och reflektioner. Många får nog för mycket och för snabb info större delen av dygnet för att hjärnan ska hänga med. Då gäller det att hitta narrativ i olika ämnen som man håller sig till, som en mall för att förenkla. Dessa narrativ delas av de man har på sin sociala media. Allra bekvämast är då att köra hela PK-paketet.

Skulle vara intressant med konkret info och data angående hur mycket alla dessa nedstängningar och begränsningar verkligen hjälpt. Annars har det ju bara varit känslomässiga reaktioner istället för rationella sådana. Det är som om idioter plötsligt har insett att gamlingar dör och tänker, fan vi måste stänga ner världen. Sen sitter de där och runkar till Aftonbladets data över döda och blir helt psykotiska. Unga, friska människor som armbågar sig fram i princip för att låta staten injicera ett experimentellt vaccin i kroppen som "skydd" mot ett virus som i princip har 0% dödlighet för denna grupp.
Citera
2021-05-31, 22:32
Medlem
urgts avatar
Citat:
Jag vet inte vem man ska tro på. Men de som säger sig "representera vetenskapen" har jag väldigt svårt att ta på allvar. Tänker på den där dr bullshit... förlåt Dr Fauci eller vad han heter.

Fauci är faktiskt akademiskt tung på riktigt, till skillnad från Tegnell. Många missar det eftersom han är rätt medietränad.

Citat:
Det är väldigt pro lockdown, munskydd och vaccin. Och alla som tror på något annat är faktaförnekare, vetenskapsförnekare och ska mobbas.

För att det är mainstream. Sverige är fringe.

Citat:
Det är inte vettigt att jämföra när länderna är så pass olika. Hade det bara bott personer med norsk, svensk och finsk bakgrund under liknande förhållande hade nog resultatet blivit ett annat är min starka tro.

Snarare hade det nog gått åt helsike om vi hade haft hand om smittskyddet i duktigare länder.

Tänk om FHM hade haft hand om Nya Zeeland eller Singapore t.ex.

Citat:
Misslyckande och misslyckande. Så dåligt har det inte gått och vi har klarat ekonomin ganska bra också...

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-05-28/sweden-s-export-driven-economy-reaches-pre-pandemic-level?

Det är alldeles ännu. Det kommer att kosta liv på andra sätt. Men ingen politiker som genomförde lockdown kommer att erkänna detta och det kommer att bli locket på.

Folk har blivit av med sina företag, blivit av med jobbet. Kids har slutat att idrotta och kanske blivit kriminella istället och de skjuter ihjäl varandra istället. osv osv. Nej lockdown räddar inte liv. Absolut inte. Det tar liv på andra sätt och det kommer att visa sig.

Låter ju väldigt troligt att det skulle väga upp, och för övrigt så har gymnasieskolorna varit stängda mycket längre här än i t.ex. Danmark och Tyskland. Är bara för grundskolor vi sticker ut.
Senast redigerad av urgt 2021-05-31 kl. 22:35.
Citera
2021-05-31, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KreugerGuld
all krigsberedskap var nedmonterad, inget lager bas sjukvårdsartiklar, vill minas att det mest simpla fattades förrra året som tex munskydd, vi skall vara glada att denna pandemi är så mild att den inte slagit ut vatten, el, mat, transporter och läkemedel. Vi har inga lager av detta.
Hur lagrar man ”transporter”? Och vatten och el? Hur då, bergrum fyllda med gammalt vatten och enorma förråd av batterier?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in