2021-05-31, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Att som KL försättas på fri fot och inte häktas men vara fortsatt misstänkt är inte samma sak som likt HD bli helt avskriven från misstankar, utredning nerlagd och skadestånd utbetald för oskyldig häktning. Så jo, det blir förtal av alla som här fortsätter skriva att HD varit delaktig i mordet.

HD var så packad av droger när hon var häktad / anhållen? i en vecka. Det ser vi ju när vi läser FUP. Hon kunde ju inte ens svara på frågorna som ställes. Dessutom vågade hon inte svara när hon kunde, för att hon inte kom ihåg vad hon svarat tidigare.
Hon visste precis hur hon skulle göra för att komma undan.
Citera
2021-05-31, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Varför gjordes det inte när hon var häktad?

Ja säg det. Det är nog mycket som inte har kollats i detta fall.
Citera
2021-05-31, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalaSthlm
Jag är 100% enig med dig. Tror också detta var planerat från Stefans sida, om det skulle bli en fällande dom.

Vidare satsar jag mina 5 cent på att den andre personen är SOA, att Stefan skjutit sig med hans jaktvapen och att SOA är helt oskyldig. Obs - jag har inget belägg för detta alls. Är vad jag TROR.

Sån jävla fegis denne Stefan. 🤮

Fortfarande är vederbörande misstänkt i utredningen, men i betydligt lägre grad. Så då stänger jag inte dörren helt för en vändning även i detta fallet.
Citera
2021-05-31, 19:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Du har rätt.

Du vet att det inte handlar om vem som rätt eller fel här, utan jag resonerar. Jag vet att du förstår det och att det du säger är minst lika "rätt".

Det är viktigt nu att alla de invlverade pratar och reflekterar om hur de tänkte och varför det blev som det blev. Och det är jag säker på att de gör, inte minst genom att det blir så stora rubriker och de intervjuas.

Tufft för dom.

Man kan ju önska att det hela skulle leda till någon förbättring i hur man ska agera i liknande situtationer.
Citera
2021-05-31, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Egentigen så behövde de inte en kristallkula. Om jag nu ska tala från "andra sidan" (jaja, inte den sidan alltså

De hade hans udda film (jag hatar Åsa) och även hans avslutande försvarstal, där han faktiskt säger hur han skulle ha gjort det perfekta mordet på LW.

Inte att han aldrig skulle göra det...

Så kristallkulan behövde de inte.

Kan det var på det sättet att efterom det är flera personer involverade, så litar alla lite på varndra, att någon annan tar tag i saken?

Tror ingen av de här männsikorna menade illa, eller ens såg detta komma. Då hade de gjort det som behövdes.

Man vet ju själv att man kan göra felbedömningar ibland, och sedan tänka; hur kunde jag tänka/göra så? Den mänskliga faktorn.

Jag råkade se ett uttalande från ngn blaska (som jag inte återhittat), att det som ändrade HRs ståndpunkt var Telia.killens info om LWs mobil och dator. Men det framgår i domen. SD kan reagerat på det faktum att han misslyckats - inte var den smartaste.
Senast redigerad av Remark 2021-05-31 kl. 19:48.
Citera
2021-05-31, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Han är människa, vill inte ta ansvar, trots att det är han dom var högst ansvarig i detta mål.
Jag hade högre förväntningar på kompetensen, men han vill inte få sin stjärnglans skuggad.
Men faktum är att åklagarna yrkade på häktning allra senast i samband med dom.
Så snart hovrätten var på det klara, vilket de inte kan ha varit i fredags 10:59, så skulle de begärt Stefan häktad.
Nu får du hejda dig lite grand. Domaren har ju faktiskt förklarat vad som gäller.

Hade ni som hovrätt kunnat ta ett eget beslut och häkta honom någon eller några dagar innan domen?

– Det kanske hade varit möjligt, rent teoretiskt, men jag har aldrig varit med om att man frångått ett yrkande från åklagaren

Som de också sa i artikeln - som nu citerats till leda - att man har ingen kristallkula. Och man har heller aldrig varit med om något liknande.

P7an visade heller inte på något allvarlig psykisk störning - sen om han var psykopat, narcissist etc påverkar inte bedömningen. Och ärligt talat tror jag vi är mycket få härinne, om någon, som trodde han skulle ta livet av sig. SD älskade SD mer än någon annan, och med hans grandiosa självkänsla så kändes det omöjligt att han skulle göra så. Men uppenbarligen var självmord en god idé för mannen som tappade ansiktet inför hela världen, inkl älskade HD och sina döttrar. Och SOA. Och JG.
Citera
2021-05-31, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Hon är duktig på det.. men GC är viktigt för henne och hon städar..

Mmm..Det är bra att det finns de som tagit backuper så vi kan se vad som tagits bort. Kan ju innehålla ledtrådar. Eller falskspår.

Vi kan i alla fall förstå att det är någon med tillgång till lösenord som är inne och raderar. Det är inte polisen i vart fall.
Citera
2021-05-31, 19:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Fortfarande är vederbörande misstänkt i utredningen, men i betydligt lägre grad. Så då stänger jag inte dörren helt för en vändning även i detta fallet.
Det som är bra är att det ÄR en Fu, de kan ju hitta vad som helst för konstigheter kring SD, lite bifynd och sånt.
Jag har inte stort hopp men bättre än ingenting.
Just nu hoppas jag de kollar vem som roddar på hans konto, om det nu inte är de själva.
Om nu loggar försvinner är det dock konstigt.
Senast redigerad av develi 2021-05-31 kl. 19:47.
Citera
2021-05-31, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Jag tror inte det upptäktes så snabbt, för min egen del var det först vid analysen utomlands som jag förstod att de ens hittat ett hårstrå, med rot!
Antagligen schabblades det bort lite inledningsvis, det är inte alla som har kört på samma planhalva som åklagarna, om man säger så..

Ja och när man skickar iväg bevis, så gör man det för att jämföra mot en viss persons DNA. Inte bara på måfå så att säga och nu skulle hårstrået jämföras mot Stefans DNA.
Citera
2021-05-31, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tvivlar starkt på att polisen är ine och grejar ibland GC-konton eller ens loggar in där. Verkar vara rent slöseri med resurser. Framförallt i det här läget. Och varför skulle det göra det? Jag har säkert missat en massa viktig ang geocaching kontra mordet men att polisen skulle logga in där i det här läget känns överkurs.

Jag har tagit mig en titt. Verkar rätt lugnt på polisfronten vad gäller hans konton generellt. Iaf vad gäller ändrade inloggningsuppgifter och återställningsadresser osv.
Citera
2021-05-31, 19:48
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urshult
Mmm..Det är bra att det finns de som tagit backuper så vi kan se vad som tagits bort. Kan ju innehålla ledtrådar. Eller falskspår.

Vi kan i alla fall förstå att det är någon med tillgång till lösenord som är inne och raderar. Det är inte polisen i vart fall.

Hoppas att polisutredarna är medvetna om att någon idag tydligen städar i SDs kvarlåtenskap - dit hans GC-konto räknas. Han har knappt kallnat och är fortfarande ett misstänkt mordoffer - men någon är där och städar upp....

Det borde nog egentligen förhindras tills utredningen om SDs död är färdig.
Citera
2021-05-31, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag råkade se ett uttalande från ngn blaska (som jag inte återhittat), att det som ändrade HRs ståndpunkt var Telia.killens info om LWs mobil och dator.

Det skulle ju isof kanske kunna tolkas som att Avels mfl trådisars arbete ändå gav resultat.
För Teliakillens vittnesförhör ersatte väl A*ette S*randl*s dito som först var inplanerat men ändrades efter ÅH mottagit Avels 70-sidorstext med fel i den delen av utredningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in