2021-05-31, 01:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Jag tror inte SD's mord på LW var vidare planerat eller genomtänkt.

HD kan mycket väl ha ställt ett ultimatum med kort varsel. Nu, eller så förlorar du mig för alltid.

Kanske kombinerat med att LW gjorde det också; om det inte blir du och jag, så berättar jag ALLT.

SD valde HD. Ett enkelt val - men med oerhörda konsekvenser.

USA resan är sista chansen i SD's huvud att "ordna så allt blir bra igen".

Sen sa det bara smack.
Så kan det vara. Ett ultimatum av nåt slag och
resan är en kritisk tidpunkt.
HD satsar på återförening där LW inte är med och stör (enligt hennes syndabockstänk).
Lovebombing stegras inför avresa ihop med att bollen ligger hos dig hur vår relation ska utvecklas, så frågan är hur involverad (drivande) hon kan vara om så är fallet.

2017 var det livslångt kontaktförbud enligt HDs direktiv. Det sket sig. Han startar upp Rt och frekvent byte av kanaler.

SD:
"Vi måste gemensamt ha denna regel för vår skull"

Dealen efter HDs skilsmässa är som sagt att hålla LW i skymundan till slutet på augusti.
Han blir mer paranoid ju svagare is han är på.

"– Det är när han riskerar att förlora NN (exhustrun) som han blir riktigt farlig, säger Ester Andersson Zandvoort." live NA

LW till MS feb 2018 (om SD):
"Hon kanske försöker finta dig genom min telefon"
"Om jag skriver nåt konstigt är hon inblandad"
"INGEN annan öppningsfras än "öppet" är okej som inledning"
"Kommer det nåt hej eller så, då har hon tvingat mig att skriva för att se om du svarar"

Finns en hel sjö att ösa ur ang hans paranoia och risk för kontrollförlust:

18 feb 2018:
LW: Det är inte hämnd.
Det är slut på att skydda dig.
Jag har i många, många månader gett dig något du inte förtjänar. gör det inte länge till.
SD: Du ska inte skydda mig. Du ska tänka på oss.
LW: Du ger inget oss.
(..)
SD: Vi KAN få det bra.
LW: Du vet vad jag begär.
(...)
SD: Du minns att du lovat att Rt gäller omedelbart och utan tveksamhet så fort jag skriver? Och att det är för oss.
(..)
LW: bara att du skriver att rt är för oss är fel i grunden.
Rt är för att DU valt att låta henne ha kontroll över din telefon, dina konton, ditt liv."

LW till HÅ (enbart LW citerad)
1 mar 2018:
-jag har ju lovat dyrt och heligt att aldrig nånsin berätta för en levand emänniska att vi har kontakt fortfarande.
-vilket jag ju bryter typ varje dag.
(...)
- Jo, nu blev det i alla fall att jag råkade berätta för S att M vet att jag och S har kontakt.
- Han blev galen.
- och när jag skrev med M nu i kväll visade det sig att han pratat vidare lite.
- å nu är risken överhängade att det sipprar fram till frun att vi har kontakt. "

LW till HÅ
5 mar 2018:
" Jo, det är ju ett alltigenom skevt tillstånd alltihop.
Det yttersta hotet i hans värld är alltid att hon ska få veta att han fortsatt ha kontakt med mig. För honom är det världskatastrof om hon öht får veta att vi har kontakt, än värre såklart om hon vet att vi faktiskt fortsatt träffas kontinuerligt, att han fortsatt luras och ljuga henne rakt i ansiktet, varje dag även efter de nya, heliga löftena. " Ab 168
Senast redigerad av develi 2021-05-31 kl. 01:58.
Citera
2021-05-31, 01:58
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urshult
Hans tänkande är nog svårt att förstå. Tror man måste vara inläst och erfaren på psykiatri för det.
Det jag kunnat tolka från develi, Zilvereko, FS, Firesnake m.fl. är att SD:s kontrollbehov och utkomst av kontroll var det viktigaste, inte någon annans känslor i vart fall. Därför agerade SD enbart intellektuellt rationellt och var emotionellt handikappad avseende empati och andras behov. Enda gången SD agerade emotionellt var när hans behov på något sätt tillfredsställdes. Sexuellt och självkänsla var nog de starkaste uttrycken för det.
Därför tänkte sannolikt inte SD att hans suicid skulle påverka andra först och främst. Han valde suicid för att det var det enda valet han kunde göra på en massa år. I fängelse kan han inte välja så mycket ju och bara tanken att han inte skulle kunna välja själv och inte kunna manipulera i någon större omfattning, var nog väldigt skrämmande för han. Minst 11 år i finkan är lång tid.

Om han fattade att hans otillräcklighet i förhören fällde honom är svårt att sia om. Men den grandiosa personligheten kom hur som helst åter gång efter annan då han ändrar sina svar och tror att det ska passera obemärkt förbi. Han hittar på förklaringar till en del missar men har inte kapacitet att förklara allt. Om han hade varit så smart som han trodde (och sa) sig vara, hade han redan innan mordet filat på tänkbara svar på tänkbara frågor.
Han trodde sig vara smartare än sin omgivning och föll tungt som en sten.

En bonus med suicid är att han lämnar många frågor obesvarade efter sig, såvida inget dyker upp i efterhand, vilket jag tror och hoppas att det gör. Det vore väl det ultimata långfingret att lämna bekännelse och vad andra ev. kan veta, efter sig.

Jo komplicerat alltihopa .

En sak som kan ha varit, är ju att SD kan ha sagt till SOA, att det var HD som fick honom att mörda LW och att han mer eller mindre kände sig tvungen att göra det för hennes skull !??

Det har jag funderat på ; om alla i den här härvan blev oense med varandra om ;vem vad och varför allt blev som det blev , och att SD insåg till slut att han stod ensam i att bli dömd ?
Då stod han inte ut !
Han kanske kände att HD krävde vissa saker och LW krävde vissa saker och han fick ta allt ansvar i att göra dessa två kvinnor nöjda !?

(Spekulation)

Så kanske en del män behöver slippa kvinnor i största allmänhet så slipper det bli trassel och tandagnisslan ...men det är ju mycket bättre att bara lämna istället för att döda , ju ...

Att han på något sätt inte riktigt tog till sig att vad människor än begär eller säger så är det endast den som utför handlingen som åker i fängelse ...

Att man helt enkelt som person måste ha ett eget gott omdöme om vad som är rätt och fel och vad man väljer att göra trots andra människors tyckande och tänkande ...

Alla vi människor har ju ett eget ansvar i livet för vad vi gör ...mot oss själva och mot andra...

De som är 18 år och uppåt i åldern .

(Spekulation)
Senast redigerad av landbandy 2021-05-31 kl. 02:06.
Citera
2021-05-31, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Jo komplicerat alltihopa .

En sak som kan ha varit, är ju att SD kan ha sagt till SOA, att det var HD som fick honom att mörda LW och att han mer eller mindre kände sig tvungen att göra det för hennes skull !??

Det har jag funderat på ; om alla i den här härvan blev oense med varandra om ;vem vad och varför allt blev som det blev , och att SD insåg till slut att han stod ensam i att bli dömd ?

Att han på något sätt inte riktigt tog till sig att vad människor än begär eller säger så är det endast den som utför handlingen som åker i fängelse ...

Att man helt enkelt som person måste ha ett eget gott omdöme om vad som är rätt och fel och vad man väljer att göra trots andra människors tyckande och tänkande ...

Alla vi människor har ju ett eget ansvar i livet för vad vi gör ...mot oss själva och mot andra...

De som är 18 år och uppåt i åldern .

(Spekulation)

Jaa, så kan det mycket väl ha tett sig. Bra tänkt!!
Han trodde de var en sammansvetsad enhet men i slutändan var det inte så? Är det så du tänker? Fullt tänkbart!
Citera
2021-05-31, 07:15
Medlem
I vilken bilaga av FUPen kan jag läsa Stefan och Lenas meddelande till varandra?
Citera
2021-05-31, 07:40
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nej, jag tror - som jag skrev - inte att det hade mött några formella hinder. Men en hovrätt brukar alltså inte göra så, i vart fall inte om inte åklagaren yrkat på häktning i slutpläderingen.

Jo, men det är skillnad. Ingen processuell regel avkräver någonsin en domstol att den ene eller andre tilltalade måste häktas, oavsett hur skyldig domstolen är övertygad om att h*n är. Om en domstol däremot blir förvissad om en tilltalads oskuld, ska vederbörande släppas ögonaböj, annars har den tilltalades rättigheter grovt förtrampats, och rättens ledamöter har begått tjänstefel.

Det är ju också högst ovanligt att personer tar livet av sig direkt efter att ha fått en dom mot sig meddelad. Jag kan inte minnas när det skedde senast före SD. Det blir lite Monday Morning Quarterbacking när alla med facit i hand nu breder ut sig över hur oerhört släpphänt Göta agerade.
Ja, det är förstås skillnad, men vad jag ville ha fram var att en domstol rimligen borde kunna gripa en person innan en fällande dom har avkunnats utan att det för den skull begås något formellt fel som kan ställa till det.

I just detta fall hade det varit synnerligen lämpligt. Visst är det så att vi nu har facit i hand, men med tanke på alla konstigheter SD haft för sig hade det gått att tänka sig att både det ena och det andra hade kunnat hända, även att andra människor hade kunnat råka illa ut.

Men vi bör förstås tänka på att domstolen ju inte har följt SD:s uttalanden och bravader på samma sätt som exempelvis denna tråds läsare har gjort. Hade så varit fallet skulle man nog kunna tänka sig att de hade sett till att han greps innan domen avkunnades.
Citera
2021-05-31, 08:26
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Nu förstår jag inte hur du menar. Om SD valde att ta sitt eget liv, så ansåg han troligen själv att döden var lindrigare än ett fängelsestraff? Det har väl inget med utdömda dödstraff att göra eller vad människor i gemen anser om dödsstraff? SD valde döden. Han blev inte dömd till döden.
Ja han valde det. Men jag förklarade varför jag anser att döden är värre än fängelse. Jag tror även SD tyckte det egentligen men presige eller något fick honom att avsluta livet. Tror jag.
Citera
2021-05-31, 08:40
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Det är inte för att han satt häktad utan för utlägg han hade för egen bevisning. I TR fick han rätt till denna ersättning, men i och med att han nu blev döms så upphävdes det beslutet.

Från TR
2.5 Stefan Davidssons yrkande
Stefan Davidsson har, vid en frikännande dom, begärt ersättning för kostnader med 41 815 kr för utlåtande av Fria Rättsläkarna Biofas AB inklusive tillhörande kostnad för att med bud översända relevanta handlingar till dem.
Vad handlade dessa utredningar om?
Togs de ens upp i domstolsförhandlingarna eller kastade advokaterna allt i papperskorgen?
Citera
2021-05-31, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ur HR domen från i fredags.
”Hovrätten upphäver beslutet (från den frikännande domen i TR, mitt förtydligande) att tillerkänna Stefan Davidsson ersättning av allmänna medel på 41.815kr ”
Med ränta avrundat till knappt 50’ eller kanske bättre beskrivet som drygt 40’ .

TR och HR domarna återfinns på sidan ett i denna tråd.

Det var pengar han fick då för att ersätta honom för en egen utredning där han anlitade Sonny Björk. har inget med ersättning för häktestiden att göra.

Edit: Jag måste nog be om ursäkt. Tror att jag kan blanda ihop detta med Wilma-fallet.
Senast redigerad av kusinvitamin65 2021-05-31 kl. 09:20.
Citera
2021-05-31, 09:03
Medlem
Igår förmiddag hade HD 13400 st loggade GC-burkar. Sen på eftermiddagen hade hon 13399st.

Idag är det 13396 loggade burkar.

Nån GC-mänska som har nån fundering kring varför räkneverket går bakåt?

Bara för att cachar arkiveras eller på annat sätt ”upphör” så räknas väl fynden eller hur funkar statistiken egentligen?

Borde ju pajja dessa viktiga sviter av fynd som det ju uppenbarligen tvistats mycket om då loggar plockats bort av CO osv?
Senast redigerad av Avel 2021-05-31 kl. 09:14.
Citera
2021-05-31, 09:06
Medlem
Otto Flicks avatar
Klurar på hur det är rent generellt, har man reserestriktioner vid ett överklagande som detta? För i teorin skulle han väl kunnat cacha i Treriksröset eller solat i Thailand när domen blev officiell? Skulle bli dyrt att han bevakning på honom en tid före domen annonseras utifall utslaget de ändrar den och fäller honom.
Citera
2021-05-31, 09:07
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Igår förmiddag hade HD 13400 st loggade GC-burkar. Sen på eftermiddagen hade hon 13999 st.

Idag är det 13996 st loggade burkar.

Nån GC-mänska som har nån fundering kring varför räkneverket går bakåt?

Bara för att cachar arkiveras eller på annat sätt ”upphör” så räknas väl fynden eller hur funkar statistiken egentligen?

Borde ju pajja dessa viktiga sviter av fynd som det ju uppenbarligen tvistats mycket om då loggar plockats bort av CO osv?

Hur har hon lyckats få 599 loggar på en dag undrar jag.
Citera
2021-05-31, 09:09
Medlem
I dessa tider med allt som hände i denna ”twist” i fallet i fredags kan jag inte sluta tänka på vad det talades om i sällskapet (SD, HD, SOA mfl) när de ”storstädade” SD’s hus strax efter LW’s försvinnande och död. Trodde samtliga att SD var oskyldig till det som hänt LW, och tyckte det var naturligt att storstäda hans hus vid just det tillfället.

Det känns som det är sällan som det finns andra personer i den här utsträckningen runt en utredningen som i detta fall. (Läs HD och SOA)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in