2021-05-30, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Pistolhistorien fortalte TH på eget initiativ, på tampen av et avhør der han hadde gjennomgått sine analyser om hendelser etter forsvinningen.

Javel.

Kan det være at han forventet å få spørsmål om våpnene han visst politiet måtte ha funnet i 2. etasjen.

Det er så helt absurd å dra den pistolhistorien. Sånn ut av intet.

Edit

Kan hende TH var veldig bekymret over hva politiets reaksjon på ulovlige våpen ville bli. Og at pistolhistorien var ment som et forsøk på å fiske, sondere terrenget litt, for å finne ut hva politiet mente om våpnene.

At han tenkte den historien litt annerledes, men fikk ikke responsen han ønsket seg, og så ble hele pistolhistorien bare helt absurd og rar.
Senast redigerad av kornblomst 2021-05-30 kl. 16:47. Anledning: Edit
Citera
2021-05-30, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
At TT ikke vil ta i våpenhistorien med ildtang en gang, sier meg at til og med de innser at dette er spikeren i kista for TH’s troverdighet. Fornøyelig.

Ja, er det ikke rart - pistolhistorien møtes med fullstendig taushet fra TT.
I stedet hamres det løs på RU med gjentagende og intetsigende innhold.
Citera
2021-05-30, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Min tanke er at man kanskje kan se avhørene av TH og RU i forskjellig kontekst.
At de har gitt tilsvarende opplysninger til politiet om møtevirksomheten, tilsier
ikke nødvendigvis at de er direkte samkjørt, eller at de på noen måte har blitt
enige seg imellom med hensyn til hva som skal sies. Man kan likevel kanskje
tenke seg at TH tidligere har antydet overfor RU at han ikke trengte å nevne for
andre hva de hadde snakket om. Ikke på en "nå holder du kjeft"-måte, men kanskje
en mer "sånn oss imellom"-måte.

Det er kanskje mulig å tenke at de har hver sin grunn for å holde tilbake opplysninger
om disse møtene. TH fordi han bevisst har brukt RU som informasjonskilde, og i tillegg
har lagt opp til RU som syndebukk - da gir det kanskje TH "troverdighet" å ikke helt
ha oversikt over antall møter med "gutten", og innholdet i dem.
.

Fra boken: «Ifølge Hagen er det kun bitcoin de to har snakket om. Kryptovalutaen monero har han ingen kunnskap om, forteller han»

I avhør etter RU ble pågrepet sier han «Det stemmer ikke at han og Hagen ikke har snakket om monero. Faktisk snakket de om monero allerede i et av deres første møter, sier han nå. «Kryptomannen» vet ikke hvem av den som tok det opp, men etter at monero først ble tema, har Hagen fortsatt å vise sin interesse. ... Fordi Hagen har vist så stor interesse, har «kryptomannen» sjekket litt og senere fortalt Hagen at monero er en «kjeltringvaluta» som er brukt i forbindelse med kidnappinger i utlandet».

Jeg syns det mest påfallende er at TH konsekvent lyver, endrer på, og unngår å gi politiet opplysninger i avhør, også når det gjelder disse møtene med RU og kunnskap om kryptovaluta. 12-15 møter som varer i 1-1.5 time er mye tid brukt på å snakke om kryptovaluta. Jeg tror ikke nødvendigvis at RU visste hva opplysningene/hjelpen han gav skulle brukes til.
Citera
2021-05-30, 17:14
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RakelHole
Fra boken: «Ifølge Hagen er det kun bitcoin de to har snakket om. Kryptovalutaen monero har han ingen kunnskap om, forteller han»

I avhør etter RU ble pågrepet sier han «Det stemmer ikke at han og Hagen ikke har snakket om monero. Faktisk snakket de om monero allerede i et av deres første møter, sier han nå. «Kryptomannen» vet ikke hvem av den som tok det opp, men etter at monero først ble tema, har Hagen fortsatt å vise sin interesse. ... Fordi Hagen har vist så stor interesse, har «kryptomannen» sjekket litt og senere fortalt Hagen at monero er en «kjeltringvaluta» som er brukt i forbindelse med kidnappinger i utlandet».

Jeg syns det mest påfallende er at TH konsekvent lyver, endrer på, og unngår å gi politiet opplysninger i avhør, også når det gjelder disse møtene med RU og kunnskap om kryptovaluta. 12-15 møter som varer i 1-1.5 time er mye tid brukt på å snakke om kryptovaluta. Jeg tror ikke nødvendigvis at RU visste hva opplysningene/hjelpen han gav skulle brukes til.

Da later det til at vi ser omtrent likt på den saken.

TH har utnyttet RUs ambisjoner og naivitet.

Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Kan hende TH var veldig bekymret over hva politiets reaksjon på ulovlige våpen ville bli. Og at pistolhistorien var ment som et forsøk på å fiske, sondere terrenget litt, for å finne ut hva politiet mente om våpnene.

At han tenkte den historien litt annerledes, men fikk ikke responsen han ønsket seg, og så ble hele pistolhistorien bare helt absurd og rar.

Det er ikke godt å vite hva TH tenker, men det virker som om han vantrives når
han ikke får bestemme retningen i avhørene. Pistolfabelen er ganske absurd oppi
det hele, og jeg regner med politiet må ha hevet øyenbrynene da den ble servert.

En tanke kan jo være at han synes spørsmålene tidligere i avhøret var så utenfor
hans komfortsone at han måtte dikte litt for å forsøksvis få tilbake kontrollen over
"narrativet". Han tenkte kanskje "Nå, Tom, nå må du ta styringa her".

Det blir vel kanskje slik, når man stadig legger løgn til løgn uten å kunne forsvare eller
backe opp løgnene, så ror man seg så langt ut at det ikke er mulig å hente seg inn igjen.
Da kan det kanskje være fristende å avlede oppmerksomheten mot noe helt annet.
To unggutter med pistol, f.eks.
Senast redigerad av Svartediket 2021-05-30 kl. 17:26.
Citera
2021-05-30, 17:19
Medlem
Citat:
Ja, er det ikke rart - pistolhistorien møtes med fullstendig taushet fra TT.
I stedet hamres det løs på RU med gjentagende og intetsigende innhold.

Jeg ser denne pistolhistorien i sammenheng med flere av de andre påstandene om overvåkning, og mistenkelige hendelser TH forteller om. Han fremstår for meg som paranoid, og enten er han så paranoid at han er overbevist om disse hendelsene selv, og/eller så skjønner han ikke hvor lite troverdige de høres ut.

Tenker da f.eks på mannen som tøyde ut på brygga, overvåkning fra vindu i blokka ved S4, overvåkning av div. personer utenfor arbeidsplass og hjemme (i skogholtene og på gangvei), isfiskerne på Langvannet, mannen med hund osv.

Denne paranoide siden viser han også når han forteller om forretningsforbindelsen som gikk fra å være han «beste venn» til «verste fiende», og som f.eks har ringt han på kvelden med eneste hensikt å gi TH en dårlig natts søvn.
Citera
2021-05-30, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RakelHole

Hvor hadde RU hørt at Monero ble brukt i forbindelse med kidnappinger i utlandet ? Hvem fortalte ham dette, som ingen til da hadde hørt hadde skjedd noe sted i verden ? Høres ut som det var helt vanlig, ifølge RU. Hvor fikk han den ideen fra ? Hvem eller hva er RUs kilde ? Sånn helt ut i det blå, tipper jeg Dark web.
Senast redigerad av OleStoltenberg 2021-05-30 kl. 17:27.
Citera
2021-05-30, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Da later det til at vi ser omtrent likt på den saken.

TH har utnyttet RUs ambisjoner og naivitet.

Riktig. I forhold til tidslinjen antar jeg at TH på sommeren har fått de opplysningene han trenger, og møtene opphører når det ikke blir samarbeid. Tidspunktet er vel ca samtidig som den digitale planleggingen starter med opprettelse av kryptoadresser/websider osv.

Det møtet i oktober trenger ikke være så viktig, kanskje RU f.eks ville sjekke om TH ville bli med på samarbeid likevel.
Citera
2021-05-30, 17:31
Medlem
Citat:
Pistolhistorien fortalte TH på eget initiativ, på tampen av et avhør der han hadde gjennomgått sine analyser om hendelser etter forsvinningen.
Jeg fikk høre et "triks" av en forsvarsadvokat en gang, som delte faktum inn i bevis og troverdighet. Den pistolhistorien er ikke et bevis, men svekker troverdigheten til TH ganske betydelig
Citera
2021-05-30, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
Hvor hadde RU hørt at Monero ble brukt i forbindelse med kidnappinger i utlandet ? Hvem fortalte ham dette, som ingen til da hadde hørt hadde skjedd noe sted i verden ? Høres ut som det var helt vanlig, ifølge RU. Hvor fikk han den ideen fra ? Hvem eller hva er RUs kilde ? Sånn helt ut i det blå, tipper jeg Dark web.
Kan det være mulig at RU først ble spurt om det?
Citera
2021-05-30, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ittno
Kan det være mulig at RU først ble spurt om det?
Det er jo ikke slik RU fremstiller det, hvis man nå skal tro det som står i boken er sant? RU en gammel krypto valuta utvinner som liksom sjekker hva Monero er og finner da ut at det er en krypto valuta kjeltringer bruker i forbindelse med kidnappinger i utlandet, står det i boka. Selvsagt vet han fra før hva Monero er og Monero kidnappinger i utlandet har ingen hørt om.

Nei, dette er nok noe han har hørt av GM.

Det at han også etter 31 oktober 2018 på nettet og til politiet snakker om krypto valuta og kidnapping. Kommer av at han forsøker å fremstille det, som noe han til vanlig snakker om og derfor også kan ha kommet til å nevne for TH.

Eller han kanskje forbereder seg på at GM blir tatt, som da sier Monero kidnappingen var RUs ide ?

Kanskje det virkelig var RUs ide, som GM uten at RU visste det, satte ut i livet ? I så fall ikke rart RU ikke vil si hvem GM er.
Senast redigerad av OleStoltenberg 2021-05-30 kl. 18:07.
Citera
2021-05-30, 18:09
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Legokatt kan kanskje forklare hvordan pistolhistorien eller badekarhistorien "passer inn" med GG-fantasien, når alle brikkene sees på samlet...
Jada Jayce, kan svare på dette gjennom Gone Girl hypotesen siden du spør.

(Til info så sover jeg om natten og sitter ikke kontinuerlig å leser forumet

Sett gjennom

GONE
I
R
L - Hypotesen:

1. Pistolhistorie:
Det har ikke kommet frem at noen ble skutt i S4 så tipper verken at pistolen eller pistolhistorien har noe med plottet å gjøre.

Generelt sett, GG-hypotesen går ikke ut på at TH var den "perfekte" ektemannen eller at han viste hvordan "forklare seg perfekt i avhør". Hypotesen går ut på at det var en grunn til at AEH forsvant fra han.

For å si det slik, hvis TH var opptatt av våpen så taler det ikke imot GG-hypotesen.
(Selv ikke de løse ryktene om at AEH underskrev ektepakten med en pistol mot hodet taler imot, tvert om)

Totalt sett: TH forklarte om pistolhistorien av en annen grunn enn at det var del av et plott/villedning.

2. Badekarhistorie:
Bakgrunnen for at TEH skulle passe valpen og at det i hele tatt kunne vært en badekarhistorie har bakgrunn i dette:

Dagbladet 09.05.2020:
"Kvelden før dagen som seinere skulle markere startdatoen på Hagen-saken, besøkte ekteparet og et vennepar restauranten Brasserie Hansken i Oslo
- Foranledningen til denne kvelden var en gjengjeldelse. Etter at jeg ble pensjonist, så hadde vi en avtale om å invitere dem ut på restaurant og teater. Det kom brått på både oss og dem, da vi plutselig hadde to billetter til teaterstykket, sier venneparet"

(Merk "brått på")
=
Tyder på at teaterbesøk kvelden før ikke var del av et planlagt plott.
=
Tyder på at badekarhistorie ikke var del av et planlagt plott.

Så enkelt tipper jeg det kan være
Senast redigerad av Legokatt 2021-05-30 kl. 18:16.
Citera
2021-05-30, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
Det er jo ikke slik RU fremstiller det, hvis man nå skal tro det som står i boken er sant? RU en gammel krypto valuta utvinner som liksom sjekker hva Monero er og finner da ut at det er en krypto valuta kjeltringer bruker i forbindelse med kidnappinger i utlandet, står det i boka. Selvsagt vet han fra før hva Monero er og Monero kidnappinger i utlandet har ingen hørt om.

Nei, dette er nok noe han har hørt av GM.

Det at han også etter 31 oktober 2018 på nettet og til politiet snakker om krypto valuta og kidnapping. Kommer av at han forsøker å fremstille det, som noe han til vanlig snakker om og derfor også kan ha kommet til å nevne for TH.

Eller han kanskje forbereder seg på at GM blir tatt, som da sier Monero kidnappingen var RUs ide ?
Kan ikke se i språkføringen at det utelukker at han sjekket det fordi han ble spurt om det.
At Monero er kjeltringvaluta ligger i dens natur.
Er ikke personlig innforstått med at RU initierte det.
Uansett, hvis han på dark web leste om det og nevnte kidnapping i samme munnfull om at det var en kjeltringvaluta, kan det ha gitt TH en ide.
Hadde ikke utelukket det. Er ikke enig i konklusjonen pga måten det er skrevet på, at en ukjent GM har satt ham på ideen. Dark web er dark web og full av grusomme ting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in