Citat:
Ursprungligen postat av
RakelHole
TH og RU har begge sagt at møtene opphørte, og at siste møtet var før/på sommeren. Et vitne på TH’s arbeidsplass har fortalt at han så RU på Futurum i oktober. Det står ikke noe i boken om at de har hatt kontakt etter 31.10.18.
Etter han ble siktet fortalte han i avhør at TH hadde vært opptatt av monero og at de hadde snakket om det, noe han i tidligere avhør benektet.
Min tanke er at man kanskje kan se avhørene av TH og RU i forskjellig kontekst.
At de har gitt tilsvarende opplysninger til politiet om møtevirksomheten, tilsier
ikke nødvendigvis at de er direkte samkjørt, eller at de på noen måte har blitt
enige seg imellom med hensyn til hva som skal sies. Man kan likevel kanskje
tenke seg at TH tidligere har antydet overfor RU at han ikke trengte å nevne for
andre hva de hadde snakket om. Ikke på en "nå holder du kjeft"-måte, men kanskje
en mer "sånn oss imellom"-måte.
Det er kanskje mulig å tenke at de har hver sin grunn for å holde tilbake opplysninger
om disse møtene. TH fordi han bevisst har brukt RU som informasjonskilde, og i tillegg
har lagt opp til RU som syndebukk - da gir det kanskje TH "troverdighet" å ikke helt
ha oversikt over antall møter med "gutten", og innholdet i dem.
RU på sin side fordi han kanskje aner at han står i en kompromitterende situasjon
uten at han helt skjønner omfanget. Når han blir viss på at saken er alvorlig, må
han nødvendigvis trå varsomt slik at han ikke inkriminerer seg selv.
Dette er altså mine tanker i forhold til at jeg ser RU som en usannsynlig kandidat
til aktiv medvirkning. Andre innfallsvinkler kan tenke seg å være mer realistiske, med
forbehold om at jeg tar fullstendig feil mht. RU.
Utover det vi er kjent med fra presse, bok og tildels facebooksiden, er han et forholdsvis
ubeskrevet blad. Kanskje han egentlig er superkriminell og fullstendig psycho. Jeg vet ikke.