2021-04-12, 22:29
Medlem
Theofrast.Bombasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Nu gör vi som så att vi struntar i skitstövlarna som t.o.m. på ett filosofiforum skamlöst föredrar sina livslögner framför obehagliga sanningar och postar relevanta inlägg om varför det inte finns fri vilja. Ett nytt inlägg av Martin Butler: Free Will: A Mistaken Belief in Uncaused Effects
Från en livslögn till en annan menar du?
Så länge det är din livslögn så är den relevant?

Givetvis kan mentala automater utöva fri vilja!
M. Butler utövar inte filosofi, han predikar sina övertygelser.
Några argument finns inte att finna i länkad artikel, enbart påståenden..

Här förklarar en riktig filosof vad ”fri vilja” är:
https://m.youtube.com/watch?v=joCOWaaTj4A
Citat:
Daniel Dennett - What is Free Will?
Citera
2021-05-19, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theofrast.Bombast
Från en livslögn till en annan menar du?
Så länge det är din livslögn så är den relevant?

Givetvis kan mentala automater utöva fri vilja!
M. Butler utövar inte filosofi, han predikar sina övertygelser.
Några argument finns inte att finna i länkad artikel, enbart påståenden..

Här förklarar en riktig filosof vad ”fri vilja” är:
https://m.youtube.com/watch?v=joCOWaaTj4A
Det finns ingen metafysisk fri vilja. Alla varelser är förprogrammerade robotar som tänker och reagerar utifrån sin omgivning och hur deras hjärnor är skapta. Ingen väljer fritt/otvingat sina handlingar. Om du visste allt om universums lagar och universums starttillstånd skulle du kunna härleda hela universums händelseförlopp med 100% säkerhet.
Senast redigerad av Heymid 2021-05-19 kl. 02:00.
Citera
2021-05-19, 03:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Det finns ingen metafysisk fri vilja. Alla varelser är förprogrammerade robotar som tänker och reagerar utifrån sin omgivning och hur deras hjärnor är skapta. Ingen väljer fritt/otvingat sina handlingar. Om du visste allt om universums lagar och universums starttillstånd skulle du kunna härleda hela universums händelseförlopp med 100% säkerhet.
Hur vet du det om din hjärna och ditt sätt att tänka är deterministiskt och/eller random, dvs inte viljestyrt?
Citera
2021-05-19, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JunvaldLarsson
Hur vet du det om din hjärna och ditt sätt att tänka är deterministiskt och/eller random, dvs inte viljestyrt?
Nu larvar du dig. Fri vilja är logiskt omöjligt. Beslut fattas inte i ett vakuum.
Citera
2021-05-19, 03:30
Medlem
Citat:

Kvant har visat att detta inte stämmer. Fysiken är determinerad men människan är mer än materia.
Citera
2021-05-19, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Kvant har visat att detta inte stämmer. Fysiken är determinerad men människan är mer än materia.
Människan är fortfarande ett djur, som drivs av instinkter. Hade vi inte vart det hade alla tagit sina liv. Vi tror på fri vilja för att vi känner oss speciella.
Citera
2021-05-19, 03:33
Medlem
Citat:
Människan är fortfarande ett djur, som drivs av instinkter. Hade vi inte vart det hade alla tagit sina liv.

Nej. Då skulle i princip alla människor varit mördare och våldtäktsmän.
Citera
2021-05-19, 03:44
Medlem
Citat:
Man kan inte fatta beslut i ett vakuum. Vi styrs av entropi. Ingen människa är perfekt skapad. Men allt är resultatet av evolution. Vi blev den dominanta arten för att vi är sociala djur som jobbar tillsammans och för varandra.
Citera
2021-05-19, 03:56
Medlem
Citat:
Om det fanns fri vilja hade det inte sätt ut så här. Då hade alla gjort vad som helst, eftersom vilja är subjektivt.
Citera
2021-05-19, 07:09
Medlem
Citat:
Nu gör vi som så att vi struntar i skitstövlarna som t.o.m. på ett filosofiforum skamlöst föredrar sina livslögner framför obehagliga sanningar och postar relevanta inlägg om varför det inte finns fri vilja. Ett nytt inlägg av Martin Butler: Free Will: A Mistaken Belief in Uncaused Effects
De kloka människorna (som erkänner sanningen) vet att det inte finns någon fri vilja, inte någon metafysisk sådan. Jag fick det bekräftat idag när jag pratade med en person på psykakuten. Hon sade att det inte var mitt fel att jag hade tvivelsjukan. Den fria viljan är alltså en lögn.

Jag inser också att den fria viljan är absurd. Vi människor hade inte klarat oss om våra tankar byggde på fri vilja. Verkligheten kan bara rimligtvis förklaras av att vi inte är fria.

Och logiskt borde fri vilja inte finnas. Vad dikterar ett beslut över ett annat i en och samma situation om besluten är fria?

Clara Henry lade sig när hon var på väg att vinna en immunitetstävling i Robinson. Hon förklarade det med att Kristove verkade hänga så tryggt. Men det är bara en dålig ursäkt, hon var determinerad att göra det. Vem som helst hade valt att köra ända in i kaklet om denne hade fri vilja. Vem vill gå miste om chansen för en immunitet och att inte kunna bli utröstad i örådet?
Senast redigerad av Heymid 2021-05-19 kl. 07:31.
Citera
2021-05-23, 10:26
Medlem
Citat:
När min farsa försökte dra mig ifrån lägenheten gjorde jag motstånd tills han släppte. Och jag har en kärlek till oboy. Knappast ett sammanträffande. Ingen fri vilja.
Citera
2021-05-30, 14:57
Medlem
En indikation på den fria viljans icke-existens är hur vi resonerar socialt. Vi hänvisar alltid till grundantaganden som motiv för våra handlingar. Tex ”Jag kollar på Big Brother för jag tycker det är ett spännande och intressant koncept och jag gillar konflikterna som uppstår.” Om någon frågade dig varför du inte duschade i morse skulle denne inte acceptera svaret ”För jag kände inte för att göra det.” Det lutar mot att idén om fri vilja är ett hyckleri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in