Citat:
Ursprungligen postat av
Redoxreaktion
Nu gör vi som så att vi struntar i skitstövlarna som t.o.m. på ett filosofiforum skamlöst föredrar sina livslögner framför obehagliga sanningar och postar relevanta inlägg om varför det inte finns fri vilja. Ett nytt inlägg av Martin Butler:
Free Will: A Mistaken Belief in Uncaused Effects
De kloka människorna (som erkänner sanningen) vet att det inte finns någon fri vilja, inte någon metafysisk sådan. Jag fick det bekräftat idag när jag pratade med en person på psykakuten. Hon sade att det inte var mitt fel att jag hade tvivelsjukan. Den fria viljan är alltså en lögn.
Jag inser också att den fria viljan är absurd. Vi människor hade inte klarat oss om våra tankar byggde på fri vilja. Verkligheten kan bara rimligtvis förklaras av att vi inte är fria.
Och logiskt borde fri vilja inte finnas. Vad dikterar ett beslut över ett annat i en och samma situation om besluten är fria?
Clara Henry lade sig när hon var på väg att vinna en immunitetstävling i Robinson. Hon förklarade det med att Kristove verkade hänga så tryggt. Men det är bara en dålig ursäkt, hon var determinerad att göra det. Vem som helst hade valt att köra ända in i kaklet om denne hade fri vilja. Vem vill gå miste om chansen för en immunitet och att inte kunna bli utröstad i örådet?