2021-05-30, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vad tror du att det beror på? Kan det möjligen ha något att göra med att jorden är en sfär?

Visst kan det möjligen bero på det. Mer rimligtvis beror det ju på hur perspektiv fungerar, dock.
Citera
2021-05-30, 14:02
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Visst kan det möjligen bero på det. Mer rimligtvis beror det ju på hur perspektiv fungerar, dock.
Okej, men då kanske du ska berätta för oss hur det ligger till istället för att fråga oss.

Varför ser man mer av jorden om man går upp i en byggnad? Och vad är din vetenskap bakom fenomenet?
Citera
2021-05-30, 14:08
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Om du går upp i ett torn och tittar så tillåter ju ditt nya perspektiv att se mer mark/vatten innan en ny horisont bildas. Det är väl inte så svårt att förstå?

Varför är det självklart att perspektiv över en oändlig platt yta inte skulle ge upphov till en horisont?
Eftersom ingen forskning bedriven dom senaste årtusendena vad jag vet stödjer att perspektiv skulle kunna skapa en horisont utan all forskning stödjer att perspektiv får saker att se mindre ut om dom är längre bort. Utöver det så är det andra saker som inte stämmer på den platta jorden t ex avstånden. Inga optiska fenomen kan få avstånden mellan Sydamerika och Australien att stämma på en platt jord.
Citera
2021-05-30, 14:10
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Om du går upp i ett torn och tittar så tillåter ju ditt nya perspektiv att se mer mark/vatten innan en ny horisont bildas. Det är väl inte så svårt att förstå?

Varför är det självklart att perspektiv över en oändlig platt yta inte skulle ge upphov till en horisont?

Jo, extremt svårt att förstå din privata ofullständiga idé om hur perspektiv kan skapa något som skymmer delar av föremål.

Citat:

Och perspektiv fungerar inte som du fått för dig.
Citera
2021-05-30, 14:11
Medlem
Citat:
Jag tror perspektiv är något som över en teoretisk oändlig platt yta, skulle skapa en horisont. Om du inte håller med mig där, så får du gärna förklara varför.

Det har vi ju förklarat ungefär tusen gånger. Perspektiv kan inte dölja delar av ett föremål, perspektiv kan inte göra så att de nedre delarna av ett objekt ser ut att ligga under horisonten. Perspektiv kan inte förklara längre från högre.

Och i ärlighetens namn så borde det faktiskt vara du som förklarar hur "perspektiv" kan förklara våra observationer. Ingen som vet vad perspektiv är kan över huvud taget förstå vad du menar och det är faktiskt upp dig att förklara dina alternativa teorier.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-05-30 kl. 14:17.
Citera
2021-05-30, 14:13
Medlem
trickydicks avatar
Snart kan privatpersoner själva få se jordens kurvatur genom att betala nån miljon dollar och få följa med Virginia Galatien eller Space X.

Hur skall ni plattjordare hantera det?
Citera
2021-05-30, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jo, extremt svårt att förstå din privata ofullständiga idé om hur perspektiv kan skapa något som skymmer delar av föremål.

Och perspektiv fungerar inte som du fått för dig.

Vi säger att ditt exempel med månen var en finfin liknelse, och släpper ämnet. 👍
Citera
2021-05-30, 14:16
Medlem
Citat:

Vi begriper inte hur du tror perspektiv fungerar, vi begriper inte ens vad du tror perspektiv är. Perspektiv kan enligt dess gängse betydelse inte förklara att vi ser längre från högre.

Förklara hur "perspektiv" kan göra så man ser längre från högre.
Citera
2021-05-30, 14:17
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Vi säger att ditt exempel med månen var en finfin liknelse, och släpper ämnet. 👍

Du verkar ju påstå att perspektiv/avstånd skapar horisonter. Månen - som ligger extremt mycket längre bort - saknar något som skymmer den. Varför skapas ingen horisont på det långa långa avståndet?
Citera
2021-05-30, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Snart kan privatpersoner själva få se jordens kurvatur genom att betala nån miljon dollar och få följa med Virginia Galatien eller Space X.

Hur skall ni plattjordare hantera det?

Hur vi ska hantera fler videos på YT som visar jordens kurva? Ja du... Fortsätta säga att de inte är ärliga i sin presentation? Fortsätta visa på att det finns andra videos skapade av fattigt folk som ej uppvisar någon kurva?

Och ni fortsätter väl att säga hur vi är tokiga som påstår något så radikalt, "fejkade videos", och vi kommer ingenstans i huruvida jorden är en boll eller inte.

Folk brukar säga att plattjordare inte skulle tro jorden var rund ens om de fick följa med upp i rymden. Jag skulle vilja påstå att det är ni sfärskallar som inte skulle tro jorden var platt, ens om ni fick följa med så högt upp att det var omöjligt att förneka en omöjlig sfärisk jord.
Citera
2021-05-30, 14:25
Medlem
withnonam3s avatar
Det spelar fortfarande ingen roll om jorden är rund eller platt. Horisont blir det på bägge två oavsett. Ja jag vet det känns knasigt
Senast redigerad av withnonam3 2021-05-30 kl. 14:30.
Citera
2021-05-30, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Vi begriper inte hur du tror perspektiv fungerar, vi begriper inte ens vad du tror perspektiv är. Perspektiv kan enligt dess gängse betydelse inte förklara att vi ser längre från högre.

Förklara hur "perspektiv" kan göra så man ser längre från högre.

Du höjer dig själv, därför skapas det ett nytt perspektiv. Tror du på fullaste allvar att perspektiv är något statiskt? Skulle mitt perspektiv inte ändras ju högre upp i byggnaden jag befinner mig, eller vad snackar du om?

I och med ditt nya perspektiv från en högre höjd, så får det ju plats mer information för dina ögon att ta in. Alltså ser du mer.

Du är jättevälkommen att förklara hur du tror ditt perspektiv och det du ser skulle vara detsamma ju högre upp du befann dig. Jag är verkligen nyfiken på hur du resonerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in