2021-05-27, 17:21
Medlem
rogerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gJg.Bania
Vilket undermåligt och dåligt inlägg, det går ju över huvud taget inte att följa någon "tråd" i detta osammanhängande dravel. Dessutom flera faktafel.....
Berätta om faktafelen!
Citera
2021-05-27, 21:16
Medlem
rogerks avatar
https://www.expressen.se/dinapengar/runar-sogaards-forsvar-i--ratten-finns-svar-pa-allt/

Runar skyller på bokföraren.
Åklagare yrkar på högre straff än det blev i tingsrätten.
Citera
2021-05-27, 21:37
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
https://www.expressen.se/dinapengar/runar-sogaards-forsvar-i--ratten-finns-svar-pa-allt/

Tack för länken.

Fantastiskt att han dök upp i HR! Ännu mer fantastiskt att han öppnade näbben...

Han lever sannolikt i villfarelsen att han ska bli helt rentvådd... (Snacka om att ”strutsa” verkligheten.)
Citera
2021-05-27, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gJg.Bania
Och tänk så många möjligheter till nya böcker, filmer och "föreläsningar" som skulle öppna sig för ful-Runar efter ett fängelsestraff. Man ser en mängd titlar framför sig bl.a "Jag steg ner i helvetet och kom upp igen", "Fånge 00001 med rätt att predika", "562 dagar som förändrade mitt liv". "Gud ville inte detta (och inte jag heller)"....

Glöm inte titeln "Gud har förlåtit mig. Nu är det er tur".

Ja, fantastiskt att han tog sig till Hovrätten. Men att skylla på bokhållaren räcker inte,b annat än till möjligen lite förmildrande omständigheter
Citera
2021-05-27, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk

Chefsutbildningar? Runar ska ha hållit i chefsutbildning? Finns det något ett enda namn som anlitat honom? Var det något sorts lyteskomiskt alternativ till en sån där ståuppare som tas in ibland på företags-kickoffer?
Citera
2021-05-28, 19:46
Medlem
Coolvid19s avatar
"Men jag sa att jag inte ville ha med företagsledningen att göra. I hela mitt yrkesverksamma liv har jag åkt kors och tvärs och inte haft tid eller intresse att hålla på med papper. Jag vill inte ha att göra med pappersverksamhet som skatter, moms och arbetsgivaravgifter.

När åklagaren gick igenom olika transaktioner och frågade varför de inte är bokförda svarade Runar Sögaard:

– Bra fråga. Jag är minst lika förvånad som du. Allt som jag fakturerade skickades till (bokföraren). Min tilltro och övertygelse var att han skötte det som behövde skötas."

Han har ju aldrig hållt en chefsutbildning i hela sitt liv. Det måste vara något han fakturerar. De borde väl vara polisens jobb att fråga "kunden" vad Runar fakturerar för.

Runars farsa Frank har startat ett företag som Runar använt sig av. Möjligen gjorde han det för att vara sjysst mor Runar. Men det var en björntjänst. Runar är ju bevisligen den som frontat företaget och det är väl knappast pappa Frank som hållit i chefsutbildningar (eller vad det nu är?). De har ju tom skrivit en fullmakt åt Runar att företräda firman.

Runar säger att han lämnat in alla papper till sin "revisor". Förra gången hade han ingen revisor. Han klev in dagen före rättegången med alla papper i en påse och lät någon stackare pussla ihop vad som var möjligt. Då sa Runar att han fått sin revisor av sin lokala bilhandlare. Så han ljuger hur han än vänder sig. Om man dessutom säger att man inte har något intresse av bokföring ska man ju inte ha bolag själv.

Vi kan konstatera att Runar är dum i huvudet.
Runar ljuger (trots att han varje dag predikar om ärlighet på sin blogg).
Till och med barn vet att man betalar skatt på lön och tjänster. Man kan inte på allvar hävda att man handlat i god tro när man köper champagne och oxfilé för firmans pengar utan att ens ta kvitto.
"Det finns en förklaring till allt!" När Runar ljuger med flit gör han en show av det. Hans sort är de som pratar och pratar och tror att de vinner en debatt när ingen annan lyckats göra sin röst hörd. Men det är tomma ord.

Runar har aldrig utbildat en chef i hela sitt liv. Det man kan tänka sig han tjänade en bra hacka på var när han "intervjuade" Jimmi Åkesson under ett antal kvällar på Elmia i Jönköping. Det kan stämma med tiden för bokföringen. I samband med det fick han även ge SD-medarbetare lite "peptalks". Gissar att han tog upp det som chefsutbildning. Elmia stämde ju sedan Runar eftersom han "glömde" betala hyran för mässokalen. Oklart om han någonsin gjorde det?

När kommer domen?
Citera
2021-05-28, 20:15
Medlem
FindAways avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolvid19
"Men jag sa att jag inte ville ha med företagsledningen att göra. I hela mitt yrkesverksamma liv har jag åkt kors och tvärs och inte haft tid eller intresse att hålla på med papper. Jag vill inte ha att göra med pappersverksamhet som skatter, moms och arbetsgivaravgifter.

När åklagaren gick igenom olika transaktioner och frågade varför de inte är bokförda svarade Runar Sögaard:

– Bra fråga. Jag är minst lika förvånad som du. Allt som jag fakturerade skickades till (bokföraren). Min tilltro och övertygelse var att han skötte det som behövde skötas."

Han har ju aldrig hållt en chefsutbildning i hela sitt liv. Det måste vara något han fakturerar. De borde väl vara polisens jobb att fråga "kunden" vad Runar fakturerar för.

Runars farsa Frank har startat ett företag som Runar använt sig av. Möjligen gjorde han det för att vara sjysst mor Runar. Men det var en björntjänst. Runar är ju bevisligen den som frontat företaget och det är väl knappast pappa Frank som hållit i chefsutbildningar (eller vad det nu är?). De har ju tom skrivit en fullmakt åt Runar att företräda firman.

Runar säger att han lämnat in alla papper till sin "revisor". Förra gången hade han ingen revisor. Han klev in dagen före rättegången med alla papper i en påse och lät någon stackare pussla ihop vad som var möjligt. Då sa Runar att han fått sin revisor av sin lokala bilhandlare. Så han ljuger hur han än vänder sig. Om man dessutom säger att man inte har något intresse av bokföring ska man ju inte ha bolag själv.

Vi kan konstatera att Runar är dum i huvudet.
Runar ljuger (trots att han varje dag predikar om ärlighet på sin blogg).
Till och med barn vet att man betalar skatt på lön och tjänster. Man kan inte på allvar hävda att man handlat i god tro när man köper champagne och oxfilé för firmans pengar utan att ens ta kvitto.
"Det finns en förklaring till allt!" När Runar ljuger med flit gör han en show av det. Hans sort är de som pratar och pratar och tror att de vinner en debatt när ingen annan lyckats göra sin röst hörd. Men det är tomma ord.

Runar har aldrig utbildat en chef i hela sitt liv. Det man kan tänka sig han tjänade en bra hacka på var när han "intervjuade" Jimmi Åkesson under ett antal kvällar på Elmia i Jönköping. Det kan stämma med tiden för bokföringen. I samband med det fick han även ge SD-medarbetare lite "peptalks". Gissar att han tog upp det som chefsutbildning. Elmia stämde ju sedan Runar eftersom han "glömde" betala hyran för mässokalen. Oklart om han någonsin gjorde det?

När kommer domen?
idoten har som väl är näringsförbud.
Han kommer säkert att ägna sej åt kriminalitet även då han lämnar stillot Jävla sopa som har levt högt på att blåsa folk. Att ingen ha sänkt honom i strömmen är ett under.
Citera
2021-05-29, 13:48
Medlem
"Nästa vecka är det äntligen dags för min sak i Hovrätten där jag blivit anklagad för det ena tokiga efter det andra. Med en narcissistisk och tafflig åklagare som sprungit till media och försökt misskreditera mig, så ska det bli väldigt skönt att äntligen få motbevisa hans anklagelser." ......... Pastor Runar fick skjuts av sonen till Hovrätten. Runar såg ut som en slokörad slyngel. I rätten hänvisade han till tidigare förhör. Och skyllde eländet han råkat in i ,på alla andra inklusive sitt ex. Mestadels satt han nonchalant och fingrade på telefonen. Och bad ibland åklagaren repetera frågan. Gav intryck av att han inte brydde sig. Pastor Runar insåg nog att loppet redan var kört. Nu gäller det nog för han att rädda sommaren. Genom överklagan till HD eller nån annan förhalning.
Senast redigerad av Machines 2021-05-29 kl. 14:19.
Citera
2021-05-29, 14:47
Medlem
Coolvid19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machines
Pastor Runar fick skjuts av sonen till Hovrätten. Han såg ut som en slokörad slyngel. I rätten hänvisade han till tidigare förhör. Och skyllde eländet han råkat in i ,på alla andra inklusive sitt ex. Mestadels satt han nonchalant och fingrade på telefonen. Och bad ibland åklagaren repetera frågan. Gav intryck av att han inte brydde sig. Pastor Runar insåg nog att loppet redan var kört. Nu gäller det nog för han att rädda sommaren. Genom överklagan till HD och nån annan förhalning.
Såhär skrev han på Insta stories igår. Så det är nog borta nu.

"Solen lyser på mig, och jag minns inte senast jag kände mig så här glad och tacksam. Nu blir det bubbel och njutning."

Det var väl tänkt som ett privat pepp-talk. Från ett proffs till ett annat. Om man är världens bästa chefscoach vet man hur man vänder motgångar.

Jag tycker det är intressant. Runars psyke. Jag lyssnade till hans kölhalning av Expressenjournalisten Brännström. Brännström må ha haft fel i flera artiklar, men han är inte värre än någon annan. Det finns journalister som tagit både heder och ära av Runar tidigare, men de törs han inte närma sig.

Eftersom Runar står bakom både SD och Trump har han lätt att tro det som står på skvallersidor. Det är alltid sant utom när det gäller honom själv. Någonstans (förmodligen här på FB...) har någon någon gång antytt att Brännström skulle vara en pedofil. Det stämmer antagligen inte alls och användes bara som smutskastning i en bisats. Det finns inga belägg för det och jag kan inte hitta någonting om att B ens varit i blåsväder. Däremot fanns en annan journalist som för ett antal år sedan glömt lite olagliga nakenbilder på tidningens kopieringsmaskin. Det var en helt annan journalist som hängdes ut, men pöbeln hann kasta ur sig en massa journalistnamn, däribland Brännström. Men det var inte han. Men i Runars värld var det han.

Runar ringer Brännström och försöker hålla sig lugn och saklig. Men redan efter några meningar spårar han ur. Brännström har nämligen fräckheten att säga emot Runar. Då börjar Runar hålla låda, så fort B försöker säga något tar R mer luft och pratar helt enkelt ner honom. Till slut ställer han en fråga om huruvida B har sexuella brott i bagaget. B blir naturligtvis förvånad, men som det proffs han är ser han ju sekundsnabbt till att lura R i fällan om förtal. "Kan du berätta lite mer om vad du menar med mina illegala sexuella böjelser?" R säger några illa valda meningar innan han slänger på luren. R framstår som en idiot men B framstår som ett proffs.

Runar trodde han gav sig på en svag journalist som var en pedofil i smyg. Frågan är ju bara vad Runar skulle gjort om han haft rätt? Nu hade han fel, men i stället för att förstå att Expressen skriver om att han har en skuld till kronofogden så påstår han att det är en lögn i syfte att smutskasta honom. Men alla tidningar skrev ju om samma sak.

Jag börjar undra om det är så illa att han antingen är mentalt efterbliven eller sjukt störd på riktigt? Något av dem måste det ju vara. Formellt kunde det ju vara hans far som var firmatecknare som skulle hållas ansvarig. Men eftersom Runar fått en fullmakt att agera drivande för företaget så finns det liksom inga andra kryphål kvar. HD kommer inte ta upp detta. Utöver det så blir han väl tvungen att överklaga från häktet den här gången?

Jag tror faktiskt att Runar sitter hemma hos sitt ex (som han anklagade i rätten då) - i hennes Attefallshus - och tror att han är en vinnare? Han fick säga sitt och han kan inte förlora. Han förstår helt enkelt inte att även norrmän med företag måste betala skatt. Det måste vara ett missförstånd. Han är som Ranelid, "Jag är den enda norrmanen i världen som måste betala skatt." Men nu när han förklarat för alla att det var en påhittad revisor som inte betalade skatten, då måste ju han frikännas. Eller hur?
Citera
2021-05-29, 14:50
Medlem
Coolvid19s avatar
Citat:
Lite väl elakt skrivit. Barnen kan inte rå för att ha en farsa som strular. Och han älskar säkert sina barn Samtidigt kan man se hans inlägg på olika sidor Skrivit utan nån hänsyn till person som han förtalar. Så som offentlig person får han nog stå ut med en del kritik. Nu i veckan ska han inför rätten bevisa sin oskuld. Vilket han tar upp i sin blogg.

Jo, det var lite elakt. Jag var full och arg. Han verkar ju inte förstå riktigt vad han är anklagad för.
Citera
2021-05-29, 15:37
Medlem
Kan bara hålla med av vad du skriver. Vad rör sig i Runars skalle. Ena dagen skriver han sina små kåserier på sin blogg. För att i nästa sekund på twitter stämma in i Trump kören. Oftast obevisade eller märkliga uppgifter. Tidigare domar med b.la fotboja byts troligtvis nu ut mot en längre fängelse vistelse. Vilket är nått annat. Även i Runars värld. Champagne och fångarnas kör av Verdi kan han nog glömma Runar är å ena sidan inte dum, å andrasidan urbota korkad. Frågan är om han satt på Insta stories och berättade om sin lycka under förhandlingen igår? Som pågick mellan 9.30-15.00 Han satt mest och skrev på telefonen än lyssnade på åklagaren Och som uppmärksammades av rätten.
Senast redigerad av Machines 2021-05-29 kl. 16:00.
Citera
2021-05-30, 13:22
Medlem
Coolvid19s avatar
Citat:
Kan bara hålla med av vad du skriver. Vad rör sig i Runars skalle. Ena dagen skriver han sina små kåserier på sin blogg. För att i nästa sekund på twitter stämma in i Trump kören. Oftast obevisade eller märkliga uppgifter. Tidigare domar med b.la fotboja byts troligtvis nu ut mot en längre fängelse vistelse. Vilket är nått annat. Även i Runars värld. Champagne och fångarnas kör av Verdi kan han nog glömma Runar är å ena sidan inte dum, å andrasidan urbota korkad. Frågan är om han satt på Insta stories och berättade om sin lycka under förhandlingen igår? Som pågick mellan 9.30-15.00 Han satt mest och skrev på telefonen än lyssnade på åklagaren Och som uppmärksammades av rätten.

Intressant med ögon på plats. Det låter som den Runar vi lärt känna genom hans handlingar. Hans ord säger ju något helt annat. Hans Insta en tredje sak.

Jag måste erkänna att jag hade fel. Han bort inte inneboende i Jessicas gästhus. Hans Insta har avslöjat att han bor i Amadeus hus i Bredäng. Villa Bredablick är en K-märkt villa ägd av en rik familj. Jag har mycket svårt att tro att en medioker fotbollsspelare i superettan har råd med en sån kåk. Jag misstänker att ägaren gjort om huset till lägenheter och hyr ut till Amadeus. Som i sin tur låter sin far bo där gratis. Runar tackar för förtroendet genom att lägga ut bilder huset och sina yngsta söner och låtsas att det är hans hus. Det är så äckligt pinsamt att man inte vet var man ska ta vägen. Man kan ju tänka sig att Runar hyrt den andra lägenheten i huset, men han står inte skriven där. Dessutom har han ju inga pengar så hur skulle han ha råd med det? Han är ju som sagt dum i huvudet på riktigt, så han skulle inte bry sig om att han skrev på ett kontrakt för ett år fast han vet att han kommer sitta i finkan snart.

Någon som vet när rätten kommer ge sitt slutliga besked?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in