Citat:
Ursprungligen postat av
Beaver14
Astra skulle vara vår största del av vaccinen. Det sket sig först på att Astra inte höll vad de lovat om leveranser. Men sen blev också Europa skitnödiga över en väldigt sällsynt biverkning och vips så var det vaccinet borta. Samma människor skriker nu att regeringen misslyckas med vaccineringen. Det enda misslyckandet är att man slutat med ett bra vaccin. Borde göra som Danmark och erbjuda det utanför prioriteringen, alla som vill ta det kan göra det.
Frågan är bara hur man sköter det juridiskt. Får danskarna som tar AZ skriva under på att de avsäger sig all rätt till skadestånd från både danska staten och läkemedelsföretaget? Jag vet inte riktigt om det är rätt, att pressa människor - som är oroliga att bli sjuka i covid - att skriva under sådana papper, faktiskt. Men om man inte tvingar folk att avsäga sig rättigheter, så tycker jag också att yngre människor skulle få välja att ta det, mot att gå före i kön. Allt som snabbar på processen är ju positivt.
Jag har för övrigt en tid för vaccination nästa vecka. Men det var ett otroligt strul. Först bokade jag in mig på en vårdcentral, men fick ingen bekräftelse och inget bokningsnummer. Fördes ändå vidare till sidan där det stod "Tack för att du bokade vaccinering, vi måste alla hjälpas åt - bla bla". Då försökte jag boka på en vaccincentral i stället - fick fylla i alla person- och kontaktuppgifter samt hälsodeklarationen på nytt. Först i sista steget fick jag svaret "du har redan en tid för vaccination, du kan inte boka två". Och inget om vart man kunde vända sig om det var något fel, det var finito.
Hitttade efter mycket letande ett telefonnummer, där det var jättekö. Kom till slut fram. Då säger sköterskan: "nej du har ingen tid, den vårdcentralen tar bara sina egna patienter som är listade där". Men varför STOD inte det då, och varför registrerades jag som bokad i systemet fast det inte gick att boka där?
Sedan bokade sköterskan in mig manuellt, men vid det laget hade jag missat flera dagar som andra hade bokat upp. Jag förstår att folk ger upp... Tänk dom som inte ens kan svenska!