2021-05-30, 12:51
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
En dos ger inget bra skydd. Det blir som att singla slant. Titta på vad som händer i England nu med den indiska mutationen. Och detta i juni! Sverige kan nog mycket väl stå inför ett stålbad igen i höst om de inte får upp farten i vaccinationerna.

Fast jag fattar inte detta. Det har hela tiden hetat att det ska komma mer vaccin "fram i vår". Det ÄR fram i vår nu - sommaren börjar officiellt i övermorgon! Var ÄR vaccinet? Har det inte kommit, eller är det krånglet med bokningar och administration som försenar processen?
Citera
2021-05-30, 12:57
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast jag fattar inte detta. Det har hela tiden hetat att det ska komma mer vaccin "fram i vår". Det ÄR fram i vår nu - sommaren börjar officiellt i övermorgon! Var ÄR vaccinet? Har det inte kommit, eller är det krånglet med bokningar och administration som försenar processen?

Astra skulle vara vår största del av vaccinen. Det sket sig först på att Astra inte höll vad de lovat om leveranser. Men sen blev också Europa skitnödiga över en väldigt sällsynt biverkning och vips så var det vaccinet borta. Samma människor skriker nu att regeringen misslyckas med vaccineringen. Det enda misslyckandet är att man slutat med ett bra vaccin. Borde göra som Danmark och erbjuda det utanför prioriteringen, alla som vill ta det kan göra det.
Citera
2021-05-30, 12:58
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Dr. Byram Bridle är ingen så kallad foliehatt. Länk kommer med all säkerhet som utlovat.
Då är det nog bäst att vänta med att tolka den tills den finns att tolka.
Citera
2021-05-30, 13:02
Medlem
Citat:
En dos ger inget bra skydd. Det blir som att singla slant. Titta på vad som händer i England nu med den indiska mutationen. Och detta i juni! Sverige kan nog mycket väl stå inför ett stålbad igen i höst om de inte får upp farten i vaccinationerna.

En dos ger väldigt bra skydd om du redan har antikroppar efter varit sjuk. I Sverige har ju redan en stor del av befolkning antikroppar (ca 25% eller så enligt FHM tester), så en dos vaccin blir en bra boost för dem.
Citera
2021-05-30, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Astra skulle vara vår största del av vaccinen. Det sket sig först på att Astra inte höll vad de lovat om leveranser. Men sen blev också Europa skitnödiga över en väldigt sällsynt biverkning och vips så var det vaccinet borta. Samma människor skriker nu att regeringen misslyckas med vaccineringen. Det enda misslyckandet är att man slutat med ett bra vaccin. Borde göra som Danmark och erbjuda det utanför prioriteringen, alla som vill ta det kan göra det.

Jag har stor respekt för dig efter en hel del bra inlägg i den här frågan men även du får nog erkänna att fulvaccinet från Astra inte riktigt håller måttet jämfört med mrna-vaccinen.

Hur kommer det sig att Astra fortfarande inte fått tillstånd i USA t.ex och ändå kan precis vem som helst bli vaccinerad inom 20 minuter här med Moderna eller Pfizer. Det är Walk-In vaccination nu på var och varannan Supermarket.

Nej, EU satsade på fel häst. Man gjorde för lite och för sent som vanligt och prutade som på en bazaar i Turkiet. Då får man stå sitt kast. Man blir inte prio 1 när det kommer till leveranser.
Citera
2021-05-30, 13:07
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Då är det nog bäst att vänta med att tolka den tills den finns att tolka.
Gör så!

Själv säger jag att vaccinationsprogramet kommer att ändras. Detta eftersom spikproteinet aldrig var ämnat att entra blodomloppet vid vaccination.

AZ arbetar med samma spikprotein. Det här är anledningen till att många först misstänkte handhavandefel när blodproppar först observerades med AZ.
Citera
2021-05-30, 13:08
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:

Frågan är bara hur man sköter det juridiskt. Får danskarna som tar AZ skriva under på att de avsäger sig all rätt till skadestånd från både danska staten och läkemedelsföretaget? Jag vet inte riktigt om det är rätt, att pressa människor - som är oroliga att bli sjuka i covid - att skriva under sådana papper, faktiskt. Men om man inte tvingar folk att avsäga sig rättigheter, så tycker jag också att yngre människor skulle få välja att ta det, mot att gå före i kön. Allt som snabbar på processen är ju positivt.

Jag har för övrigt en tid för vaccination nästa vecka. Men det var ett otroligt strul. Först bokade jag in mig på en vårdcentral, men fick ingen bekräftelse och inget bokningsnummer. Fördes ändå vidare till sidan där det stod "Tack för att du bokade vaccinering, vi måste alla hjälpas åt - bla bla". Då försökte jag boka på en vaccincentral i stället - fick fylla i alla person- och kontaktuppgifter samt hälsodeklarationen på nytt. Först i sista steget fick jag svaret "du har redan en tid för vaccination, du kan inte boka två". Och inget om vart man kunde vända sig om det var något fel, det var finito.

Hitttade efter mycket letande ett telefonnummer, där det var jättekö. Kom till slut fram. Då säger sköterskan: "nej du har ingen tid, den vårdcentralen tar bara sina egna patienter som är listade där". Men varför STOD inte det då, och varför registrerades jag som bokad i systemet fast det inte gick att boka där?

Sedan bokade sköterskan in mig manuellt, men vid det laget hade jag missat flera dagar som andra hade bokat upp. Jag förstår att folk ger upp... Tänk dom som inte ens kan svenska!
Senast redigerad av Merwinna 2021-05-30 kl. 13:21.
Citera
2021-05-30, 13:15
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Gör så!

Själv säger jag att vaccinationsprogramet kommer att ändras. Detta eftersom spikproteinet aldrig var ämnat att entra blodomloppet vid vaccination.

AZ arbetar med samma spikprotein. Det här är anledningen till att många först misstänkte handhavandefel när blodproppar först observerades med AZ.
Under tiden du väntar (förmodligen förgäves) kan du roa dig med följande;
https://blogs.sciencemag.org/pipeline/archives/2021/05/04/spike-protein-behavior
Senast redigerad av MrArtur 2021-05-30 kl. 13:20.
Citera
2021-05-30, 13:19
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jaha, så du vet hur frågorna ställts? Jag har sökt efter själva enkätunderlaget men inte ens hittat någon rapport, bara ett pressmeddelande från Oxfam. Det jag dock hittade var att de flesta av de där experterna är verksamma vid universitet i Afrika och det skulle inte förvåna mig om alla andra experter också har ett finger med i Oxfam/Vaccine for the people (eller vad organisationen hette). De vill få vaccin till Afrika. Inget fel i det, jag tycker också Afrika ska få vaccin. Men om de vinklar en rapport för sitt syfte så är det inget man kan använda som någon fakta för att vaccinen kommer vara verkningslösa om 9 månader.

De har svarat på frågor om vad de trorvi har att vänta oss. Även om de må vara kunniga så är det fortfarande gissningar. Men eftersom du säger dig veta så får du gärna ge en länk till rapporten med enkätumderlaget.
Ingen vet givetvis med säkerhet, och jag har heller inte påstått det. Det jag skrev är att det är fullt rimligt, och då problemet är erkänt är det inga konstigheter att med endast 10% av Afrika vaccinerat blir mutationstakten vad den blir. Detta är ett återkommande argument för varför så många som möjligt bör vaccinerna sig, men du håller alltså inte med.
Citera
2021-05-30, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
En dos ger väldigt bra skydd om du redan har antikroppar efter varit sjuk. I Sverige har ju redan en stor del av befolkning antikroppar (ca 25% eller så enligt FHM tester), så en dos vaccin blir en bra boost för dem.

Vaccinera folk som redan är immuna? Mild infektion har ju visat sig ge antikroppsbildande celler som migrerat till benmärgen, det betyder troligtvis livslång immunitet. Det betyder inte att man aldrig kan bli sjuk av covid igen, men sannolikt mycket mildare sjukdomsförlopp. Det är ju nästintill oetiskt att vaccinera friska människor som redan är immuna, lite som att ta bort blindtarmen på folk utan inflammation. De kommer ju inte få bättre immunitet med vaccin.
Citera
2021-05-30, 13:22
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Jag har stor respekt för dig efter en hel del bra inlägg i den här frågan men även du får nog erkänna att fulvaccinet från Astra inte riktigt håller måttet jämfört med mrna-vaccinen.

Hur kommer det sig att Astra fortfarande inte fått tillstånd i USA t.ex och ändå kan precis vem som helst bli vaccinerad inom 20 minuter här med Moderna eller Pfizer. Det är Walk-In vaccination nu på var och varannan Supermarket.

Nej, EU satsade på fel häst. Man gjorde för lite och för sent som vanligt och prutade som på en bazaar i Turkiet. Då får man stå sitt kast. Man blir inte prio 1 när det kommer till leveranser.

Jag håller helt med om att mrna-vaccinerna vinner. I förlängningen är det den vaccintypen som kommer att användas mot coronavirus. Men i detta skede har även AZ en roll att spela, det har gjort underverk i UK. Det har fått oförskämt dåligt rykte som ett "fulvaccin".
Citera
2021-05-30, 13:24
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ingen vet givetvis med säkerhet, och jag har heller inte påstått det. Det jag skrev är att det är fullt rimligt, och då problemet är erkänt är det inga konstigheter att med endast 10% av Afrika vaccinerat blir mutationstakten vad den blir. Detta är ett återkommande argument för varför så många som möjligt bör vaccinerna sig, men du håller alltså inte med.

Jag är enig med dig att så många som möjligt ska vaccinera sig. Men det är inte det jag argumenterar om. Du använder en beställd undersökning för att med stor övertygelse påstå att inom 9 månader kommer mutationer ha gjort dagens vaccin värdelösa. Det finns inget som pekar i den riktningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in