2021-05-18, 18:21
Bannlyst
Flyttade till hus på landsbygdeb i dec 2020, fiberkabel grävdes ner i byn 2012 eller nått. Kabeln slutar 3 hus bort från mitt hus.
Telia hade en kampanj när jag sökte på min adress på öppen fiber. Slog till och enligt avtal ska mitt hus ha fiber anslutning senast 2021-06.
En tekniker kom ut och planerade vart de skulle fräsa och lägga kabeln, även vart boxar ska vara inomhus. Till min förvåning så gick han ut i bilen och hämtade fiberboxarna och verktygslåda (Trodde detta moment var något de gjorde allra sist efter kabeln va i huset). Han skruvade fast boxar och borrade hål genom väggen, satte även en box på utsida hus.
Detta var tidigt i mars 2021. 14 dagar efter han varit här så fick jag ett brev från Telia där står det att de har tvingats säga upp vårat kontrakt pga "osedvanliga byggkostnader". Pratade med dem på telefon utan lyckade resultat att ändra beslutet.
Igår kom en entreprenör till Telia och började gräva ner fiberslang.
Frågade dem vart de skulle gräva till, de pekade på mitt hus.
Vill ju inte säga något om mitt rivna kontrakt då de kanske börjar kolla mer noggrant i arbetsordern och avbryter grävningen.
Är jag ens skyldig att betala något eftersom jag inte längre har något kontrakt med Telia? Har någon av er hört om något liknande? Tänkte ligga lågt och se om någon kommer o blåser in fibrer senare...
Citera
2021-05-18, 18:32
Medlem
Du betalar för påkopplingen, så även om de gräver fram fiberslangen så ska det blåsas in, svetsas och patchas i switchen innan något fungerar. Detta kommer säkerligen inte genomföras utan ett kontrakt då switchporten blir personlig och utan kontrakt ingen port.
Citera
2021-05-18, 18:38
Bannlyst
Okej! Tack för klargörningen. Antar att min adress kommer upp på Telias lista efter de grävt klart då. Osedvanliga byggnadskostnader borde ju ha strukits när slangen ligger precis vid tomtgräns.
Citera
2021-05-18, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elefantprotes
Okej! Tack för klargörningen. Antar att min adress kommer upp på Telias lista efter de grävt klart då. Osedvanliga byggnadskostnader borde ju ha strukits när slangen ligger precis vid tomtgräns.
Ja det låter ju väldigt rörigt men grävningen är det som brukar strula mest och är den klar så har jag svårt att tro Telia skulle krångla så mycket över det.
Citera
2021-05-18, 19:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jannekauk
Ja det låter ju väldigt rörigt men grävningen är det som brukar strula mest och är den klar så har jag svårt att tro Telia skulle krångla så mycket över det.

Så jäkla konstigt att det grävs. Antar att de som gräver har ett avtal som inte Telia har kunnat riva eller nått.
Ifall Telia tjurar ihop och inte vill blåsa in fiber, finns det andra alternativ?
Citera
2021-05-18, 19:48
Medlem
Citat:
Så jäkla konstigt att det grävs. Antar att de som gräver har ett avtal som inte Telia har kunnat riva eller nått.
Ifall Telia tjurar ihop och inte vill blåsa in fiber, finns det andra alternativ?
Det är konstigt..kan tänka mig att Telia har rivit upp avtalet med entreprenören men grävarna ej blivit meddelade detta eller dylikt. Är det ett Skanova nät så finns det tyvär inte så många alternativ att välja på då Telia äger det. Lättaste är nog att prata med Telia när det är grävt och försöka få till en anslutning endå.
Citera
2021-05-18, 19:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jannekauk
Det är konstigt..kan tänka mig att Telia har rivit upp avtalet med entreprenören men grävarna ej blivit meddelade detta eller dylikt. Är det ett Skanova nät så finns det tyvär inte så många alternativ att välja på då Telia äger det. Lättaste är nog att prata med Telia när det är grävt och försöka få till en anslutning endå.

Då tar jag och väntar juni ut och ser om det mot all förmodan dyker upp någon som blåser in fiber. Efter det ringer jag Telia och försöker beställa nytt
Citera
2021-05-18, 20:49
Medlem
amentjeinas avatar
Citat:
Då tar jag och väntar juni ut och ser om det mot all förmodan dyker upp någon som blåser in fiber. Efter det ringer jag Telia och försöker beställa nytt

När det väl är grävt och installerat hos dig då har jag svårt att se att dom bara skulle skita i det på grund av kostnaden. Att blåsa från fos fram till din fasadbox, skarva in den på båda ställena samt att patcha i noden är en marginell kostnad jämfört i det stora hela.

Så tillvida att FOSen har länk med noden. Vilket den då bör ha om nu dina grannar har.

Vanligtvis brukar Telia bygga sina nät i stolpar om möjligt. Inte så i din by?
Citera
2021-05-19, 06:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av amentjeina
När det väl är grävt och installerat hos dig då har jag svårt att se att dom bara skulle skita i det på grund av kostnaden. Att blåsa från fos fram till din fasadbox, skarva in den på båda ställena samt att patcha i noden är en marginell kostnad jämfört i det stora hela.

Så tillvida att FOSen har länk med noden. Vilket den då bör ha om nu dina grannar har.

Vanligtvis brukar Telia bygga sina nät i stolpar om möjligt. Inte så i din by?

De grävde fibret genom byn pga ett stort företag som ligger där, alla som var intresserade 2012 kunde koppla på sig för 7k tydligen. Det var ingen på gatan under mig som var intresserad då så de slutade bara vid sista intresserade hushåll.
Kan ju ske ett under och blåsningen sker. Uppdaterar vad som händer
Citera
2021-05-22, 23:31
Bannlyst
Citat:
Skrev du inte öppen fiber?

Från telias sida
https://www.telia.se/privat/bredband/fiber/villa/pris
"Beställ Öppen Fiber tillsammans med Telia-abonnemang till kampanjpris eller endast Öppen Fiber och välj operatör själv."

Blir den bara inkopplad kan du ju välja nått annat bolag kanske?
Citera
2021-05-30, 13:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Skrev du inte öppen fiber?

Från telias sida
https://www.telia.se/privat/bredband/fiber/villa/pris
"Beställ Öppen Fiber tillsammans med Telia-abonnemang till kampanjpris eller endast Öppen Fiber och välj operatör själv."

Blir den bara inkopplad kan du ju välja nått annat bolag kanske?

Jo öppen fiber. Finns det andra företag som fräser in kabel från tomtgräns till villa? Telias hemsida har inte uppdaterat min adress, kanske vet de inte att det grävts fram till tomtgräns än.
Citera
2021-05-30, 13:57
Bannlyst
Citat:
Jo öppen fiber. Finns det andra företag som fräser in kabel från tomtgräns till villa? Telias hemsida har inte uppdaterat min adress, kanske vet de inte att det grävts fram till tomtgräns än.
Om det är telia som har fibern i öppet nät till din tomtgräns så är det de som skall göra det tyvärr, här är det ip-only som grävt fibern... Ingrävt från vägen 20meter kosta 30 000kr, men genom att jag låste mig till telia i två år fick jag rabatt och betala "bara 23 000kr...

Ring och tjöta och ta upp just det att det är bara en liten bit som behövs grävas upp för anslutning, kolla samtidigt på felia om de har nån drive som den jag hitta... Har du bara fått in fibern kan du i framtiden byta till annat bolag för internetuppkopplingen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in