2021-05-29, 21:26
Medlem
orgonits avatar
Ingen uppehåller sig egentligen vid Ropsten - bara en slags ful och ganska försummad mellanplats på väg till Lidingö, Norra Djurgårdsstaden eller Hjorthagen. Men där är SÅ mycket ingångar till bergsrum, om man är uppmärksam.

Jag kan bara dra slutsatsen att det ser ut som rena schweizerosten under Hjorthagen. Hela berget måste vara helt urholkat. Trots att jag växte upp i närheten så har jag aldrig hört någon tala om detta.

Den ökända Käppala tunneln lär också gå UNDER Frihamnen som ligger i närheten - men knappast inne i själva berget - den ligger väl under jorden.

Någon som vet vad som egentligen finns i underjorden och berget kring Ropsten och under Hjorthagen? Militärt? Eller är det förvaring för något - i så fall vad? Skyddsrum?

Någon som varit inne i något bergrum i trakterna? Har aldrig sett någon UE tråd om det här området - men det torde ju vara helt nedlusat med UE objekt - samtidigt som det är relativt centralt i Stockholm.
Citera
2021-05-29, 21:42
Medlem
Liberationfronts avatar
Det finns 2 skyddsrum. Sen en massa jävla servicetunnlar. Ska finnas ngn extra tunnel som ska kunna byggas ut så tunnelbanan når Norrort eller om det var Vaxholm, minns inte riktigt var en tid sedan jag läste om det.

Men det är planerat att byggas ett mega parkeringshus där på sikt. Typ 10.000 bilar med infarter från norra länken bla.

Läste i ngn plan för en tid sedan, bor i Hagen.
Citera
2021-05-29, 22:36
Medlem
orgonits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
mega parkeringshus där på sikt. Typ 10.000 bilar med infarter från norra länken bla.
Gudars! Ja det måste ju vara helt ofantliga utrymmen inne i berget i så fall. Precis som jag misstänkte. Man ser såna där ståldörrar in i berget på ett flertal ställen runt Ropsten, i Norra Djurgårdsstaden och bort emot Myrorna i Hjorthagen. Då har vi inte nämnt alla områden som är avspärrade. Det finne ett ofantligt hål rakt in i berget också - man ser det tydligt om man går från Ropsten till NDS - men det ligger inne på en byggarbetsplats. Det ligger i ett område som aldrig varit tillgängligt för allmänheten eftersom Gasverket låg där förut med höga stängsel och träd - så ingen visste egentligen vad som fanns där. Det är fortfarande avspärrat och det finns en massa gammaldags utrustning - konstiga skorstenar och strukturer i stål. Eftersom det var helt insynsskyddat innan NDS byggdes så jag vet inte om det där stora hålet är nytt eller om det alltid varit där.

Inte nog med det - det finns ingångar in i berget ute på Norra Djurgården också - i nationalparken, där nästan ingen bor. Möjligen är det tunnlar under där också.
Verkligen konstigt att ingen UE:at där. Något sätt måste det väl finnas att ta sig in. Om det som uppenbarligen ligger i och under nationalparken ansluter till bergrummen kring Ropsten så talar vi om en smärre underjordisk stad.

Jag läste att Nordkorea är det land som har mest bergsrum - pga att de har så mycket berg och kullar där. Men Sverige måste tamejsjutton vara tvåa på det området.
Senast redigerad av orgonit 2021-05-29 kl. 22:43.
Citera
2021-05-29, 23:21
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orgonit
Gudars! Ja det måste ju vara helt ofantliga utrymmen inne i berget i så fall. Precis som jag misstänkte. Man ser såna där ståldörrar in i berget på ett flertal ställen runt Ropsten, i Norra Djurgårdsstaden och bort emot Myrorna i Hjorthagen. Då har vi inte nämnt alla områden som är avspärrade. Det finne ett ofantligt hål rakt in i berget också - man ser det tydligt om man går från Ropsten till NDS - men det ligger inne på en byggarbetsplats. Det ligger i ett område som aldrig varit tillgängligt för allmänheten eftersom Gasverket låg där förut med höga stängsel och träd - så ingen visste egentligen vad som fanns där. Det är fortfarande avspärrat och det finns en massa gammaldags utrustning - konstiga skorstenar och strukturer i stål. Eftersom det var helt insynsskyddat innan NDS byggdes så jag vet inte om det där stora hålet är nytt eller om det alltid varit där.

Inte nog med det - det finns ingångar in i berget ute på Norra Djurgården också - i nationalparken, där nästan ingen bor. Möjligen är det tunnlar under där också.
Verkligen konstigt att ingen UE:at där. Något sätt måste det väl finnas att ta sig in. Om det som uppenbarligen ligger i och under nationalparken ansluter till bergrummen kring Ropsten så talar vi om en smärre underjordisk stad.

Jag läste att Nordkorea är det land som har mest bergsrum - pga att de har så mycket berg och kullar där. Men Sverige måste tamejsjutton vara tvåa på det området.
Det fetmarkerade.
Stockholms vattens reningsverk, gillar du avföring besöker du detta ställe!
Citera
2021-05-30, 06:36
Medlem
Fjärrvärme samt fjärrkyla ledningar samt kulvertar finns där med o leds vidare mot värtaverket..

Fjärrkylan kommer nere från pråmarna nere i hamnområdet
Citera
2021-05-30, 11:47
Medlem
Vid gasverket östra finns två befintliga bergrum, det större ska bli parkeringsgarage med plats för ca 1600 bilar (att jämföra med Katarinagaragets 550 platser) och det mindre bergrummet är planerat att bli sopsugsterminal.
Vid Myrorna är ett skyddsrum med plats för 230 personer.
Servicetunnlar och kulvertar finns några men dessa ser du inte mycket spår av.
Någonstans under Hjorthagen finns även bergrum tillhörande Värtaverket.
Senast redigerad av Underjording 2021-05-30 kl. 12:07.
Citera
2021-05-30, 11:53
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ska finnas ngn extra tunnel som ska kunna byggas ut så tunnelbanan når Norrort eller om det var Vaxholm, minns inte riktigt var en tid sedan jag läste om det.

Var skulle den ligga? Tunnelbanan slutar ju på markytan i Ropsten.
Citera
2021-05-30, 11:55
Medlem
Liberationfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickenbacker69
Var skulle den ligga? Tunnelbanan slutar ju på markytan i Ropsten.
Kolla med stadskontoret?
Citera
2021-05-30, 12:23
Medlem
Citat:
Ska finnas ngn extra tunnel som ska kunna byggas ut så tunnelbanan når Norrort eller om det var Vaxholm, minns inte riktigt var en tid sedan jag läste om det.
Är det inte tunnelstumpen efter Mörby (mot Täby) du tänker på?
Citera
2021-05-30, 12:29
Medlem
Liberationfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Underjording
Är det inte tunnelstumpen efter Mörby (mot Täby) du tänker på?

Nej
Citera
2021-05-30, 13:17
Medlem
Yrins avatar
Utan att veta specifikt, käppalatunneln låter ju som en helt vanlig överföringstunnel till käppalaverket på Lidingö, kanske 4x4 m och antagligen vattenfylld. Dessa finns kors och tvärs i stan eftersom det bara finns ett par-tre stora reningsverk och man ogärna släpper ut smutsigt vatten direkt i Mälaren och saltsjön.
Citera
2021-05-30, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orgonit
Den ökända Käppala tunneln lär också gå UNDER Frihamnen som ligger i närheten - men knappast inne i själva berget - den ligger väl under jorden.
Käppalatunneln går inte där. Den går under vattnet mellan Lidingö och Djursholm.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in