2021-05-29, 23:42
Medlem
Ola Schuberts avatar
Jag har inte skrivit i denna tråd på länge. Men skulle det inte kunna vara vettigt att stoppa alla resor, utom de absolut nödvändiga, till och ifrån Storbritannien en eller flera månader? Givet att bara 15 procent av de vuxna svenskarna hunnit fått en andra vaccindos att jämföra med 45 procent av den vuxna befolkningen i Storbritannien. Trots den relativt höga andelen fullvaccinerade där verkar ju den indiska varianten ta över, (i 75 procent av de nya fallen). Med tanke på den relativt låga andelen svenskar som hunnit bli fullvaccinerade så törs jag inte ens tänka på vad den indiska varianten skulle kunna ställa till med här! Säkert bättre läge om några månader, givet att fullvaccinerade då, i alla fall, har ett ca 65 procentigt skydd emot den indiska varianten.
Citera
2021-05-29, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
Ett helt år av ackumulerad statistik har hittills visat helt oemotsägligt att Covid är en förkylning, på sin höjd milt riskabel för multisjuka åttioplussare. Gång på gång har det hävdats att den nya mutation från [slumpmässigt bajsland med intresse att haussa upp varför just de går dåligt och behöver hjälp] minsann är det som kommer rättfärdiga alla pandemins överreaktioner. Tillåt oss tveka.

Det är du som kommer med foliehattsteorier. Vi andra stödjer oss på empiri.
Det är dags att börja krypa fram från era hålor nu. Det bidde inget.

En förkylning som många dött av. Bara 80+ som råkat illa ut, säger du.
Varför vaccinerar man då friska ynglingar?
Hela världen är på flykt men du står kvar i blåsten med din foliekostym.
Citera
2021-05-29, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag har inte skrivit i denna tråd på länge. Men skulle det inte kunna vara vettigt att stoppa alla resor, utom de absolut nödvändiga, till och ifrån Storbritannien en eller flera månader? Givet att bara 15 procent av de vuxna svenskarna hunnit fått en andra vaccindos att jämföra med 45 procent av den vuxna befolkningen i Storbritannien. Trots den relativt höga andelen fullvaccinerade där verkar ju den indiska varianten ta över, (i 75 procent av de nya fallen). Med tanke på den relativt låga andelen svenskar som hunnit bli fullvaccinerade så törs jag inte ens tänka på vad den indiska varianten skulle kunna ställa till med här! Säkert bättre läge om några månader, givet att fullvaccinerade då, i alla fall, har ett ca 65 procentigt skydd emot den indiska varianten.

Indiska finns redan i Sverige.
Citera
2021-05-29, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

Den indiska varianten finns ju i betydligt fler länder, bland annat Sverige, så har svårt att tro vad det skulle hjälpa. För att sådant ska fungera måste det i princip göras innan smittan börjat spridas. Resandet till/från Wuhan stoppades väl ca 20 januari 2020, och det hjälpte uppenbarligen inte.

Man skulle dock kunna tänka sig att stoppa resandet till/från Vietnam (kanske redan görs?) Nu vet vi extremt lite om den varianten, men det vi hört hittills är ju inte jättepositivt. Tror tyvärr det är osannolikt, men har vi tur så har varianten inte hunnit lämna Vietnam.
Citera
2021-05-29, 23:56
Medlem
Citat:
Ett helt år av ackumulerad statistik har hittills visat helt oemotsägligt att Covid är en förkylning, på sin höjd milt riskabel för multisjuka åttioplussare. Gång på gång har det hävdats att den nya mutation från [slumpmässigt bajsland med intresse att haussa upp varför just de går dåligt och behöver hjälp] minsann är det som kommer rättfärdiga alla pandemins överreaktioner. Tillåt oss tveka.

Det är du som kommer med foliehattsteorier. Vi andra stödjer oss på empiri.
Det är dags att börja krypa fram från era hålor nu. Det bidde inget.

Nu tillhör inte jag på något sätt alarmistsidan, men ”det bidde inget” är kanske att ta i va? Det bidde väl snarare mer än vad vi kunnat drömma om för 15 månader sedan?
Citera
2021-05-29, 23:58
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
En förkylning som många dött av. Bara 80+ som råkat illa ut, säger du.
Varför vaccinerar man då friska ynglingar?
Hela världen är på flykt men du står kvar i blåsten med din foliekostym.
Det gör vi inte här i Sverige, tack och lov. Jag tyckte det såg ut att vara en härlig sommarkväll idag. Stimmigt på stan, fullpackat i parkerna. Folk njöt av sommarvärmen, god mat och varandras sällskap. "Blåsten" är en ljum sommarbris.

Vem är på flykt, och ifrån vad? Det är nog du och dina lika räddhågsna vänner som observerar världen från era igenimmade (från idogt munblöjeanvändande) deppglasögon. Vi är många som levt genom denna "pandemi" precis som vanligt i den mån vi kunnat och evenemang inte varit stängda.
Citera
2021-05-30, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
... det är endast de i livets absoluta slutskede, med underliggande sjukdommar.. och lång ifrån alla av dem.. som fått sätta livet till.

Och Ja.. jag kommer fortsätta krama, pussa och skaka hand med kompisar och bekanta när jag ser dem ute.
Är du på allvar människa? Har du missat ett helt år och alla yngre som hade blivit svårt sjuka? Prata gärna med sjukvårdspersonal innan du svamlar här på FB. Krama och pussa på du, men gör inte det när jag befinner mig i din närhet. Allvarligt, dig och dina likasinnade ska man låsa in någonstans tills pandemin är över. Likt de gjorde i Kina. Bara min mening...
Citera
2021-05-30, 00:15
Medlem
Citat:
Det gör vi inte här i Sverige, tack och lov. Jag tyckte det såg ut att vara en härlig sommarkväll idag. Stimmigt på stan, fullpackat i parkerna. Folk njöt av sommarvärmen, god mat och varandras sällskap. "Blåsten" är en ljum sommarbris.

Vem är på flykt, och ifrån vad? Det är nog du och dina lika räddhågsna vänner som observerar världen från era igenimmade (från idogt munblöjeanvändande) deppglasögon. Vi är många som levt genom denna "pandemi" precis som vanligt i den mån vi kunnat och evenemang inte varit stängda.

Jo vi vaccinerar starka ynglingar i Sverige och fler av dem ska vaxas innan sommaren är slut.
Detta förnekar du. Bara för att få chansen att försöka provocera här.
Citera
2021-05-30, 00:19
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Så är det, men Pfizer verkar funka rätt bra. Synd att Sverige envisades med att vaccinera alla över 65 med Astra Zeneca. Det kan i värsta fall innebära att vi åker på en ny smittvåg och nya restriktioner redan i höst. De länder som uteslutande har använt Pfizer och Moderna har ett klart bättre utgångsläge.

Det största problemet med AZ är inte biverkningarna utan att det ger ett sämre skydd och det visste vi redan när FoHM drev på för att fortsätta använda det.

Att den sprids i England behöver inte bero på att Astras vaccin är dåligt på att stoppa den varianten.

Om smittsamheten för den indiska varianten är högre än den Brittiska så kommer den ta över och smittspridningen öka, även om vaccinen fungera lika bra på båda varianterna.
Citera
2021-05-30, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ok, you got me. Det är fortfarande tyckande och när jag läser källan så verkar det vara ett beställningsjobb för att lobba för fri tilldelning av vaccin till fattigare länder.

https://www.oxfam.org/en/press-releases/two-thirds-epidemiologists-warn-mutations-could-render-current-covid-vaccines
Oxfam är ju kända för att vinkla saker väldigt hårt för att komma igenom mediebruset, så en rapport från dem måste gås igenom väldigt grundligt (då man är experter på att ändra förutsättningarna och blanda runt olika begrepp). Man är helt beroende av donationer för att behålla sina välavlönade jobb, och ju mer allmänheten kan misstolka ett påstående, ju mer pengar strömmar in.
Citera
2021-05-30, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Lägre smittsamhet har den inte.
Smittsamheten ökat allt eftersom nya varianter.

Det är lynnigt detta kina virus.

Ja det är inte konstigt att kineserna själva (som borde veta va fan detta är för skit om någon) kör undantagstillstånd och män i rymddräkter som testar folk.
Citera
2021-05-30, 01:01
Medlem
raskenss avatar
Det är nånting som inte stämmer här. En ny mutation har uppstått i Vietnam som knappt haft några fall alls, ca 6000 totalt. Det är i princip ingenting. Sannolikheten att det uppstår en mutation där är näst intill obefintlig. Det är fullt rimligt att varianter uppstår där det finns stor mängder smittade som i Indien där förmodliligen över 200miljoner har blivit smittade minst.

Det är nånting fishy här. Kan Vietnam ha mörkat siffrorna och har egentligen några miljoner smittade?

https://time.com/6052813/vietnam-covid-19/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in