2021-05-29, 20:45
Medlem
trickydicks avatar
Ny Vietnam en dubbelnutation hittad https://www.expressen.se/nyheter/ny-virusvariant-hittad-mix-av-tva-mutationer/

Skall vara en kombo av brittiska och indiska mutationerna och ha mycket kort inkubationstid.

Att den har kort inkubationstid ser jag som nått bra. Då hinner man inte sprida smittan så mycket innan man blir sjuk och isolerar sig.
Citera
2021-05-29, 20:49
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
I någon mån ja, men det handlar ju också om hur smittsam personen är. Om än person är så smittsam att att om hen besöker ett fullsatt Friends Arena så blir alla på arenan smittade, och också alla som besöker arenan dagen efter, så spelar det ju egentligen ingen roll hur sjuk smittbäraren blir, om man ser till smittbäraren. Ett så smittsamt virus skulle i stort sett hela världens befolkning få inom någon månad om det kom, inga restriktioner i världen skulle räcka. Nu var det ett väldigt tillspetsat exempel, och så smittsamt är troloigen inte möjligt, men t.ex. mässlingen är extremt smittsamt. Är du i ett rum och har mässlingen kan de som kommer till rummet en bra stund efter att du lämnat bli smittade. Med det sagt, det finns en gräns för hur smittsamma virus världen kan hantera, blir det tillräckligt smittsamt kommer det fortsätta öka expontiellt, oavsett vilka restriktoner som finns.
Kanske hade den indiska varianten varit den varianten om den kommit innan vaccinet. Nu lär det inte bli så illa. Vad som dock är oroande är att den riskerar att öka utan restriktioner med vaccin. Frågan är hur världen ska agera. Alla vet att restriktioner kan innebära olika typer av problem, allt från statsfinansiella problem, till psykisk ohälsa. Dessutom, en höst/vinter till med restriktioner riskerar ökad social oro, fler kan delta i demonstrationer mot restriktioner, och risken för våldsamheter ökar. Samtidigt så är jag tyvärr inte säker på att vaccinationerna kommer lösa pandemin.
Restriktioner blir permanenta när diktaturer bildas.

Med andra ord;

Det är dags att servera en plan och ett definitivt slutdatum för allehanda restriktioner! Vaccinerna kommer inte att vara lösningen som någon sorts Quick Fix, för Sars cov 2 är för smittsam (och muterar där med för snabbt) för det.

Jag dör hellre idag än lever 40 år under allt hårdare restriktioner. Hur ensam om det jag är vet jag inte.
Citera
2021-05-29, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Restriktioner blir permanenta när diktaturer bildas.

Med andra ord;

Det är dags att servera en plan och ett definitivt slutdatum för allehanda restriktioner! Vaccinerna kommer inte att vara lösningen som någon sorts Quick Fix, för Sars cov 2 är för smittsam (och muterar där med för snabbt) för det.

Jag dör hellre idag än lever 40 år under allt hårdare restriktioner. Hur ensam om det jag är vet jag inte.

I ett läge covid inte är ett hot finns det inget stöd för restriktioner. I den bästa av världar har vi det läget redan om ett per månader.
Är dock mer och mer skeptisk till det. Vaccinationerna ger ett bra skydd, de allra flesta vaccinerar sig, men tror inte det räcker, när dert kommer mutationer som är mer och mer smittsamma. Frågan är vilka restriktioner som görs då. Restriktioner har stora problem. För att hålla företagen vid liv, de företag som betalar den vård vi har, så har världens regeringar och centralbanker tryckt på sedelpressarna rejält. I den grad att inflation av många ses som ett reellt hot, för första gången på 30 år. Nya restriktioner skulle kräva att sedelpressarna sätts igång ännu mer. Vad det leder till på några års sikt vet ingen. Sedan har vi det här med psykisk ohälsa. Många mår väldigt dåligt av restriktionerna, och de har nog ställt in sig på att det är över i sommar. Med ytterligare restriktioner skulle psykisk ohälsa öka.
Som sagt, jag önskar att detta är under kontroll, med tur är det också så, med problemen är betydande, på flera sätt.
Citera
2021-05-29, 21:08
Medlem
fernebos avatar
Lite illa för britterna att Astra Zeneca-vaccinet inte biter så bra på den indiska mutationen som nu håller på att ta över:

Citat:
Smittläget förvärras i Storbritannien, trots att 45 procent av alla vuxna har fått dubbla vaccindoser.

I fredags rapporterades 4 180 nya smittfall under en dag, det största antalet sedan den 1 april. Antalet patienter på sjukhus ökade förra veckan med 25 procent, skriver Svenska Dagbladet.

Den misstänkt mycket smittsamma indiska virusvarianten uppges stå för nära 75 procent av alla nya smittfall.

Ökningen kan medföra att restriktioner blir kvar längre än planerat.

Citat:
Storbritannien har till stor del förlitat sig på Astra Zenecas vaccin och nu är oron att läkemedlet inte biter på den så kallade indiska mutationen. Varianten har helt och hållet tagit över i landet.

Pfizers vaccin ger ett 88-procentigt skydd och Astra Zenecas ett 60-procentigt skydd mot svår sjukdom på grund av den indiska virusvarianten. Men efter en dos ger Astra Zenecas variant bara omkring 33 procents skydd mot den indiska sorten, skriver Daily Mail.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/forsamrat-smittlage-i-storbritannien

https://www.expressen.se/nyheter/smittan-stiger-hogsta-siffran-sedan-i-april/
Citera
2021-05-29, 21:13
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
I ett läge covid inte är ett hot finns det inget stöd för restriktioner. I den bästa av världar har vi det läget redan om ett per månader.
Är dock mer och mer skeptisk till det. Vaccinationerna ger ett bra skydd, de allra flesta vaccinerar sig, men tror inte det räcker, när dert kommer mutationer som är mer och mer smittsamma. Frågan är vilka restriktioner som görs då. Restriktioner har stora problem. För att hålla företagen vid liv, de företag som betalar den vård vi har, så har världens regeringar och centralbanker tryckt på sedelpressarna rejält. I den grad att inflation av många ses som ett reellt hot, för första gången på 30 år. Nya restriktioner skulle kräva att sedelpressarna sätts igång ännu mer. Vad det leder till på några års sikt vet ingen. Sedan har vi det här med psykisk ohälsa. Många mår väldigt dåligt av restriktionerna, och de har nog ställt in sig på att det är över i sommar. Med ytterligare restriktioner skulle psykisk ohälsa öka.
Som sagt, jag önskar att detta är under kontroll, med tur är det också så, med problemen är betydande, på flera sätt.
Med väldig "tur" är detta under kontroll. Jag är troende, så tur och otur är inte riktigt mitt förhållningssätt egentligen, men för att hålla mig inom ateismens synsätt som ju är standard i vårt land;

Så mycket tur är dumt att sikta på även fast vi kan hoppas på det innerst inne.

I vilket fall är det meningslöst att massvaccinera barn och friska yngre människor så länge Afrika m.fl. knappt vaccinerar. Jag ska säga att jag tycker det är mycket bekymmersamt att vaccinera på detta vis med ett oprövat vaccin överlag, och den Covid vi har nu är inte speciellt farlig för de allra flesta. Hade det gått att koordinera en global massvaccinering hade det haft sin poäng, men det är inte görbart.
Citera
2021-05-29, 21:14
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Nej, inom.

Läs artikeln!

Immunitet efter infektion är minst 9 månader enligt granskade studier. Att det är minst 9 månader är för att det är så långt man kunnat studera hittills. Vaccin ger inte sällan starkare immunförsvar än infektion.

Skulle vilja påstå att forskning trumfar åsikter i en enkät.
Citera
2021-05-29, 21:16
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Immunitet efter infektion är minst 9 månader enligt granskade studier. Att det är minst 9 månader är för att det är så långt man kunnat studera hittills. Vaccin ger inte sällan starkare immunförsvar än infektion.

Skulle vilja påstå att forskning trumfar åsikter i en enkät.
Läs åtminstone citatet jag postade som tillhör artikeln!

Herre Gud, ge mig tålamod...
Citera
2021-05-29, 21:25
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Läs åtminstone citatet jag postade som tillhör artikeln!

Herre Gud, ge mig tålamod...

Jag läste hela artikeln, vad vill du säga? Det är forskare som svarat på en enkät = tyckande. Det må vara kvalificerat tyckande, men det är inte fakta.

Å andra sidan hittade jag denna, som jag inte sett tidigare.
https://www.nytimes.com/2021/05/26/health/coronavirus-immunity-vaccines.html
Färsk studie som visar på antikroppar i benmärgen vilket tyder på att immunförsvaret är redo under lång tid framåt, "possibly decades". Det är en liten studie på 19 personer, varav 5 lämnade benmärgsprov. Samtliga 5 hade antikroppar i märgen.
Citera
2021-05-29, 21:33
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Dom säger ju ständigt att smittsamheten ökar med nya mutationer.

Du hävdar alltså motsatsen.

För att upptäcka dom så måste spridas mer än de befintliga.
Citera
2021-05-29, 21:36
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Lite illa för britterna att Astra Zeneca-vaccinet inte biter så bra på den indiska mutationen som nu håller på att ta över:

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/forsamrat-smittlage-i-storbritannien

https://www.expressen.se/nyheter/smittan-stiger-hogsta-siffran-sedan-i-april/

Haha, det är klart vaccinen biter sämre på den. Annars skulle den inte ta över.
Citera
2021-05-29, 21:41
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag läste hela artikeln, vad vill du säga? Det är forskare som svarat på en enkät = tyckande. Det må vara kvalificerat tyckande, men det är inte fakta.

Å andra sidan hittade jag denna, som jag inte sett tidigare.
https://www.nytimes.com/2021/05/26/health/coronavirus-immunity-vaccines.html
Färsk studie som visar på antikroppar i benmärgen vilket tyder på att immunförsvaret är redo under lång tid framåt, "possibly decades". Det är en liten studie på 19 personer, varav 5 lämnade benmärgsprov. Samtliga 5 hade antikroppar i märgen.
Saken handlade om när nya mutationer kommer att ta sig förbi immuniteten, alltså inte hur länge immuniteten mot Covid varar med vaccin/ efter infektion.

Frågan är alltså snarare vad DU vill säga.
Citera
2021-05-29, 21:45
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Haha, det är klart vaccinen biter sämre på den. Annars skulle den inte ta över.

Så är det, men Pfizer verkar funka rätt bra. Synd att Sverige envisades med att vaccinera alla över 65 med Astra Zeneca. Det kan i värsta fall innebära att vi åker på en ny smittvåg och nya restriktioner redan i höst. De länder som uteslutande har använt Pfizer och Moderna har ett klart bättre utgångsläge.

Det största problemet med AZ är inte biverkningarna utan att det ger ett sämre skydd och det visste vi redan när FoHM drev på för att fortsätta använda det.
Senast redigerad av fernebo 2021-05-29 kl. 21:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in