2021-05-29, 22:34
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Vart finns den faktan ?

På några få veckor har den indiska mutationen gått från att stå för en mindre del av smittfallen till att nu stå för 75% i UK. Smittspridningen ökar med detta också snabbt. AZ-vaccinet ger av allt att döma ett alldeles för dåligt skydd mot denna mutation. Det funkade utmärkt mot den brittiska varianten som dominerat sen i december, men allt det har omkullkastats de senaste veckorna.

Står en del här (från idag):

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/forsamrat-smittlage-i-storbritannien

https://www.expressen.se/nyheter/smittan-stiger-hogsta-siffran-sedan-i-april/
Citera
2021-05-29, 22:40
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Möjligt, men fortfarande är svaren seriösa och väldigt realistiska.

Tvärtom känns det inte särskilt realistiskt. Men jag har väl hört det ropats varg (mutation) så många gånger att jag slutat lyssna för länge sedan.

Virus muterar. På sikt är det den mest smittsamma (och därmed inte särskilt dödliga) mutationen som vinner. Då spelar inte vaccin någon avgörande roll, för då pratar vi på riktigt om att vi har med en förkylning att göra.
Citera
2021-05-29, 22:44
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
I en tråd här på Flashback har den TS postat en länk, peer reviewed studie som lär stoppa rådande vaccinationsprogram;

https://omny.fm/shows/on-point-with-alex-pierson/new-peer-reviewed-study-on-covid-19-vaccines-sugge
Härifrån kommer länken, (FB) Ny Forskning avslöjar: Covid-Vaccinerna var ett stort misstag! tror jag.
Citera
2021-05-29, 22:47
Avslutad
Vietnamviruset:

Citat:
“The characteristic of this strain is that it spreads quickly in the air. The concentration of virus in the throat fluid increases rapidly and spreads very strongly to the surrounding environment.”

https://www.google.se/amp/s/amp.theguardian.com/world/2021/may/29/vietnam-discovers-new-hybrid-covid-variant-state-media-reports

Få se vart detta bär iväg..
Citera
2021-05-29, 22:50
Medlem
Nu är det kört kolla viruset i vietnamn. Kommer det hit är vi alla döda. Skapa ny tråd nån.
Citera
2021-05-29, 22:59
Moderator
Chantres avatar
Såg att ICA hade börjat sälja självtester för Corona.

Citat:
Inom några veckor kommer självtester för corona finnas i landets livsmedelsbutiker. ”Vi räknar med att det kommer att bli huggsexa”, säger Thomas Modin, operativ chef hos Testinstore FMCG.
Citat:
Det svenska företaget Testinstore FMCG som ingått avtal med engelska läkemedelsföretaget HealthOx Biotech för försäljning av New Gene-testerna tror på ett rejält försäljningstryck när de nu fått dispens.

– Vi räknar med att det kommer att bli huggsexa, vi är beredda på att försäljningen kommer att explodera. Det finns ett behov så klart, säger operativa chefen Thomas Modin till Fri Köpenskap.
https://www.butiksnytt.se/dispens-av-lakemedelsverket-sjalvtester-for-corona-snart-i-handeln/

Såg inte till någon rusning efter testerna när jag var där.
Citera
2021-05-29, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Såg att ICA hade börjat sälja självtester för Corona.

https://www.butiksnytt.se/dispens-av-lakemedelsverket-sjalvtester-for-corona-snart-i-handeln/

Såg inte till någon rusning efter testerna när jag var där.

Är detta verkligen i linje med rekommendationerna, man ska ju så långt det är möjligt undvika att gå till ICA om man misstänker att man har Corona.
Citera
2021-05-29, 23:11
Medlem
Boris Johnson gifter sig med kort varsel, och har 30 gäster, samtidigt som smittan ökar, och det finns osäkerhet om återöppningen kan göras som planerat den 21 juni. Hmm, detta ökar inte allmänhetens vilja att följa några restriktioner:

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/boris-johnson-har-gift-sig.BrtEKQ4jI
Citera
2021-05-29, 23:13
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Tvärtom känns det inte särskilt realistiskt. Men jag har väl hört det ropats varg (mutation) så många gånger att jag slutat lyssna för länge sedan.

Virus muterar. På sikt är det den mest smittsamma (och därmed inte särskilt dödliga) mutationen som vinner. Då spelar inte vaccin någon avgörande roll, för då pratar vi på riktigt om att vi har med en förkylning att göra.
Jag talade inte om hur det känns.
Citera
2021-05-29, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Så är det, men Pfizer verkar funka rätt bra. Synd att Sverige envisades med att vaccinera alla över 65 med Astra Zeneca. Det kan i värsta fall innebära att vi åker på en ny smittvåg och nya restriktioner redan i höst. De länder som uteslutande har använt Pfizer och Moderna har ett klart bättre utgångsläge.

Det största problemet med AZ är inte biverkningarna utan att det ger ett sämre skydd och det visste vi redan när FoHM drev på för att fortsätta använda det.

Lite synd för u länderna också som får Astra vaccinet, vad besviken dom kommer bli när det inte hjälper. Dom får ta det som ingen annan vill, britterna kör med den fortsatt. Ska dom vaccinera om alla som fått astra nu? Men Astra är ju brittiskt. Money talk.
Huh vilket besvär.
Bättre att avstå den helt.
Citera
2021-05-29, 23:37
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Jag talade inte om hur det känns.

Jo det gjorde du, du använde bara inte ordet känns. Det är en enkät. En enkät innehåller svar av tyckande, eller känslor. Du vet inte ens hur frågorna utformats. Eftersom det med största säkerhet är ett beställningsjobb kan du vara säker på att frågorna är utformade för att få det resultat man önskat. Som att en vetenskaplig studie om alkoholpolitiken i Sverige, beställd av Systembolaget, knappast kommer att komma fram till att vi bör upphäva alkoholmonopolet.

Det är inte realistiskt. Se, nu använde inte jag heller "känns".

Edit: ser att du är en sån där som "Gud talar med". Vad du gör i en vetenskaplig tråd kan man ju undra... Låt mig gissa, viruset är Guds verk och vaxxin är Djävulens påhitt.
Senast redigerad av Beaver14 2021-05-29 kl. 23:43.
Citera
2021-05-29, 23:42
Medlem
Ola Schuberts avatar
Jag har inte skrivit i denna tråd på länge. Men skulle det inte kunna vara vettigt att stoppa alla resor, utom de absolut nödvändiga, till och ifrån Storbritannien en eller flera månader? Givet att bara 15 procent av de vuxna svenskarna hunnit fått en andra vaccindos att jämföra med 45 procent av den vuxna befolkningen i Storbritannien. Trots den relativt höga andelen fullvaccinerade där verkar ju den indiska varianten ta över, (i 75 procent av de nya fallen). Med tanke på den relativt låga andelen svenskar som hunnit bli fullvaccinerade så törs jag inte ens tänka på vad den indiska varianten skulle kunna ställa till med här! Säkert bättre läge om några månader, givet att fullvaccinerade då, i alla fall, har ett ca 65 procentigt skydd emot den indiska varianten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in