Citat:
Ursprungligen postat av
BeMyselfAgain
Förlåt om jag verkar lite galen

men kärnan i ditt resonemang är väl att eftersom A inte lämnat vissa spår så är det sannolikt att B inte lämnat dessa spår. Allt jag menar är att det inte går att göra en sådan jämförelse. Vi vet ju att Engström stämplar ut redan 23:19 och hans berättelse är ju att han går direkt ut på gatan, och att mordet sedan sker framför hans ögon ungefär 5-10 meter, men att han trots detta inte uppfattad att något händer framför honom. Det är en helt orimlig berättelse som inte kan vara sann. T.o.m. Bengt Palm, hans moster, och andra personer som satt inomhus på restauranger lyckades uppfatta att det var fråga om skottlossning. Även om man godtar hans lögn så stöter man på svårigheten att ingen sett honom trots att han är förste man på plats enligt egen uppgift.
Nej, det är nog inte riktigt sant.
Vi tror oss veta att SE stämplade ut någon gång mellan 23.19-23.20, men vi vet inte på sekunden när.
”Vi tror oss veta” säger jag, men det finns vissa omständigheter som pekar på att det kan ha varit mellan 23.20-23.21 också, men vi ska inte ge oss in på den sidodiskussionen.
Visst har SE sagt att han inte stannade någon längre tid i receptionen, utöver att han sagt god natt till väktarna, men vi måste då ta hänsyn till vad väktarna säger om saken.
Även om samtalet inte pågått längre än en minut finns det stora möjligheter att han kan ha kommit ut efter 23.21, och vi kan inte heller spika på sekunden när mordet ägde rum.
Allt mellan 23.21.10-23.21.30 är möjligt.
Det vi då har att röra oss med är i ganska runda slängar, men vi får ingen exakthet i någonting.
Vi har Engströms historia, och hans egna sekundangivelser, som inte matchar varandra.
Ser vi på själva historian så hör han skott någonstans på vägen fram emot annonspelaren som står 15 meter norr om mordplatsen, och han viker in mot ett skyltfönster som ligger strax bredvid.
Alltså är frågan: exakt var befann han då han hörde skottet som han trodde var en avgasknall?
Vi får väl förutsätta att han inte gick i 90 graders vinkel från annonspelaren, utan sneddade mjukt över trottoaren, och han kan då ha varit 25 meter norr om annonspelaren vid tillfället.
Jag tycker att det är ett rimligt antagande av flera anledningar.
Det betyder 40 meter norr om mordplatsen i så fall.
Hur lång tid tar det att gå 40 meter inklusive sneddandet och klocktittandet?
Rimligtvis 40 sekunder, och om han var riktigt snabb en halv minut.
Strax efter att han kommit fram ser han LJ i den position han säger att han var efter att gm börjat springa i trappen, och SE beskriver att det var några där före honom, samt att Hans Johansson redan parkerat sin vita taxi invid kanten.
Jag tror att det är ungefär där man ska börja analysera SE, och jämförelsen med andra vittnen som liksom SE drunknat i den allmänna villervallan utgör bara konkreta exempel på hur lätt hänt det är.