2021-05-29, 19:24
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det får vi vet inom kort. Vietnameserna har inte släppt info till resten världen ännu.
För om det hade varit en hyper aggro monster mutation så hade de först legat lågt ett par månader utan att informera resten av världen...
Citera
2021-05-29, 19:25
Medlem
Citat:
Det får vi vet inom kort. Vietnameserna har inte släppt info till resten världen ännu.
Nja jag köper det inte iaf.. möjligtvis när en riktig undersökning släpps, media älskar chock och skräck
Citera
2021-05-29, 19:25
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Politiker verkar inte direkt intresserade av att öka antalet ssk.
Precis det jag menar inte är hållbart.

Det här med att vaccin skulle vara lösningen stämmer helt enkelt inte. Vi behöver en hållbar plan för framtiden, men som vanligt finns ingen.
Och vanliga arbetare förväntas ta smällarna.
Citera
2021-05-29, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Precis det jag menar inte är hållbart.

Det här med att vaccin skulle vara lösningen stämmer helt enkelt inte. Vi behöver en hållbar plan för framtiden, men som vanligt finns ingen.
Och vanliga arbetare förväntas ta smällarna.
+1
Citera
2021-05-29, 19:32
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Idag har vi den brittiska mutationen som dominerar, som är klart mer smittsam än den variant som dominerade för ett år sedan. Om ett par månader kommer den indiska mutationen vara om inte dominerande så åtminstone betydligt mer påtaglig än idag. Man måste inte vara medium för att inse det, bara ha ett IQ över 80.

Och, som sagt, jag är INTE någon stor anhängare av nedstängningar.
Vilken variant som är dominerande är knappast intressant så länge spridningen håller sig på en försvinnande låg nivå. Såvida varianten i fråga inte är dödligare, vilket jag inte sett några övertygande bevis för i fallet med den indiska. Precis som jag inte sett några övertygande bevis för att statlig intervention haft någon märkbar effekt på smittspridning.
Citera
2021-05-29, 19:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Resonerar du likadant när det kommer till trafikoffer?
Stänga ner för all trafik tills vi har 0 avlidna?

Men ni är väl så hjärntvättade att ni inte ser det tragikomiska i det hela...

Jag har redan förklarat ytterligare för någon annan. Men igen då:

Det finns ingen anledning att stänga ner för tre smittfall i en vaccinerad befolkning, eftersom dessa är undantag som inte blivit immuna trots vaccination, eller inte kunnat eller velat vaccinera sig. Har någon av dessa tre otur, så dör den. Men de kommer inte att föra smittan vidare (förutom om de befinner sig i ett kluster av ovaccinerade personer av någon anledning, t.ex. någon religiös gemenskap som förbjuder vaccinationer), eftersom det inte finns några mottagliga personer den kan hoppa till. Det är detta vi kallar "flockimmunitet". Här kan man dra en parallell till dina trafikoffer för övrigt: det är tråkigt för dem, men de för inte olycksbenägenheten vidare.

Tre smittade personer i en till större delen ovaccinerad befolkning är däremot katastrof, eftersom de kommer att smitta andra som i sin tur kommer att smitta ännu fler... och till slut har man den svenska situationen när det varit som värst: okontrollerad smittspridning, fulla IVA-avelningar och flera tiotals döda varje dygn.

Jag tror som sagt inte att de länder som varit väldigt försiktiga (eller hårda, vilket man vill) heller kommer att fortsätta stänga ner hela provinser eller städer för ett par enstaka smittfall - NÄR befolkningen i stort är ordentligt vaccinerad.
Citera
2021-05-29, 19:43
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Lägre smittsamhet har den inte.
Smittsamheten ökat allt eftersom nya varianter.

Det är lynnigt detta kina virus.
Varför skulle smittsamheten automatiskt öka pga nya varianter? Jag menar då i en icke immun befolkning.
Citera
2021-05-29, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
(FB) Ny forskning från UK/Norge stärker teorin om att Covid-19 kom från ett labb.

För de som är intresserade.
Mycket bra länk! Vi måste hålla Kina ansvariga för detta!
Citera
2021-05-29, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Mycket bra länk! Vi måste hålla Kina ansvariga för detta!
En supermakt kan aldrig hållas ansvarig för någonting. Tyvärr.
Citera
2021-05-29, 19:49
Bannlyst
I Stockholm är pandemin över 😷✌️
Går man på stan, butiker och restauranger så bär ingen munskydd lr håller avstånd 👮🏽‍♀️😷✌️
Citera
2021-05-29, 19:49
Medlem
Citat:
Varför skulle smittsamheten automatiskt öka pga nya varianter? Jag menar då i en icke immun befolkning.

För att mer smittsamma varianter dominerar ut mindre smittsamma. Har säkert också kommit mindre smittsamma mutationer också, men de har i de flesta fall utraderats innan vi hört talas om dem. Möjligen undantaget den danska minkmutationen som sannolikt var mindre smittsam, och därför inte blev ett hot.
Citera
2021-05-29, 19:58
Medlem
Citat:
Ja, i nio månader till ett år enligt majoriteten av forskarna i min länk.

Minst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in