2021-05-29, 12:48
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jo, är inte misstankarna tillräckligt starka så måste de släppa en mordmisstänkt "bara sådär".
Det är misstankarna om den gripne som sänkts - inte misstanken om att det kan röra sig om mord. Utredningen fortgår - vilket också sägs i formen av att misstankarna kvarstår mot den som greps och släpptes.
Poängen är att det krävs väldigt låga misstankar för att hålla någon i de 3 dygn eller vad det nu är innan man måste häkta. Så att man släpper en person mindre än ett dygn efter dödsfallet ägde rum innebär att den personen i praktiken är avskriven från misstanke om mord. Oavsett vad polisen säger utåt. Sen är det rätt att en person släpps inte utesluter mord, men då ska det alltså vara en tredje person inblandad som dessutom haft mycket kort tid på sig. Otroligt, men inte omöjligt, som sagt.
2021-05-29, 12:57
Medlem
Mullrets avatar
Hade jag varit fri som fågeln och fått en dom på 18 år så hade jag nog flytt till annat land.

Finns, alltid något enkel daglönejobb man kan överleva på. Och nya idhandlingar går att fixa i lagom skumt land.

18 år i en cell verkar vara rätt långtråkigt.
2021-05-29, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitaPesten
Jag och en polare funderade oxå på detta. Kan det vara så att det inte finns så mycket plats i häktet?
I somras 2020 kom alla möjliga häktade till Örebro i brist på plats.

Korrekt.
Har lite insyn hos kriminalvården. Häkterna är och har varit överfulla under lång tid, detta gäller även våra anstalter, därför är just nu flera anstalter under ombyggnad för att öka upp kapaciteten. Vissa anstalter byggs boenderum om från enkelrum till dubbelrum, Många fängelser bygger ut med nya avdelningar.

Som en häktesanställd sa, "-Det är tur att vi har NTE så vi har några extraplatser"

NTE är KV:s egen transportavd som hanterar transporter av klienter mellan häkten och anstalter.
2021-05-29, 13:23
Medlem
Uteliggarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Hade jag varit fri som fågeln och fått en dom på 18 år så hade jag nog flytt till annat land.

Finns, alltid något enkel daglönejobb man kan överleva på. Och nya idhandlingar går att fixa i lagom skumt land.

Helt klart, dagens bästa inlägg.

Och man lever säkert betydligt lyxigare som "uteliggare" än pensionärer i u-landet sverige
Senast redigerad av Uteliggarn 2021-05-29 kl. 13:29.
2021-05-29, 15:30
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:

Med avdrag för 2/3-delar. Men ok... Man förbereder sig med att sälja allt, tar ut alla pengar, packar ihop det nödvändiga och flyttar till ett land som inte har utlämningsavtal med Sverige innan domen. En enkel utväg, egentligen.

EDIT;
Det är nog bara Mossad (המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים) som plockar hem folk från sådana länder. Eller tja, Belarus och Ryssland också.
Senast redigerad av Hummm.. 2021-05-29 kl. 15:37.
2021-05-29, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hummm..
Med avdrag för 2/3-delar. Men ok... Man förbereder sig med att sälja allt, tar ut alla pengar, packar ihop det nödvändiga och flyttar till ett land som inte har utlämningsavtal med Sverige innan domen. En enkel utväg, egentligen.

EDIT;
Det är nog bara Mossad (המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים) som plockar hem folk från sådana länder. Eller tja, Belarus och Ryssland också.

Inte idiotsäkert. Läs här:

Något du bör ha i beaktande är att bristen på utlämningsavtal inte skyddar en person från att bli utlämnad. I många fall har stater täta samarbeten med varandra och avsaknad av utlämningsavtal innebär bara att de inte är skyldiga att utlämna en person, inte att de inte får utlämna.

https://lawline.se/answers/vilka-lander-kan-jag-resa-till-utan-att-riskeras-att-overlamnas-till-sverige
2021-05-29, 15:56
Medlem
Han blev ledsen och kränkt för att han inte kom undan straff när han tog livet av en kvinna och då väljer ta sitt liv.
2021-05-29, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det vet man inte, han dök inte upp i rätten och han kan ju fått besök som såg till att han inte gjorde det i väntan på domen. När det var fastlagt att han var skyldig så gjorde vederbörande processen kort och lämnade. Den som ringer kan sedan ha dykt upp av en slump eller också varit med på hela processen.
Han vore ju inte den första som hämndmördades och är de lite klipskare än genomsnittet kan det nog finnas goda möjligheter att klara sig undan.

Enligt polisen är det inte ett självklart självmord -- så att de skulle ha fejkat ett självmord är ju inte alls säkert. För övrigt kan man ju tvingas in i handlingar i en kort process om det är så. Han har ju skador som tyder på att någon annan varit inblandad.

Det fanns spår på kroppen som gjorde att vi inte kunde utesluta att det var orsakat av någon annan, säger Mats Öhman.

Att han skulle ta livet av sig på grund av 12 års effektivt straff tycker jag låter otroligt.

Det är nog mer troligt att det förmodade självmordet har skett pga prestige- och kontrollförlust - han gjorde helt klart i HR att han ansåg sig vara för smart för att vara den som mördat Lena. Om man sätter sig på stora hästar ska man vara en duktig ryttare och det var inte Stefan. Han gjorde duktigt bort sig också med sin "Jag hatar Åsa"-film där han själv spelar in när han fejkhittar misstänkt mordvapen och slår in i papper och tejp och sedan gömmer i sin garderob. I tre års tid har han hånat, dels omvärlden men också Lenas efterlevande. Han hånade också Lena och deras relation genom att beklaga att han inte hade tagit hand om sitt äktenskap bättre. Sistnämnda var i och för sig sant, han borde ha tagit hand om sitt äktenskap och sin familj bättre, men han borde framförallt ha hedrat Lena och minnet av deras sex år långa relation i rätten och visat att han sörjde hennes alldeles för tidiga död.
2021-05-29, 16:41
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Det är nog mer troligt att det förmodade självmordet har skett pga prestige- och kontrollförlust - han gjorde helt klart i HR att han ansåg sig vara för smart för att vara den som mördat Lena. Om man sätter sig på stora hästar ska man vara en duktig ryttare och det var inte Stefan. Han gjorde duktigt bort sig också med sin "Jag hatar Åsa"-film där han själv spelar in när han fejkhittar misstänkt mordvapen och slår in i papper och tejp och sedan gömmer i sin garderob. I tre års tid har han hånat, dels omvärlden men också Lenas efterlevande. Han hånade också Lena och deras relation genom att beklaga att han inte hade tagit hand om sitt äktenskap bättre. Sistnämnda var i och för sig sant, han borde ha tagit hand om sitt äktenskap och sin familj bättre, men han borde framförallt ha hedrat Lena och minnet av deras sex år långa relation i rätten och visat att han sörjde hennes alldeles för tidiga död.

Instämmer till 100%!

Det här nederlaget, att ha förlorat ansiktet så totalt klarade inte hans narcissistiska ego. Efter att ha stått och deklarerat för domarna hur smart han var och sen genom domen bli sågad jäms med fotknölarna…

Och vi vet ju hur jobbig häktningen var, han fick äta lugnande medicin, så tanken på över ett decennium bakom lås och bom…och inte minst den sociala skammen när han kom ut…med en morddom i belastningsregistret…

Men jag tycket ändå att det är bra att han är borta. Han hade aldrig erkänt. Och bu slipper Lenas barn att se eller stöta på honom igen…någonsin.
2021-05-29, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone

Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Instämmer till 100%!

Det här nederlaget, att ha förlorat ansiktet så totalt klarade inte hans narcissistiska ego. Efter att ha stått och deklarerat för domarna hur smart han var och sen genom domen bli sågad jäms med fotknölarna…

Och vi vet ju hur jobbig häktningen var, han fick äta lugnande medicin, så tanken på över ett decennium bakom lås och bom…och inte minst den sociala skammen när han kom ut…med en morddom i belastningsregistret…

Men jag tycket ändå att det är bra att han är borta. Han hade aldrig erkänt. Och bu slipper Lenas barn att se eller stöta på honom igen…någonsin.
Kunde inte uttryckt det bättre. Han har följt tråden, visste hur avskydd han var. Många bekanta ville inte ha något att göra med honom mer. Den här domen... hans uppblåsta ego klarade inte det. Jag kan förstå det. Men ett stort steg att ta.
2021-05-29, 17:08
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Inte idiotsäkert. Läs här:

Något du bör ha i beaktande är att bristen på utlämningsavtal inte skyddar en person från att bli utlämnad. I många fall har stater täta samarbeten med varandra och avsaknad av utlämningsavtal innebär bara att de inte är skyldiga att utlämna en person, inte att de inte får utlämna.

https://lawline.se/answers/vilka-lander-kan-jag-resa-till-utan-att-riskeras-att-overlamnas-till-sverige

Två länder jag har hittat som inte har utlämningsavtal är Costa Rica och Thailand

Två härliga länder där man enkelt kan leva skönt och utan insyn från mamma staten.
2021-05-29, 17:11
Medlem
Citat:
Två länder jag har hittat som inte har utlämningsavtal är Costa Rica och Thailand

Två härliga länder där man enkelt kan leva skönt och utan insyn från mamma staten.
Det innebär inte något sorts förbud för ländetna. De kan utlämna dig ändå. SD hade inte varit trygg nånstans.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in