2021-05-29, 08:38
Medlem
Nu när bla Volvo börjar återkalla personal som jobbat på distans kommer antagligen frågan att lyftas på fler arbetsplatser. Är det dags att återgå till det gamla normala? Eller ska vi tänka om?

Ledningen står inför val som,
Ska hemarbete fortsätta tillåtas?
I vilken utsträckning?
Hur ska ”Avundsjukan” hos anställda på arbetsplatsen som inte har möjlighet att jobba hemifrån hanteras?
Och andra frågor

Vad har du för argument att lägga fram till arbetsgivaren för att du ska få fortsätta jobba hemifrån?

Jag själv älskar att slippa restid och bensinkostnaden för att ta mig till och från jobbet. Funkar även bättre med hämtning/lämning barn, kunna ta en promenad och rensa tankarna mitt på dagen när det är stressigt m.m

Men ovan argument är ju till fördel för mitt privatliv och inte så mycket för arbetsgivaren.
Men detta bidrar till mindre stress för mig och långsiktigt gör det säkert att arbetsgivaren har mer nöjd och mindre sjuk personal.

Jag har även ett väldigt självständigt arbete som kräver full fokus periodvis varför att jobba hemifrån utan störningsmoment funkar väldigt bra. Mycket teamsmöten och telefonsamtal med konsulter och entreprenörer som verkligen inte behöver skötas från arbetsplatsen.

Fyll på i tråden så hjälps vi åt att övertyga arbetsgivaren att det gamla normala inte ska fortsätta vara det normala!
Citera
2021-05-29, 09:10
Medlem
På min arbetsplats pratade våran chef om detta nyss. Vi ska jobba på distans till hösten iaf.
Han sa det inte rätt ut men det lät som vi ska jobba på kontoret sen.

Ledningsgruppen sa däremot i vintras att det kommer bli förändringar efter covid med distans att flera kan jobba hemma.
Men det beror nog på vilka uppgifter/positioner man har inom företaget.

Det kommer bli avundsjuka det är jag övertygad om.

Jag sa till min chef att 2 dagar i veckan på kontoret och 3 dagar hemma. Ingen vet just nu hur allt blir.

Jobbar på ett telecom företag.
Citera
2021-05-29, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigKahuuna
Nu när bla Volvo börjar återkalla personal som jobbat på distans kommer antagligen frågan att lyftas på fler arbetsplatser. Är det dags att återgå till det gamla normala? Eller ska vi tänka om?

Ledningen står inför val som,
Ska hemarbete fortsätta tillåtas?
I vilken utsträckning?
Hur ska ”Avundsjukan” hos anställda på arbetsplatsen som inte har möjlighet att jobba hemifrån hanteras?
Och andra frågor

Vad har du för argument att lägga fram till arbetsgivaren för att du ska få fortsätta jobba hemifrån?

Jag själv älskar att slippa restid och bensinkostnaden för att ta mig till och från jobbet. Funkar även bättre med hämtning/lämning barn, kunna ta en promenad och rensa tankarna mitt på dagen när det är stressigt m.m

Men ovan argument är ju till fördel för mitt privatliv och inte så mycket för arbetsgivaren.
Men detta bidrar till mindre stress för mig och långsiktigt gör det säkert att arbetsgivaren har mer nöjd och mindre sjuk personal.

Jag har även ett väldigt självständigt arbete som kräver full fokus periodvis varför att jobba hemifrån utan störningsmoment funkar väldigt bra. Mycket teamsmöten och telefonsamtal med konsulter och entreprenörer som verkligen inte behöver skötas från arbetsplatsen.

Fyll på i tråden så hjälps vi åt att övertyga arbetsgivaren att det gamla normala inte ska fortsätta vara det normala!

Många arbetar ju effektivare hemma, då det blir mindre störmoment och fikasnack, fast i praktiken tror jag mest det gynnar en själv, dvs man gör lika mycket som tidigare, men på kortare tid och får mer fritid.

Däremot sparar man ju lite (om än inte så mycket) pengar åt arbetsgivaren iom att man inte använder arbetsplatsen datorer, kaffemaskiner osv.

Städningen kan ske mer sällan och spara lite pengar.

På vintern skulle man kunna dra ner på värmen lite om det är synk när folk är hemma eller på jobbet.

Miljötänket är ju ett argument. En dag hemma i veckan sänker bränseåtgång med 20% (för själva arbetstransporterna då). Sparar ju inte pengar till företaget, men ger företaget "miljöpluspoäng" som i sin tur kan användas för att dra in pengar.

Avundsjukan kommer man aldrig ifrån, blir det här vanligt permanent får väl bilmontören byta jobb till ekonomiassistent eller nått. Hur svårt kan det vara.
Citera
2021-05-29, 09:20
Medlem
Pershagen76s avatar
Jag är egenkonsult och kör just nu 100% hemifrån, misstänker dock att min kunde kanske kommer vilja ha mig där 1-2 dagar i veckan efter c19. Jag har ingen lust att vara på plats men kan säkerligen använda tiden väl till workshops och bättre knyta an till stakeholders.
Citera
2021-05-29, 09:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Fallingagain
På min arbetsplats pratade våran chef om detta nyss. Vi ska jobba på distans till hösten iaf.
Han sa det inte rätt ut men det lät som vi ska jobba på kontoret sen.

Ledningsgruppen sa däremot i vintras att det kommer bli förändringar efter covid med distans att flera kan jobba hemma.
Men det beror nog på vilka uppgifter/positioner man har inom företaget.

Det kommer bli avundsjuka det är jag övertygad om.

Jag sa till min chef att 2 dagar i veckan på kontoret och 3 dagar hemma. Ingen vet just nu hur allt blir.

Jobbar på ett telecom företag.

Avundsjuka har man märkt i många år.

Men frågan är varför skulle man inte få arbeta hemma?

Presterar man bra och mår bättre så gynnar det bara arbetsgivaren.
Har inte varit sjukt på över ett år, antagligen resultatet av mer sömn och mindre kollektivt som minskat risken för att få ett virus.

Det enda problemet jag ser med det är om arbetet inte kan utföras på distans eller om arbetaren inte jobbar bra på distans.
Då får den komma in och då förlorar den rätten att vara avundsjuk, för antingen presterar du under eget ansvar eller så gör du det inte och då behöver du någon som övervakar dig.

Annars ser jag bara positivt. För min egna del så har det öppnat upp många möjligheter.
Att ostört kunna jobba på sitt egna sätt har bara gynnat företaget jag jobbat för och det har även de märkt.
Senast redigerad av kajusi 2021-05-29 kl. 09:48.
Citera
2021-05-29, 09:58
Medlem
inte bara tillåter min arbetsgivare mig att arbeta hemifrån, jag fick till och med jobba från ett annat land..

mycket sydligare breddgrader för min del
Citera
2021-05-29, 10:04
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag tror hemma/kontoret kommer bli mer flexibelt. Kanske man kan jobba hemma en eller två dagar i veckan eller liknande.

Blir också en besparing för kontoren då man kan minska på antalet platser och fler och fler går över till öppna landskap utan fasta platser.

Har man redan en lokal så kan man få in mer folk innan man måste flytta eller utöka.
Citera
2021-05-29, 11:08
Medlem
Du som arbetsgivare, vad anser du är de största argumenten mot distansarbete?
Citera
2021-05-29, 11:41
Medlem
TokayGecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigKahuuna
Du som arbetsgivare, vad anser du är de största argumenten mot distansarbete?

Nu bor och arbetar jag förvisso utomlands men min arbetsgivare har i princip bestämt att vi behåller hemarbete permanent, om man vill. Kontoret finns kvar för dem som vill åka dit. Nu är det förvisso hemarbete som gäller året ut oavsett om man vill åka till kontoret eller ej.

Argumenten MOT tippar jag som vanligt är "Är du inte på jobbet jobbar du inte" - Ett väldigt gammalt förlegat argument som visar på dåliga ledarskapsförmågor som inte har någon tilltro till sina kollegor och team. Arbetsgivaren/Chefen gillar att övervaka sina anställda då han inte litar på någon. Skapar ett klimat med hög personalomsättning då ingen vill arbeta för sådana personen och då brister resultatet oavsett.
Senast redigerad av TokayGeck 2021-05-29 kl. 11:44.
Citera
2021-05-29, 13:28
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100kgpappa
Många arbetar ju effektivare hemma, då det blir mindre störmoment och fikasnack, fast i praktiken tror jag mest det gynnar en själv, dvs man gör lika mycket som tidigare, men på kortare tid och får mer fritid.

Däremot sparar man ju lite (om än inte så mycket) pengar åt arbetsgivaren iom att man inte använder arbetsplatsen datorer, kaffemaskiner osv.

Städningen kan ske mer sällan och spara lite pengar.

På vintern skulle man kunna dra ner på värmen lite om det är synk när folk är hemma eller på jobbet.

Miljötänket är ju ett argument. En dag hemma i veckan sänker bränseåtgång med 20% (för själva arbetstransporterna då). Sparar ju inte pengar till företaget, men ger företaget "miljöpluspoäng" som i sin tur kan användas för att dra in pengar.

Avundsjukan kommer man aldrig ifrån, blir det här vanligt permanent får väl bilmontören byta jobb till ekonomiassistent eller nått. Hur svårt kan det vara.

Vadå inte använder arbetsgivarens datorer? Jag vet ingen som jobbar hemma som sitter med sin egna dator.
Citera
2021-05-29, 14:06
Medlem
Givetvis bör man som arbetsgivare inte motsätta sig att medarbetare jobbar hemifrån om arbetet kan skötas lika bra från distans. Det finns inga hållbara argument för att motsätta sig det, ingenting som inte enkelt kan åtgärdas.

Jag tycker personligen att vinsterna på samhällsnivå, individnivå och även för arbetsgivaren är såpass stora att vi ska lagstifta om att arbetsgivare ej får förhindra distansarbete om arbetet går att utföra det lika bra på distans som hemifrån. Det kan bli ett tillägg till arbetsmiljölagstiftningen.

Vilka är vinsterna?

På samhällsnivå:
  • Mindre trafik (många städer har ju trängselskatt, så att minska trängsel är ju uppenbart något som är positivt).
  • Mindre onödiga resor innebär lägre CO2-utsläpp och i övrigt lägre konsumtion av t.ex. fossila bränslen.
  • I takt med att fordon elektrifieras minskar även belastningen på elnätet om onödiga resor kan undvikas.
  • Personer som har gått ned i arbetstid kan istället öka arbetstiden om de önskar då de inte behöver lägga tid på pendling. Detta medför ökad BNP och ökade skatteinkomster
  • Småbarnsföräldrar kan minska barnens tid på förskolan vilket medför minskade kostnader för kommunen.
  • Många kommer träna mer vilket medför bättre folkhälsa och lägre sjukvårdskostnader
  • Mindre sjukdagar (lägre kostnader för sjukpenning) då man vid förkylningar kan jobba ändå, men det kanske inte är lämpligt att vara på kontoret och sprida vidare förkylningen
  • Generell mindre stress på kollektiv nivå kommer leda till mindre sjukfrånvaro i stort, minskade kostnader för sjukpenning.
  • Mindre städer och kommuner kan locka till sig företag som förlägger delar av sin verksamhet där så alla kommuner i landet faktiskt kan leva, istället för som nu att vissa är avfolkningskommuner och mer eller mindre döende.
  • Minskat slitage på infrastruktur och belastning på kollektivtrafik.

På individnivå
  • Betydligt minskad stress under dagen
  • Mer tid att spendera på fritid/familj/träning/osv. Ökad livskvalité.
  • Arbetet blir mer effektivt då det är betydligt mindre störande moment som uppstår (kollegor som ska snick-snacka, eller människor i kontorslandsskapet som stör, osv.
  • Lättare att få ihop "livspusslet", speciellt för småbarnsföräldrar.
  • Man kan jobba mer om man innan har gått ned i arbetstid, ökade inkomster för familjen.

För arbetsgivaren/Företaget
  • Man blir en attraktivare arbetsgivare om man erbjuder flexibla och individuella lösningar för sina anställda.
  • Mindre sjukfrånvaro eftersom folk vid lättare förkylningar kan jobba ändå hemifrån, men det är inte bra att personalen drar med sig förkylningar in till kontoren vilket ofta är fallet.
  • Arbetet kan bli effektivare och det blir mer gjort överlag.
  • Medarbetares ökade livskvalité leder till lyckligare medarbetare. Nöjda och lyckliga medarbetare gör ett bättre jobb och blir bra ambassadörer för arbetsgivaren.
  • Man kan flytta in i mindre kontor och därmed få mindre kontorskostnader.
  • Man kan ha flera utspridda kontor som inte ligger i de dyraste företagsklustrena

Vad finns det för argument emot att tillåta fritt hemarbete om arbetsuppgifterna kan skötas från distans? Inga hållbara.

Exempel:
"Man missar information utan informella kontakter vid kaffeapparaten".
Vilket företag förlitar sig på "informella kontakter vid kaffeapparaten" för att förmedla för verksamheten vital information?
Ert företag kommer antagligen krascha om ni inte har en uppstyrd kommunikationsstrategi där vital information förmedlas vid e-mail/telefon/ eller möten och där det säkerställs att berörda personer fått informationen och förstår innebörden av den.

"Det finns personer som inte klarar av att hantera friheten och latar sig hemifrån".
Det finns säkert enskilda slackers på stora företag där folk känner att arbetsgivaren alltid enbart vill trycka ner de anställda genom kassa löneökningar och allmänt djävulskap.
Hantera då dessa på individnivå, precis som man gör vid andra personalärenden. Sen om man som arbetsgivare inte litar på sin personal i allmänhet bör man nog ta sig en funderare på vad som är fel.

"Arbeta gör man på arbetsplatsen, så har vi alltid gjort"
Tekniken går framåt, vi kan idag med internet & chatprogram ha lika effektiva, eller till och med effektivare möten, där alla sitter på distans. Det är enbart bakåtsträvande att sätta sig emot det här skiftet som kommer nu och som är en bra sak som faktiskt kommit ut coronakrisen.
Hur man jobbade på 1970-talet när inte samma teknik fanns är fullständigt irrelevant för hur man ska jobba idag, på samma sätt som man på 1970-talet som företag inte kunde motsätta sig de förändringar som skedde då om man ville fortsätta att existera. De företag som inte anammade t.ex. CAD-program är nog utkonkurrerade för länge sen, eller tror ni det finns något produkutvecklande bolag som sitter med penna och papper och gör ritningar fortfarande? Knappast. Men ni kan ge er fan på att det fanns många gamla stötar som hävdade att "Det där behöver vi inte, det funkar hur bra som helst så som vi gör idag".

"Det är viktigt att träffas personligen"
Ja, det stämmer. Det kan nog de allra flesta stämma in i. Men behöver man ses varje dag? Går det inte att avhjälpa genom att man på grupp/sektionsnivå bestämmer t.ex. att alla försöker vara inne två bestämda dagar i månaden, eller en dag i vecka, etc, och så ses man personligen då?
Att man förlägger personalmöten på kontoret så man ses, och sen ser man i samband med det till att göra något kul och umgås med sina kollegor på ett kvalitativt sätt stället för de kvantitativa och lågkvalitativa sättet som sker när man stressad ska kallprata med kollegor som man i många fall kanske inte ens tycker är roliga/intressanta som personer på fikaraster och i lunchrummet?
Helt seriöst, en normal arbetsdag är väl oftast så stressig ändå så man har inte tid till att ha ett kvalitativt samtal med sina kollegor. Men rusar in till jobbet, rusar mellan möten, möten med kontoret i Brasilien eller Indien har lagts på lunch & fikatid, så det blir ändå inga gemensamma luncher/fikor, sen rusar man hem och stressar för att hämta barnen, laga mat, osv.

Det blir inga gemensamma fikor
Det blir det visst det, det är bara att sätta upp en fika i Teams eller vad ni nu använder för program.

Det är orättvist, alla kan inte jobba hemifrån
Ja, arbetslivet är orättvisst. En läkare tjänar mer än en städare, en lärare har mer semester än en industriarbetare, cheferna har längre semester än en anställd, en del chefer jobbar betydligt mer än sina anställda, osv. Listan kan göras hur lång som helst på "orättvisor" inom arbetslivet. Istället för att hindra utveckling som leder till någonting bättre för en del individer, se istället till att arbetsgivarna får börja konkurrera om arbetstagare genom bättre villkor.
Kan ert företag eller någon avdelning inte jobba hemifrån? Ja, de är ju synd, men då kanske ni ska erbjuda personalen något annat för att få behålla den och hålla dom nöjda? Minskad arbetstid? Betala pendlingskostnader upp till en viss summa? Osv.
Arbetsmarknad är just en marknad som fungerar åt båda hållen. Att arbetsgivare får konkurrera sinsemellan om att locka till sig arbetstagare är i grunden något mycket bra för ett samhälle eftersom det leder till ett bättre samhälle för alla.

Alla ni som tror att det inte funkar att folk jobbar hemifrån, hur tror ni det egentligen fungerar på stora multinationella företag där man i en arbetsgrupp kanske är några personer från ett Sverige kontor, några ifrån ett kontor i Indien och några från ett kontor i Frankrike?

För mig är flexibiliteten att kunna välja att jobba hemifrån eller på kontoret helt avgörande för mitt val av arbetsgivare. Skulle en arbetsgivare börja villkora det så skulle jag snabbt söka mig till en annan. Jag vill inte jobba för en arbetsgivare som väljer att jävlas med mig "bara för att så har man alltid gjort" eller något annat korkat bakåtsträvande argument. Just Volvo Cars som nämns i TS har jag valt bort som arbetsgivare. Jag hade kunnat göra ett superbra jobb där inom min nisch, men de betalar för dåligt och håller på med såna här dumheter som att ta principbeslut på kollektiv nivå om att "Nu ska alla tillbaka". Varför inte ta det på individuell nivå? Höra sig för bland personalen om hur varje individ vill ha det framöver och sen anpassa verksamheten till det.
ALLA möten förutom typ 1on1-samtal är ändå uppsatta både som Teams-möten / parallellt med en fysisk bokad lokal. Personer som arbetar på andra avdelningar i andra byggnader eller till och med samma ansluter digital till mötet, och några ansluter rent fysiskt. Flexibiltet är bra.
Senast redigerad av tryhardereminem 2021-05-29 kl. 14:50.
Citera
2021-05-29, 14:30
Medlem
Kickexs avatar
Hade varit extremt opraktiskt med mitt jobb men visst, fan vad underbart det hade varit att slippa pendla fram och tillbaks.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in