2021-05-29, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Precis. Så det är rimligt med en övergripande sammanställning. Som dessutom kan bena ut förkortningar på namn samt deras roll osv.

Förstår om ingen orkar, då det är lite av ett hästjobb. Men det vore fint! Skulle dessutom bespara många nya användare frågor som "vem är HD?" osv.

Detta är inte för mig som nämnt, då jag spenderat X antal timmar och läst huvudtråden från olika startpunkter.

Detta är symbolen varför ett samhälle förtvinar, allt ska serveras på ett fat. Dumheten och förmågan jobba ihop saker försvinner.

Finns massor av fakta, läs förkovra dig. Så kan du själv göra det du ber andra göra åt dig. Är ingen privatskola där andra ger dig höga betyg utan arbete.
2021-05-29, 11:35
Medlem
T34Panzers avatar
För de som vill veta mer om bakgrunden finns

Hovrättsdomen (som tar upp allt i detalj, mycket pedagiskt):
https://www.docdroid.net/file/download/vgmlfKu/gota-hr-b-1752-20-dom-2021-05-28-pdf.pdf

Ljudfiler och FUP:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Podd:
https://poddtoppen.se/podcast/1543381613/aftonbladet-krim/mordet-pa-lena-wesstrom
2021-05-29, 11:35
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Snarare att polisen på plats inte kunde utesluta mord eller aktiv medverkan till självmord. Efter mindre än ett dygn kunde man så utesluta mord och släppte då den anhållne.
Var framkommer det att man uteslutit mord?

Det jag hittar säger inte det.

På platsen fanns också en annan man, som greps och som anhölls skäligen misstänkt för mord.

Det fanns spår på kroppen som gjorde att vi inte kunde utesluta att det var orsakat av någon annan, säger Mats Öhman.

På lördagsmorgonen hade mannen släppts.

Misstankarna mot mannen har försvagats, men han kvarstår i utredningen, enligt polisen.

https://www.expressen.se/nyheter/hovrattsdom-i-fallet-med-mordade-lena-wesstrom/
2021-05-29, 11:38
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marklundlundmark
Detta är symbolen varför ett samhälle förtvinar, allt ska serveras på ett fat. Dumheten och förmågan jobba ihop saker försvinner.

Finns massor av fakta, läs förkovra dig. Så kan du själv göra det du ber andra göra åt dig. Är ingen privatskola där andra ger dig höga betyg utan arbete.

Men är du hjärndöd? Jag skriver tydligt att det INTE är för min skull. Det är framförallt för att slippa alla nya postare som ställer frågor om självklarheter.

Som nämnt, så är det standard att längre trådar har en eller flera länkade sammanfattningar i trådstarten. Så nya användare enkelt kan skapa sig en överblick och begripa vad som hänt.
2021-05-29, 11:43
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Var framkommer det att man uteslutit mord?

Det jag hittar säger inte det.

På platsen fanns också en annan man, som greps och som anhölls skäligen misstänkt för mord.

Det fanns spår på kroppen som gjorde att vi inte kunde utesluta att det var orsakat av någon annan, säger Mats Öhman.

På lördagsmorgonen hade mannen släppts.

Misstankarna mot mannen har försvagats, men han kvarstår i utredningen, enligt polisen.

https://www.expressen.se/nyheter/hovrattsdom-i-fallet-med-mordade-lena-wesstrom/
Det är mest ett antagande från min sida. Om det inte ens finns skäl att fortsatt anhålla personen som greps på plats bör en annan förklaring än självmord nog vara utesluten. Om mord fortfarande varit realistiskt tror jag knappast man hade släppt den anhållne mannen.
2021-05-29, 11:46
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det är mest ett antagande från min sida. Om det inte ens finns skäl att fortsatt anhålla personen som greps på plats bör en annan förklaring än självmord nog vara utesluten. Om mord fortfarande varit realistiskt tror jag knappast man hade släppt den anhållne mannen.
Den anhållne behöver ju inte ha något med det att göra och kan ju ha visat att hittat kroppen men inget mer.
2021-05-29, 11:47
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxad
Precis. Så det är rimligt med en övergripande sammanställning. Som dessutom kan bena ut förkortningar på namn samt deras roll osv.

Förstår om ingen orkar, då det är lite av ett hästjobb. Men det vore fint! Skulle dessutom bespara många nya användare frågor som "vem är HD?" osv.

Detta är inte för mig som nämnt, då jag spenderat X antal timmar och läst huvudtråden från olika startpunkter.

Kolla här: (FB) Stefan Davidsson hittad död efter domen på 18 års fängelse för mord 2021-05-28
2021-05-29, 11:49
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Den anhållne behöver ju inte ha något med det att göra och kan ju ha visat att hittat kroppen men inget mer.
Visst, men som jag skrivit många gånger redan är det en frågan om timing och sannolikhet.
Att någon annan skulle ha varit på plats precis när domen meddelades är helt osannolikt. Inte omöjligt, men helt osannolikt. Om någon sett till att mörda SD precis när han hade som störst incitament att begå självmord och också på mycket kort tid har lyckats "staga" ett självmord, så pratar vi om en kriminell bragd mer eller mindre.
Senast redigerad av Enterprise 2021-05-29 kl. 11:58.
2021-05-29, 11:55
Medlem
svampsubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uteliggarn
Bra avslut, även om självmord var för lindrigt ändå.

SDs samvetskval under senaste tre och ytterligare sex års otrohet bidrog nog till hans val att avsluta sitt liv. Dom sista tre åren måste varit en mardröm att uppleva, värre än att vistas innanför murarna. Han skulle självklart erkänt och tagit sitt straff 2018, då hade han varit vid liv och haft nio år kvar att avtjäna.

Om nu SD var mördaren, kan det funnits fler inblandade?
2021-05-29, 11:57
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jo det där med "nyttig idiot" känner jag igen. Den lättja/okunnighet man visat prov på angående utredningen av 23.34-aktiviteten är "helt obegriplig" som försvarsadvokaten sa vid slutpläderingen. IT-forensikern vilseledde okunniga åklagare, troligen och i bästa fall på grund av sin egen okunnighet. Om man inte går allt för djupt in på teknikaliteterna skulle den korrekta formuleringen varit i stil med, "Det finns två aktiviteter som sticker ut, den 20.29 och den 23.34. Det som händer då är att en webbsida laddas (20.29) och laddas om/uppdateras 23.34. Det finns inga schemalagda aktiviteter som skulle kunna förklara aktiviteterna, slutsatsen som därför måste dras är att det sannolikt handlar om manuellt initierade aktiviteter. Vi kan dock inte avgöra vem som orsakat aktiviteterna, det skulle kunna vara någon annan än Stefan Davidsson, åtminstone i teorin".

Åklagare TJ sa i HR, "datorn levde ett eget liv", det gjorde den inte. Det man åtminstone borde kunnat begära är att alibit inte avfärdats på felaktiga grunder. Kanske kände HR trycket att det måste bli en fällande dom med tanke på senaste tidens debatt om våld i nära relationer. Med facit i hand så blev det i praktiken en dödsdom.

Det var inte tillräckligt med tanke på alla andra omständigheter och tillfälligheter. Helt riktig slutsats.
Som jag skrev för några månader sedan, han (Stefan "lilla lorten" Davidsson är rökt.
2021-05-29, 11:57
Medlem
arbetets avatar
Självmord!:

Greps misstänkt för mord på mördare – har släppts

https://www.expressen.se/nyheter/greps-misstankt-for-mord-mordare-har-nu-slappts/
2021-05-29, 11:59
Medlem
villintekommenteras avatar
12 år är ett skrattretande kort straff. Med tanke på att han med gott uppförande skulle komma ut innan han fyllt 60 känns det troligare att motivet bakom ett eventuellt självmord skulle vara att skuldbelägga åklagare och de som inte stått på hans sida än att det skulle vara så att han inte pallade brösta voltan. Kanske även var ett sista långfinger till rättsväsendet eller ett sätt att ta kontroll över sitt eget öde.

Hur kan en person som kan komma att dömas för ett så allvarligt brott inte vara häktad? Blir man friad i tingsrätten ska man ju betraktas som oskyldig, men så är ju även fallet innan en tingsrättsdom. Risken för att personen flyr eller att det slutar som i det här fallet borde ju bedömas som relativt hög? Är inte jättebra insatt i den svenska rättsprocessen

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in